۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۸۰ میلیون ایرانی متولی اقتصاد مقاومتی/ بی‌سابقه‌ترین رکود اقتصادی در پیرترین کابینه پس از انقلاب
کد خبر: ۱۵۴۸۱۷ نویسنده: علی تقوایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲ ساعت: ۹:۲۴ ↗ لینک کوتاه

در حاشیه نامگذاری سال جدید؛

۸۰ میلیون ایرانی متولی اقتصاد مقاومتی/ بی‌سابقه‌ترین رکود اقتصادی در پیرترین کابینه پس از انقلاب

خطاب پیام رهبری درباره اقتصاد مقاومتی نه صرفا دولت، نهادهای نظامی و شهرداری‌ها و سایر ارگان‌هایی از این دست، بود بلکه همه این ۸۰ میلیون ایرانی، متولی اقتصاد مقاومتی و موظف به عمل و اقدام در این راستا هستند.

۸۰ میلیون ایرانی متولی اقتصاد مقاومتی/ بی‌سابقه‌ترین رکود اقتصادی در پیرترین کابینه پس از انقلاب
صبح قزوین ؛-----علی تقوایی.
سال 1395 از سوی رهبری معظم انقلاب با عنوان و رسالت «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گذاری و تعیین شد.
این نام گذاری در شرایطی صورت گرفت که طی ماه‌های اخیر کشور اسیر بی سابقه‌ترین رکود اقتصادی از زمان پیروزی انقلاب تاکنون بوده است آنهم در موقعیتی که با وجود لغو تحریم‌ها، انتقال دارایی‌های توبیخ شده ملی و نیز برنامه‌هایی که دولت محترم تدبیر و امید وعده اجرای آنها را داده بود، می‌بایست شاهد کاسته شدن از شدت این رکود می‌بودیم در حالی که سیر اقتصادی کشور روز به روز میل بیشتری به قهقرای رکود دارد.
همین مسئله باعث گردید تا رهبر معظم انقلاب در یکی از بی سابقه‌ترین پیام‌های نوروزی خود مکررا از شرایط معیشتی مردم ابزار نگرانی کنند.
نگرانی که البته روی دیگری نیز داشت. رویی که حاکی از بی توجهی به مقوله اقتصاد مقاومتی بود چه اینکه در سالی که گذشت بسیاری از عملکردهای اقتصادی دولت و البته سایر نهادها نشان داد که بحث اقتصاد مقاومتی از نگاه آنها چندان جدی تلقی نمی‌شود و یا در حد شعارهایی انتزاعی درجا می‌زند از این رو رهبری صراحتا از ضرورت پایبندی عملی به مقوله اقتصاد مقاومتی سخن گفتند.

بی سابقه‌ترین رکود اقتصادی در پیرترین کابینه بعد از انقلاب


بی سابقه‌ترین رکود اقتصادی در پیرترین کابینه بعد از انقلاب کار خود را کرد و عاقبت برای به حرکت درآوردن پیرمردهای کابینه، رهبری را ناگزیر ساخت تا نامگذاری سال 1395 را معطوف به این خواست عمومی ملت ایران انجام دهد.
بنابراین دولت باید هر چه سریع‌تر سیاست‌های انقباضی، رکودی و نیز سیاست‌های ناهمگون خود را در عرصه تجارت بین المللی مورد تجدید نظر قرار دهد و شرایط را برای رونق اقتصاد و تولید، افزایش حقوق‌ها و رفع بیکاری با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی یا همان مقوله اقتصاد مقاومتی فراهم کند.
از سویی نیز در رابطه با شرایط رکودی که بیش از هرچیز معضل خطرناک بیکاری را در کشور فراهم آورده است باید گفت شاید دولت حجت الاسلام حسن روحانی تنها دولتی باشد که با اعلام هر باره کاهش نرخ تورم، موجبات ترس و وحشت عمومی را فراهم می‌آورد چرا که کاهش تورم از طریق بکارگیری سیاست‌های انقباضی و ایجاد تعمدی رکود توسط دولت ممکن شده است نه از طریق ایجاد رونق اقتصادی.
بنابراین به همان نسبت که از تورم کاسته می‌شود، بر دامنه رکود افزوده می‌شود که این حالت اگر خطرناک تر از شرایط تورمی نباشد یقینا در همان اندازه برای معیشت مردم سم مهلکی محسوب می‌شود.
البته دولت صادقانه در زمینه ایجاد رونق اقتصادی با توجه و تکیه بر منابع و ظرفیت های بومی تاکید دارد اما باید دید که این تاکیدات تا چه حد جدی و موثر است.
به ویژه رهبری در بخش‌هایی از پیام خود صراحتا دولت را مورد خطاب قرار می‌دهد و پس از قدردانی از زحمات صورت گرفته توسط یاران کابینه یازدهم بیان می‌دارند: «...گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان می‌دهد که کارهای وسیعی کرده‌اند، منتها این کارها، کارهای مقدماتی است. کارهائی است در زمینه‌ بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاه‌های مختلف. اینها کارهای مقدماتی است. اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن...».

نگرانی رهبری از معیشت مردم و بیکاری


رهبر معظم انقلاب رسما کابینه کاهل و بی تحرک دولت را دعوت به دوری از شعار و روی آوردن به مدیریت جدی و جهادی می‌کند و با نگرانی در رابطه با مسائل اقتصادی و معیشتی مردم می‌فرمایند: «به گمان من مسئله‌ اقتصاد در اولویت است. یعنی وقتی انسان نگاه می‌کند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیک تر، مسئله‌ اقتصاد است... در مسئله‌ اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ تولید داخلی است؛ مسئله‌ ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله‌ تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس می‌کنند و مطالبه می‌کنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان می‌دهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به ‌مورد است».

80 میلیون ایرانی متولی اقتصاد مقاومتی هستند


از سویی نیز روی سخنان رهبری صرفا به دولت نبود و معظم له در پیام خود همه ملت ایران را در عمل واقعی به اقتصاد مقاومتی مورد خطاب قرار دادند و هرگز ذکر نکردند که منظورشان از اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی تنها دولت شخص دکتر حسن روحانی بوده است.
به عبارتی نوع خطاب ایشان یعنی همه نهادها و سازمان‌های غیردولتی اعم از صداوسیما، نهادهای نظامی، نهادهای فرهنگی، شهرداری ها و حتی کلیه بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و از همه مهم تر تک تک ایرانیان نیز مشمول تسمیه و رسالت سال 1395 هستند و باید گذشته از هر حزب و جناحی دولت را در تحقق این رسالت خطیر یاری دهند.
به ویژه آنکه دولت تدبیروامید مشکلات بسیاری دارد که برای رفع شدن آنها شاید به سالیان متمادی صبرو شکیبایی مردم و برنامه ریزی دقیق نیاز داشته باشیم- مخصوصا آنکه اگر از روی انصاف به قضاوت بنشینیم باید بگوییم که اوج ضربات تحریم‌های بین المللی بیش تر متوجه دولت حجت الاسلام روحانی بود تا دولت احمدی نژاد- با این حال پایبندی عملی و حقیقی به رئوس و نفس مقوله اقتصاد مقاومتی ارتباط چندانی به مشکلات تحمیل شده به دولت‌ها ندارد.
و در نهایت فحوا و منظور اصلی پیام رهبری وضوح مشخصی داشت. نه صرفا دولت، نهادهای نظامی و شهرداری‌ها و سایر ارگان‌هایی از این دست، بود بلکه همه این 80 میلیون ایرانی، متولی اقتصاد مقاومتی و موظف به عمل و اقدام در این راستا هستند.
عمل و اقدامی که در نهایت سود و ثمره وافر آن به خود آنها، سرزمین و نسل های بعدی این آب و خاک خواهد رسید.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان