۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مفهوم عدالت مورد غفلت هنری واقع شده است
کد خبر: ۱۶۷۸۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۹ ساعت: ۱۴:۵۲ ↗ لینک کوتاه

مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری کشور:

مفهوم عدالت مورد غفلت هنری واقع شده است

مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری کشور در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی بیان کرد: کار هنرمند دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست و فعالیت او ذکر است و با جریان های فکری پیرامون خویش درگیر است.

مفهوم عدالت مورد غفلت هنری واقع شده است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی که با عنوان «چیستی هنر انقلاب اسلامی» ظهر امروز(یکشنبه) با حضور علیرضا کمری، مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری کشور، مرتضی گودرزش دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور، ایوب رحیمی معاون سیاسی امنیتی استاندار قزوین و جمعی از هنرمندان و مدیران استانی در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد.
کمری، مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری کشور در این مراسم بیان کرد: کلمه ادبیات مفید دو معنای علوم ادبی و آثار ادبی است که به طور عمده به صورت شعر و داستان در کتاب ها و سروده ها دیده و خوانده می‌شود.
وی افزود: ادبیات ناظر بر مکتوبات است نه شفاهیات و به طور خلاصه براساس تعریف استادان فن می‌توان گفت ادبیات کاربرد کلمه و چینش کلمات در جمله با رویکرد هنری است.
این مسئول خاطرنشان کرد: طبیعی است که یک اثر هنری باید احساسات و عواطف و جهان آرمانی خواننده را تحت تاثیر قرار دهد و در واقع بدان معنا نیست که اثار هنری اندیشه مخاطب را به خود نمی‌خواند یا برانگیخته نمی‌کند.
کمری تصریح کرد: هر اثر هنری از طریق ایجاد انفعال عاطفی و احساسی بر مخاطبان خود اثر می‌گذارد و معادله بین چه و چگونه در خلق اثر هنری البته بدون تاثیر از اندیشه صانع اثر هنری و ادبی امکان‌پذیر نیست.
مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری کشور تصریح کرد: اندیشه هنرمندان در همه عرصه‌های هنری همچون نقاشی و موسیقی و یا چینش کلمات و ساخت شعر و داستان متاثر از محیط اجتماعی و سابقه فرهنگی و اوضاع زمانه است و در واقع می‌توان گفت اوضاع زمانه را تاحدودی بازنمایی یا بازگو می‌کند.
وی ادامه داد: ادبیات یک پدیدار اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی است که با تحولات اجتماع در پیوند است به طوری که از طریق تحلیل آثار ادبی به اوضاع و احوال تاریخی جامعه نیز می‌توانیم پی ببریم.


مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری کشور اظهار کرد: اینکه ما در رشته ادبیات، تاریخ ادبیات و بحث سبک‌ها و مکتب‌ها را می‌خوانیم ناظر به پیوند میان اثر ادبی و تاریخ و پیوند اثر ادبی با جامعه و اجتماع است که می‌تواند محل تامل در باب صحبت از ادبیات پایداری یا دفاع مقدس قرار گیرد.
وی عنوان کرد: در مسیر مطالعه ادبیات در ایران متوجه می‌شویم که ادبیات در دوره قاجار از دربار به مروز زمان وارد جامعه می‌شود و با حوادث و رخدادهایی که مردم ایجاد می‌کنند درگیر می‌شود.

کار هنرمند دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست

کمری ادامه داد: این امر موجب پیدایی ادبیات اجتماعی و مردمی در ایران می‌شود و با توجه به تاثیر متقابل ادبیات و جنبش‌های اجتماعی همچنین خیزش‌ها و کنش‌های مردمی که این مسئله را باید از دوران مشروطه به بعد دنبال کرد، موضوعی که برخی از آن تحت عنوان ادبیات دوره بیداری یاد کرده‌اند.
وی عنوان کرد: مباحثی که در ادبیات سیاسی پیش از انقلاب داریم بیشتر به جریان های غیردینی و غیرمتعهد به مبانی و آرمان‌های اسلامی تعلق دارد آنچه که ما تحت عنوان ادبیان انقلاب اسلامی می‌شناسیم بیشتر برآمده نهضت انقلاب از سال 42 به خصوص پس از پیروزی و دورانی که تحت عنوان انقلاب و جنگ از آن یاد می‌شود.
مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری کشور بیان کرد: اگر اثر ادبی معطوف موضوعی باشد که درگیر ماجرای تاریخی عینی باشد و خالی از ارزش های هنری باشد تاریخ مصرفش کم خواهد بود.
کمری عنوان کرد: یکی از مباحثی که مورد غفلت هنری واقع شده مفهوم گسترده عدالت است و کار هنرمند دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست و فعالیت او ذکر است و با جریان های فکری پیرامون خویش درگیر است.
وی گفت: هر نهضت اجتماعی اگر پایش نشود ممکن است دچار رخوت و سستی شود که هنرمندان متعهد انقلاب اسلامی ذاکر و متفکر هستند.

یک هنرمند متعهد می‌تواند جامعه را متحول کند

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین نیز در ادامه مراسم اظهار کرد: یک هنرمند متعهد انقلابی باید آثارش همواره موجب تحول و امید در جامعه شود.
رحیمی تاکید کرد: یک هنرمند می‌تواند نارسایی‌های جامعه را بیان کند و به مسئولین انتقال دهد تا مشکلات جامعه برطرف شود.
وی یادآور شد: در زمان جنگ نیز شاعران با اشعار خود غرورآفرینی و امید را در رزمندگان ایجاد می‌کردند و درواقع یک هنرمند متعهد می‌تواند جامعه را متحول کند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: دشمن امروز از درهای مختلفی نفوذ پیدا کرده که یکی از آن‌ها شبکه‌های ماهواره‌ای است و با این روش تلاش می‌کنند تا آرامش و انسانیت را از خانواده‌های ما بگیرند و چهره انقاب اسلامی را مخدوش کنند.
رحیمی افزود: دشمن به دنبال این است که انسان‌ها‌ را نسبت به خودشان بی‌تفاوت کند و فساد و مواد مخدر را در جامعه گسترش دهد تا با این روش اعضای خانواده را از هم دور کند.
در پایان این مراسم تابلوی نقاشی گل و مرغ شهید آوینی اثر هاشم حسینی رونمایی شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان