۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین روستاهای بالای ۴ هزار نفر جمعیت دارای کتابخانه می‌شوند
کد خبر: ۱۵۷۷۷۲ نویسنده: مهدی رمضانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۱ ساعت: ۱۰:۴۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین:

روستاهای بالای ۴ هزار نفر جمعیت دارای کتابخانه می‌شوند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، مهم‌ترین برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری را آغاز روند احداث کتابخانه‌ها در روستاهای بالای ۴ هزار نفر جمعیت ذکر کرد.

روستاهای بالای ۴ هزار نفر جمعیت دارای کتابخانه می‌شوند
مهدی رمضانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، درخصوص عملکرد این نهاد در سال 94 اظهار کرد: بر اساس آمار و مستندات موجود، برآیند فعالیت کتابخانه‌ها در سال گذشته حرکت رو به رشدی بوده است.

وی افزود: کلیه شاخص‌های اختصاصی حوزه کتابخانه‌های عمومی همچون تعداد کتابخانه‌ها، تعداد نسخ و منابع، زیربنای کتابخانه‌ها، میزان اعضای کتابخانه‌ها و تعداد کتاب‌های به امانت گرفته شده، رشد قابل توجهی داشتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: میزان رشد در بخش‌های مختلف از 10 درصد تا بیش از 20 درصد بود و امیدواریم این روند همچنان در سال جاری ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تدوین سند چشم انداز کتابخانه‌های عمومی استان که در اواسط سال 94 به تصویب رسید در تلاشیم تا برنامه‌ها و اهداف تعیین شده به شکل مطلوبی در سال‌های آتی تحقق یابند.

رمضانی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد: تعداد کتابخانه‌ها در سال 94 از 52 باب کتابخانه به 62 کتابخانه افزایش یافت و میزان زیربنای کتابخانه‌ها نیز با 12 درصد رشد از 28 هزار مترمربع به 31 هزار مترمربع رسید.

وی ادامه داد: میزان نسخ و منابع موجود از 800 هزار جلد به 900 هزار جلد، میزان اعضای کتابخانه‌ها از 56 هزار نفر به 63 هزار نفر و میزان امانت کتاب‌ها نیز از 132 هزار به حدود 164 هزار افزایش یافت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: به لحاظ تعداد کتابخانه‌ها در حال حاضر رتبه 24 کشور را داریم در حالیکه تا پایان سال 93 رتبه بیست و نهم کشوری را داشتیم.

وی در خصوص برنامه‌های پیش بینی شده در سال جاری بیان کرد: دو رویکرد اصلی محتوایی یا فرهنگی را همچون سال گذشته مدنظر خواهیم داشت و برنامه‌های فرهنگی حول محور معرفی شخصیت‌ها و مفاخر استان، مولفان، نویسندگان و اصحاب فرهنگ و ادب و هنر استان برگزار می‌شوند.

رمضانی اضافه کرد: نشست‌های نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوان، جلسات شعر و نقد ادبی، کارگاه‌های داستان نویسی و مباحث حوزه تخصصی موضوع کتاب با برنامه ریزی، جدیت و قوت بیشتر استمرار خواهد داشت.

وی تصریح کرد: چشم انداز سال 95 را مبتنی بر واقعیات و ظرفیت‌های موجود احصا خواهیم کرد تا چراغ راهی برای حرکت رو به جلوی مجموعه کتابخانه‌های عمومی و همکاران ما در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تاکید کرد: دو رویکرد ذکر شده هدف عمده نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است که اگر این حرکت رو به رشد را طی دوره 5 ساله تحقق ببخشیم به طور قطع حوزه کتاب و کتابخوانی استان در سطح کشور حرفی برای گفتن خواهد داشت.

وی در پایان افتتاح تالار قلم قزوین و برگزاری نشست‌های کتابخوان استان را از برجسته‌ترین فعالیت‌های این نهاد در سالی که گذشت ذکر کرد و گفت: مهم‌ترین برنامه ما در سال جاری، آغاز روند احداث کتابخانه‌ها در روستاهای بالای 4 هزار نفر جمعیت که فاقد فضای کتابخانه‌ای هستند، می‌باشد.

انتهای پیام/7003




دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان