۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین از برخورد بد نگهبان با دانشجویان تا نشت گاز و ریزش سقف اتاق ها
کد خبر: ۱۸۶۵۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی چه می گذرد؟

از برخورد بد نگهبان با دانشجویان تا نشت گاز و ریزش سقف اتاق ها

جمعی از دانشجویان ساکن در خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی قزوین با ابراز نارضایتی از میزان امکانات و تجهیزات موجود در این اماکن اقامتی می گویند: نبود مرکز فوریت های پزشکی ویژه خوابگاه ها، کیفیت غذای دانشکده، خرابی مداوم اغلب تجهیزات و کوتاهی در تعمیر به موقع آنها و . . . از جمله شرایط نامطلوب این مکانها به شمار می رود .

از برخورد بد نگهبان با دانشجویان تا نشت گاز و ریزش سقف اتاق ها
به گزارش صبح قزوین، روند رو به رشد ناهنجاری های اجتماعی تا جایی در جامعه گسترش یافته که جامعه شناسان از دهه 90 شمسی به عنوان دهه بحران های اجتماعی نام می برند.
این چالش های پر مخاطره برای ادامه حیات حاکمیت که در حوزه های دیگر و از جمله اقتصاد و سیاست خارجی هم با تردیدها و تهدیدهای پرشمار روبروست، بسیار تعیین کننده خواهد بود.
در واقع ذهن دولتمردان و سیاستمداران ایرانی در دهه 90، علاوه بر بیکاری و تورم و تهدید مرزها، به شدت درگیر بزه ها و آسیب های اجتماعی نظیر سرقت، روسپی گری، اعتیاد، شرب خمر و .
.
.
خواهد بود و این قطعا هزینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سنگینی بر ملت و حکومت تحمیل می کند .
در این میان اگرچه کارشناسان و برخی مسئولان واقع بین، از دلایل بروز چنین وضعی سخن می گویند و وضعیت جوانان را به طور اخص محور بحث قرار می دهند، ولی به نظر می رسد هنوز وضعیت یک غده چرکی مورد بررسی قرار نگرفته است: خوابگاه های دانشجویی

32632 متاسفانه ساختار و مناسبات حاکم بر خوابگاه های دانشجویی به عنوان مکانی که پذیرای حدود 200 هزار جوان در حال تحصیل و به شدت آسیب پذیر است، یک عامل مؤثر در انحراف ذهنی دانشجویان محسوب می شود .
دلیل این مدعا نیز مواضع تحلیلی و آمارهای برخی مقام های مسئول است که به عنوان نمونه تایید می کنند مصرف مواد مخدر و اقدام به خودکشی در خوابگاه های دانشجویی رو به ازدیاد است.
به این ترتیب می توان گفت فضای محدود خوابگاه های دانشجویی و کمبود امکانات مناسب در این اماکن، علاوه بر سلب آرامش و تفکر از دانشجو، او را به عنوان قشر مؤثر در تحولات و حیات کشور، به سوی رفتارهای حاشیه ای و ناهنجار سوق می دهد .
جمعی از دانشجویان ساکن در خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی قزوین با ابراز نارضایتی از میزان امکانات و تجهیزات موجود در این اماکن اقامتی می گویند: نبود مرکز فوریت های پزشکی ویژه خوابگاه ها، کیفیت غذای دانشکده، خرابی مداوم اغلب تجهیزات و کوتاهی در تعمیر به موقع آنها و .
.
.
از جمله شرایط نامطلوب این مکانها به شمار می رود .
دانشجویان دختر علاوه بر مشکلات فوق، از سختگیری در نحوه پوشش خوابگاهی گله مندند .
س- الف، با اشاره به نبود مرکز فوریت پزشکی ویژه خوابگاه ها می گوید: چنانچه کسی در خوابگاه بیمار شود، باید خود اقدام کند.
این بی تفاوتی ها در سال 80 باعث خسارت جبران ناپذیری برای یکی از دانشجویان شد .

cd4d1363e37759222b88a3411a7a576b س-ل، دانشجوی ترم ششم با اشاره به نحوه برخورد نگهبان ها با دانشجویان می گوید: جا دارد این افراد قبل از به کارگیری در این شغل، آموزش های لازم و نحوه برخورد با دانشجو را فرا بگیرند.
الف-الف، دانشجوی سال سوم با اشاره به این که هر 15 اتاق یک گوشی تلفن دارد، می گوید: کمبود خطوط تلفن در نحوه ارتباط با خانواده ها از مشکلات جدی دانشجویان است .
با توجه به این محدودیت، باید دستکم تعداد تلفن های کارتی و سکه ای در خوابگاه ها افزایش یابد .
م-ش، دانشجوی سال پنجم نیز می گوید: سیستم های گرمایی و سرمایی در فصل های تابستان و زمستان در این خوابگاه ها عکس هم عمل می کنند! ف-الف، دانشجوی سال چهارم با تاکید بر سهل انگاری مسئولان در تعمیر وسایل، تاکید می کند: هر زمان که تجهیزات در خوابگاه ها به هر علتی کارایی خود را از دست بدهد، تا راه اندازی مجدد، دانشجویان عذاب فراوانی را متحمل می شوند .
ع-ش، دانشجوی سال دوم از چکه کردن و ریزش سقف اتاق ها و نشت گاز و .
.
.
گلایه دارد و از مسئولان خواستار رسیدگی است .
ش-م، دانشجوی سال اول می گوید: به نظر من عمده ترین مشکل پسران خوابگاه، نبود محل فروش مواد غذایی و تعطیلی غذاخوری در روزهای تعطیل است; ولی دانشجویان دختر این معضل را کمتر احساس می کنند .
ح-ر، دانشجوی سال سوم در مورد سختگیری های داخل خوابگاه ها معتقد است: در محوطه خوابگاه نامحرم نیست و نگهبان ها نیز بدون اطلاع وارد اتاق ها نمی شوند .
لذا این همه محدودیت در نحوه پوشش ها ضرورتی ندارد .
م-ک، دانشجوی سال اول نیز خواستار برقراری نظم و مقررات درایجاد سر و صدا به خصوص درساعت های پایانی شب است که آرامش دانشجویان در حال مطالعه یا در حال خواب را سلب می کند .
دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین چهارخوابگاه برای خواهران و سه خوابگاه برای برادران دارد که متاسفانه با دیدار رئیس این دانشگاه به مناسبت روز دانشجو بازهم خوابگاههای این دانشگاه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

images شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست های فرهنگی - اجتماعی بهینه سازی وضع خوابگاه های دانشجویان کشور را به تصویب رساند .
این سیاست ها از پنج مؤلفه: برنامه های فرهنگی - اجتماعی، مدیریت و نظارت، اقتصاد، خدمات و رفاه و توسعه خوابگاه ها تشکیل شده است .
ایجاد هماهنگی و همکاری دستگاه های ذی ربط در امر سیاستگذاری، برنامه ریزی امور اجرایی و نظارتی به منظور توسعه و بهبود وضعیت خوابگاه های دانشجویی، احیا، حفظ و ترویج فرهنگ اسلامی در محیطهای خوابگاهی با استفاده از روش های کارآمد نظارتی و مدیریتی، از اهداف این سیاست هاست .
همچنین ایجاد زمینه مساعد برای ارتقای سطح آگاهی ها، توانمندی ها و کشف استعدادهای دانشجویان از طریق فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در محیط خوابگاه ها و فراهم سازی شرایط و تسهیلات مناسب اقتصادی، رفاهی و خدماتی برای استفاده دانشجویان در خوابگاه ها، از دیگر اهداف این سیاست هاست.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست های فرهنگی - اجتماعی بهینه سازی وضعیت خوابگاه های دانشجویان دختر را نیز تصویب کرد .
این سیاست ها با هدف احیا، حفظ و ترویج فرهنگ اسلامی در محیطهای خوابگاهی و ایجاد زمینه های مساعد برای ارتقای سطح آگاهی ها و توانمندسازی دانشجویان دختر در محیط خوابگاه ها و فراهم کردن شرایط و تسهیلات مناسب اقتصادی و رفاهی لازم در خوابگاه ها تدوین شده است.

انتهای پیام/6001/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان