۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین دینداری زنان نسبت به مردان بیشتر است
کد خبر: ۱۶۰۶۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۷ ساعت: ۱۱:۵۵ ↗ لینک کوتاه

بر اساس پژوهش های جهانی؛

دینداری زنان نسبت به مردان بیشتر است

مرکز تحقیقات "پیو" با انجام مطالعات برای سنجش میزان ایمان مردان و زنان و فاصله ی اعتقادی بین دو جنس مذکر و مونث در سراسر جهان، با توجه به دین خود مسلمانان، یهودیان، مسیحیان، هندوها و بودایی ها به انجام مطالعات چندگانه پرداخته است.

دینداری زنان نسبت به مردان بیشتر است
به گزارش صبح قزوین ؛ به نقل از "کوگانا"، مرکز تحقیقات "پیو" با انجام مطالعات برای سنجش میزان ایمان مردان و زنان و فاصله ی اعتقادی بین دو جنس مذکر و مونث در سراسر جهان، با توجه به دین خود مسلمانان، یهودیان، مسیحیان، هندوها و بودایی ها به انجام مطالعات چندگانه پرداخته است.

این مطالعات شامل یک سری از استانداردها در تعیین میزان اعتقاد در هر جنسیت مواردی در دینداری از جمله : تعداد دفعات حضور در مراسم عبادت هفتگی (مانند نماز جمعه و سخنرانی مذهبی توسط مسلمانان، و موعظه برای مسیحیان) طی هر روز، و اینکه تا چه حد دین نقش مهمی را در زندگی یک فرد ایفا می کند؟ می شود.

در این مطالعات با توجه به استاندارد های دینی و اینکه افراد که به دین و کدام دین وابسته هستند به یافته های جدیدی اشاره کرده است و این مرکز بر همین اساس بر مجموعه ای از داده ها و بررسی های آماری در 192 کشور از سراسر جهان متکی بوده و با توجه به جنبه های عمل دینی، آن را در مطالعات انجام شده در84 کشور از سراسر جهان، در دوره ی زمانی از سال 2008 تا سال 2015 منتشرکرده است که شرایط آن در تعدادی از کشورها گاهی اوقات متفاوت بوده است و داده های در دسترس به آنها انجام متکی بوده است و به همین دلیل سوالات نظرسنجی ها در هر کشور مورد مطالعه دقیقاً یکسان نیست.

تعداد زنان دیندار بیش از مردان است

مطالعات این مرکز پیرامون میزان دینداری یا نداشتن دین افراد در 192 کشور نشان می دهد که زنان از حیث داشتن دین بر مردان برتری دارند : 83.4% از زنان جهان دیانت معینی دارند و در مقایسه این وضعیت در میان مردان، آمار 79.9%، ثبت شده است که مشخص می کند در این بخش 3.5%درصد مردان معادل 97 ملیون نفر دیندار نیستند !

در 61 کشور از میان 192 کشور محل مطالعه، تعدادزنانی که به یک دین پایبندند حداقل 2%، از تعداد مردان بیشتر است که در 131 کشور دیگر این وضعیت شرایط نزدیکتری نسبت به هم دیگر دارند.

در همه ی جهان زنان نسبت به مردان بیشتر به نماز و نیایش می پردازند.

این پژوهش ها آشکار کرده است که در 43 کشور از مجموع 84 کشور محل پژوهش عموماً زنان، بیش از مردان به نماز و دعای روزانه پایبند هستند و بیش از مردان به نماز و نیایش روزانه التزام دارند یعنی بیش از 50درصد کشورهای مورد بحث. اما در بقیه ـ84 کشورمورد نظر، هر دو گروه تقریباً در مراقبت بر نماز و نیایش روزانه مساوی بوده اند که بجز در اسرائیل نسبت دعا و نیایش مردان در دیانت یهودی بیشتر بچشم آمده است.

و بصورت اجمالی، التزام به نماز و نیایش در بین مردان و زنان دیندار دار فاصله ی 8 درصدی را با برتری زنان در 84 کشور نشان می دهد.

اهمیت دین در زندگی روزانه

در پاسخ به سؤال میزان اهمیت دین در زندگی روزانه؟ در 84 کشور پاسخ هردو گروه در بیشتر کشورها {46} کشور تقریبًا برابر بوده است. ولکن اهمیت این مسئله برای زنان در 36 کشور بیشتر می باشد، الجزائر در این زمینه تفاوت آشکار را نشان داده است و این درحالیست که در این خصوص برتری مردان در دوکشور موزامبیک و اسرائیل واضح تر بوده است.

باور بهشت، جهنم و ملائکه

اغلب اشخاص این مفاهیم را تصدیق می کنند و آمار مردان و زنان تقریبا در این تصدیق باهم مساوی است، و اگر برتری محسوسی در این زمینه باشد به زنان بر می گردد. در بررسی های بعمل آمده در 63 کشور پیرامون تصدیق این مفاهیم آمار زیر قابل توجه بوده است.

تقریباً درتصدیق بهشت مردان و زنان 47 کشور برابرند ودر تصدیق جهنم از سوی دوجنسیت در 52 کشور مساوی بوده اند. ولی زنان در 15 کشور بیش از مردان بهشت را باور دارند و در 10 کشور بیش از مردان جهنم را تصدیق کرده اند و زنان، ملائکه را در 14 کشور بیش از مردان باور می کنند .و تنها تصدیق بهشت و جهنم در لبنان بوسیله ی مردان بیش از زنان است و در پاکستان فقط مردان بیش از زنان ملائکه را باور دارند.

طی نظر سنجی صورت گرفته در 40 کشور، مشخص شد که مسلمانان مرد وزن در ارزش گذاری اهمیت دین در زندگی روزانه «بسیار مهم » ارزیابی کرده اند. در باور داشتن بهشت و جهنم نیز یکسان هستند. و زنان مسلمان در تصدیق ملائکة 1% بر مردان مسلمان برتری دارند، و زنان نسبت به مردان در مراقبت از نماز روزانه با 2% برتری نشان می دهند .

اما در مسیحیت ، زنان نسبت به مردان هم دین خود تدیّن بیشتری داشته و در التزام به دعا برتری 10% به زنان رسیده است.

در بررسی اجمالی پژوهش ها می توان به این نتایج دست یافت :

زنان در همه ی دیانات نسبت به مردان، به امور دینی پایبند ترند. ولی در اسلام دو گروه در بیشتر جوانب امور دینی باهم برابرند، و مردان یهود در مواظبت بر دعای روزانه ملتزم ترند، و همچنین در ارزشگذاری اهمیت دین دقت بیشتری دارند و در مسیحیت برتری مردان بر زنان، در همه ی جوانب ملحوظ است.

منابع:

• The Gender Gap in Religion Around the World

• Visualizing gender differences in religious commitment around the world

• The Future of World Religions: Population Growth Projections, 2010-2050

تهیه و ترجمه: عبدالمجید اورا

انتهای پیام/

منبع: راه دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان