۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مداد دانش‌آموز روستایی بهترین هدیه عمرم بود/ اگر به گذشته بازگردم باز هم معلمی را انتخاب می‌کنم
کد خبر: ۱۷۵۶۰۹ نویسنده: معصومه علمشاهی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱۲ ساعت: ۸:۹ ↗ لینک کوتاه

معلم نمونه استان قزوین در مصاحبه با صبح قزوین:

مداد دانش‌آموز روستایی بهترین هدیه عمرم بود/ اگر به گذشته بازگردم باز هم معلمی را انتخاب می‌کنم

فکر می‌کردم می‌خواهد تا مدادش را برایش بتراشم در حالیکه سرخی بر روی گونه‌هایش نشسته و اشک در چشمانش حلقه بسته بود، گفت: اجازه خانم روزتان مبارک، …

 مداد دانش‌آموز روستایی بهترین هدیه عمرم بود/ اگر به گذشته بازگردم باز هم معلمی را انتخاب می‌کنم
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، معصومه علمشاهی با مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی و 18 سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش، هم اکنون مدیر آموزشگاه شبانه‌روزی زینب کبری(س) در دو دوره متوسطه اول (راهنمایی) و متوسطه دوم (دبیرستان) واقع در دهستان کلنجین از توابع شهرستان آوج می‌باشد.

انتخاب وی به عنوان معلم نمونه استان در سال جاری بهانه‌ای شد تا با این معلم گفتگویی صمیمانه‌ای داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

صبح قزوین : چه عواملی موجب انتخاب شما به عنوان معلم نمونه استان شد؟
علمشاهی- به نظرم دلیل انتخابم به عنوان معلم نمونه این بود که با توجه به اهمیت تحصیل دانش‌آموزان و برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی آنها تمام تلاشم را می‌کردم که مانع بازماندگی آنها از تحصیل شوم.

باتوجه به اینکه مدرسه ما شبانه روزی اداره می‌شود در این راستا سعی کردم همه امکانات همچون مالی، ابزاری و لوازم التحریر و یونیفرم دانش‌آموزان را برای ادامه تحصیل آنها فراهم کنم.

با برگزاری جلسات مختلف و مستمر برای آموزش خانواده‌ها و آگاه سازی آنها تلاش کرده و در این زمینه از اساتید مجرب استفاده کردیم. همچنین خانواده‌هایی که به دلیل فقر مالی مانع ادامه تحصیل فرزندان خود می‌شدند تحت پوشش مالی ما قرار گرفتند.

راه‌های دیگر نیز در این زمینه انجام دادم از جمله اینکه با همکاری شوراهای روستایی و دهیاران و روحانی معتمد روستا و مراجعه به درب منازل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، والدین آنها را جهت ادامه تحصیل فرزندانشان ترغیب می‌کردیم.

ضمن اینکه هزینه تامین سوخت و موادغذایی و ... را در پاره‌ای از مواقع خودم تقبل می‌کردم.

صبح قزوین : معیارهای یک معلم نمونه از دیدگاه شما کدامند؟
علمشاهی- به نظر من از جمله معیارهای قابل ذکر می‌توان به تجربه و پایبندی به اصول اخلاقی، علاقه به تدریس و حرفه معلمی همچنین دل سپردن به کار و شغلی اشاره کرد که در آن وادی قدم گذاشته‌ایم که با این وصف همکاران من همه نمونه هستند.

صبح قزوین : اگر به قبل بازگردید آیا باز هم معلمی را انتخاب خواهید کرد؟
علمشاهی_ به یقین اگر بارها و بارها به گذشته بازگردم و بخواهم شغلی را انتخاب کنم باز هم معلم خواهم شد زیرا از نظر من معلمی همچون جواهری باارزش است که بیش از اندازه به آن علاقمندم.
بی اغراق بگویم به این کار عشق می ورزم.

صبح قزوین : عدالت آموزشی از نگاه معلم به چه معناست؟
علمشاهی- عدالت آموزشی را از دو جنبه می‌توان مورد بررسی قرار داد. یکی اینکه عدالت آموزشی می‌تواند تقسیم عادلانه امکانات و ابزار در محیط‌های آموزشی در سطح استان و کشور بین کلیه معلمین و دانش‌آموزان باشد و دیگر اینکه رعایت مساوات و انصاف معلم به هنگام تدریس و فرآیند یادگیری میان بچه‌ها بدون لحاظ کردن شرایط خاص یک دانش‌آموز اعم از موقعیت اجتماعی والدین، درآمد خانواده و غیره است.

من معتقدم معلم باید باران باشد و بر دل کویر و دشت هر دو یکسان ببارد که این سبز بماند و آن یک سبز گردد.

صبح قزوین : معلمی از نظر شما به چه معناست؟
علمشاهی- به عقیده من معلمی یعنی پروانه بودن و پروانه شدن، معلمی سوختن برای ساختن است.

صبح قزوین : بهترین هدیه‌ای که در روز معلم گرفته‌اید چه بوده است؟
علمشاهی- اوایل خدمتم در سال 82 در روستای کم جمعیتی معلم کلاس اول پسرانه بودم. روز معلم همان سال وقتی جشن به پایان رسید و بچه‌ها برای زنگ تفریح بیرون رفتند یکی از دانش‌آموزان که بسیار درس‌خوان و مودب بود اما از نظر مالی وضع خوبی نداشت به سمت میز من آمد. آرام آرام به من نزدیک شد. دستش را جلو آورد و مدادی به من نشان داد، به او گفتم چه می خواهی؟ فکر می‌کردم می‌خواهد تا مدادش را برایش بتراشم در حالیکه سرخی بر روی گونه‌هایش نشسته و اشک در چشمانش حلقه بسته بود، گفت: اجازه خانم روزتان مبارک، من دو تا مداد دارم اونی که بلندتر است را به شما می‌دهم هدیه من را قبول می کنید.

ناخودآگاه دستهایم را به سویش بردم و او را در آغوش کشیدم و بوسیدم و در حالیکه اشک می‌ریختم گفتم ممنون پسرم.

این ناب‌ترین و زیباترین هدیه‌ای است که تاکنون به مناسبت روز معلم گرفته‌ام و به طور حتم از به یادماندنی‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات دوران خدمت من است.

صبح قزوین: بدترین خاطره شما از دوران معلمی چیست؟

علمشاهی- خوشبختانه و به لطف خدا خاطره تلخی از دوران خدمت خود ندارد.

صبح قزوین : نهایت آمال و آرزوی شما در ارتباط با شغل معلمی دست یافتن به کدام هدف و مقصود است؟
علمشاهی- از جمله برنامه‌هایی که برای شخص من هدفی ارزشمند و والا به شمار می‌آید دستیابی دانش‌آموزان به آرزوهایشان در ارتباط با ورود به دانشگاه و داشتن شغلی مناسب است و در این راستا همه تلاش و توانم را به کار خواهم گرفت.

ضمن اینکه یکی از اهداف مهم من، ادامه تحصیل و کسب تجربه و دانش بیشتر جهت خدمت رسانی بیش از پیش و شایسته به فرزندان میهن اسلامی است.

صبح قزوین : تفاوت دانش‌آموزان امروز با دانش‌آموزان دیروز از نگاه شما چیست؟
علمشاهی- دانش‌آموزان امروز به دلیل پیشرفت علوم و فنون و دستیابی به تکنولوژی روز، بیش از دانش‌آموزان دیروز تشنه فراگیری هستند و با توجه به وجود امکانات و وسایلی که در اختیار دارند همپای معلم پیش می‌روند پس باید یک معلم بتواند جلوتر از دانش‌آموزش، همگام با علم و دانش حرکت کند و از دنیای تکنولوژی عقب نماند.

صبح قزوین : دوست دارید دانش‌آموزانتان چه آینده‌ای داشته باشند؟
علمشاهی- آرزوی من برای دانش‌آموزان، داشتن آینده‌ای روشن و سبز سرشار از سرافرازی و موفقیت از درگاه خداوند سبحان است که برای رسیدن به این هدف، همت جمعی و تلاش همه دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت نیاز است.

صبح قزوین : نگاه مردم و مسئولین نسبت به شغل معلمی چیست؟
علمشاهی- جایگاه و منزلت شغل معلمی در نزد مردم علی رغم سخنانی که از سوی برخی به گوش می‌رسد از اهمیت خاصی برخوردار است ولی در کل اینکه معلمی شغل انبیاست نه به عنوان یک شعار که در قالب واقعیتی انکارناپذیر از دیدگاه عامه پذیرفته شده و این را می‌‌توان در تعاملات اجتماعی و در برخورد با والدین و غیره به خوبی احساس کرد.

از نگاه مسئولین کشور نیز به ویژه مقام معظم رهبری شغل معلمی، مقدس به شمار می‌آید چه اینکه معلم سکاندار کشتی علم و ایمان به سوی ساحل عزت و افتخار و سربلندی است که وجودش مسیر حرکت را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.

صبح قزوین : برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان چه راهکارهایی دارید؟
علمشاهی-با عنایت به سفارش امام خمینی(ره) که به هر شکل ممکن مسائل ارتقای اخلاقی و اعتقادی و علمی و هنری جوانان باید فراهم شود همچنین بنا بر فرموده مقام معظم رهبری که بهترین و برجسته‌ترین فکرها باید بنشینند و برای آموزش و پرورش طراحی کنند لازم است تا با استعانت از خداوند و همیاری همکاران بزرگوار و اولیای فهیم زمینه را به گونه‌ای فراهم ساخت تا دانش‌آموزان بتوانند تحصیلات خود را ادامه داده و به مراتب بالا و موقعیت‌های اجتماعی شایسته دست یابند.

در این راستا و در جهت نیل به اهداف تلاش شود تا چه از جنبه‌های مالی و چه از حیث برنامه‌ریزی، ابزار و امکانات مورد نیاز جهت ارتقای سطح فرهنگ و علم و دانش و ایمان نوجوانان و جوانان عزیز این منطقه آماده شود و شرایط را به گونه‌ای ترتیب داد تا استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموزان هدر نرود البته نمی‌توان نسبت به رابطه تنگاتنگ این هدف با فعالیت نهضت سوادآموزی به منظور باسواد شدن و افزایش سطح آگاهی و بینش اولیا غافل شد.

انتهای پیام/7003 



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان