۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین نذر وقت و مهارت، جایگزینی برای قیمه و شله زرد/ خوراک ماندگاری به مردم بدهیم
کد خبر: ۱۵۱۹۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

چشم انداز نذر فرهنگی؛

نذر وقت و مهارت، جایگزینی برای قیمه و شله زرد/ خوراک ماندگاری به مردم بدهیم

نذر فرهنگی مساوی با اختصاص وقت و مهارت به نیازمندان است و روح انسانی را در جامعه پایدار می کند.

نذر وقت و مهارت، جایگزینی برای قیمه و شله زرد/ خوراک ماندگاری به مردم بدهیم

  صبح قزوین؛ تفکر نذر فرهنگی با هدف ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ نذر در جامعه و ایجاد فرصت جدید نذر برای افراد متخصص و دارای مهارت و برآورده نمودن  بخشی از نیازهای اجتماعی – فرهنگی جامعه پایه ریزی شده است .

نذر فرهنگی ، عنوان طرحی است که مدتی است توسط شهرداری تهران و در مناطق مختلف این شهر اجرا می شود.
ماهیت طرح به این صورت است که افرادی که در مباحث مختلف، تخصص دارند، دانش خود را به صورت رایگان در اختیار همشهریان خود و به ویژه افرادی که از نظر اقتصادی در مضیقه هستند قرار می دهند و به عبارتی، وقت خود را نذر ارائه آموخته هایشان به سایرین می کنند.

در این طرح با شناسایی افراد نیازمند در لایه های مختلف جامعه، آموزش ها با مشارکت افراد متخصص و صرف وقت از سوی آنان در اختیار نیازمندان قرار می گیرد.

sholezard_mokhtarian1

در حال حاضر نگاه اجتماعی، محدود به نظر مادی و تاحدودی معنوی مانند برپایی سفره به نام ائمه، گرفتن روزه و فرستادن صلوات خلاصه می شود، در حالی که از زاویه دیگری می توان به آن نگاه کرد زیرا بنیان نذر، توجه به افراد نیازمند و  رفع مشکلات روز جامعه است.

علی آذر پور از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان در این خصوص اظهار می دارد:  اقداماتی مانند چاپ کتاب، تامین هزینه تحصیل، دایر کردن کتابخانه، تامین هزینه برگزاری نشست های تربیتی و فرهنگی، برگزاری همایش ها و کنگره های معرفت شناسی و رواج یک سنت فرهنگی  از مصادیق نذر فرهنگی هستند که موجب رشد آگاهی مردم و توسعه فرهنگی جامعه می شود.

این فعال فرهنگی و اجتماعی می افزاید: فرد ی که نذر می کند تا به تعدادی بی سواد ، سواد بیاموزد یا مثلاً نذر کند که هزینه تحصیل کودک فقیر بازمانده از تحصیل را فراهم کند یا کتاب های کتابخانه ای را خریداری  کند در این قبیل موارد نذر بر اساس موضوع آن نیز یک امر فرهنگی محسوب می شودو نقش موثری بسیاری در رشد و تعالی انسان ها ایفا می کند.

n00157006-b

وی با تاکید بر لزوم تأمل در نذر فرهنکی می گوید:  با اهدای رایگان یک کتاب می توان  تفکری را به سمت شناخت امام حسین (ع) سوق داد؛ فقر فرهنگی که در جوانان بیشتر شاهدیم با توسعه نذر فرهنگی  اصلاح خواهد شد و همه باید کمک کنیم نذر فرهنگی را  تبدیل به سنتی برای آیندگان کنیم تا فرزندان آینده وقتی اسم نذری می آید تنها ذهنشان به سمت غذای عاشورا که تبرک می باشد نرود.

آذرپور ادامه می دهد: نذر از آنجائیکه تاریخی به عظمت تاریخ بشر دارد ، همواره دستخوش تغییر و تحول بوده است .
این سنت از ابتدای اعتقاد بشر به وحدانیت وجود داشته است و تاکنون گونه های مختلفی از آن در جوامع مختلف و به نیات متفاوت رواج یافته است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی می افزاید: علاوه بر این پس از ظهور دین مبین اسلام در نص آیات قرآن و روایات معصومین دستورات و توصیه های بسیاری در باب نذر صورت گرفته است که همگی نشانگر اهمیت این فرهنگ خداپسندانه و عام المنفعه است .
وی تصریح می کند: نذر علاوه بر رفع حاجت نیازمند و رسیدن نیکوکار به خواست خود ، باعث می شود تا افراد جامعه از کمک به یکدیگر و یاری رسانی به نیازمندان غافل نمانند.

آذر پور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مهجوریت امور فرهنگی در جامعه و ابراز ناراحتی معظم له از این موضوع می گوید: نذرفرهنگی در باب مسائل فرهنگی و اجتماعی و در جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ نذر که تاکنون مورد غفلت بسیار قرار گرفته است، از طریق ابزارهای فرهنگی و هنری که ماندگاری و تأثیرگذاری بیشتری را درجامعه ایجاد می کنند فرهنگ نذر را در جامعه نهادینه می کند.

2

وی به ترافیک غذایی در ایام عاشورا و تاسوعا اشاره نمود و  اظهار می دارد: در این ایام باید بدانیم که قرار است قطره ای از غذای امام حسین(ع) را به عنوان تبرک بخوریم تا در مسائل مادی و جسمی و اعتقادی بیمه شویم  و هدف سیر شدن نیست که چند بار غذا بگیریم و بعد  شاهد اصراف و دور ریختن اضافه غذا و یا نرسیدن به فردی که نیازمند است باشیم؛ باید خوراک ماندگاری به مردم بدهیم،  نذری پختن هم برای کوچک ترها و هم البته برای بزرگ‌‌ترها یک تمرین درست برای انجام کار گروهی است.

آذرپور خاطر نشان می کند:  توقع در نذری دادن درست نیست و مردم باید با تعامل با یکدیگر و کمک بی دریغ کاری “معناگرا” را انجام دهند  که مادیات در آن جایی ندارد و در هنگام پخش نذری شاهد تعامل و همکاری مردم هستیم.
به ویژه  برای عزاداران که بعد از چند ساعت سوگواری، خسته و گرسنه میشوند پخش نذری عمل شایسته ای است.

13910905190741466_PhotoL

یک کارشناس اجتماعی نیز در گفتگو با صبح قزوین با تأکید بر الزامات جامعه جهت بدست آوردن اطلاعات و مهارتها در زمینه های مختلف و تجهیز افراد به سلاح علم می افزاید:  افراد متخصص می توانند  بدینوسیله ، علوم، فنون و مهارتهای خود را با صرف مقداری از وقت خود در اختیار اقشار نیازمند به این فنون قرار دهند .

وی می گوید: گاهی این اقدام می تواند در امور مشاوره های روانشناسی ، آسیبی و اجتماعی باشد و از سقوط ارزشی در جامعه جلوگیری نماید، و گاه با آموختن تخصص مورد نیاز یک فرد، انسانی را از رها شدگی و سرگردانی نجات دهد.

به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم شمس، کارشناس دینی و فعال فرهنگی نیز با حسنه خواندن سنت نذر کتاب در ایام محرم به جام جم اظهار  می دارد: در اسلام برای انجام کارهای خیر و صدقه دادن تاکید بسیار شده است و یکی از ضروری ترین کارهایی که با توجه به نیاز روز جامعه روی زمین مانده و باید به آن پرداخته شود کارهای فرهنگی است که نیازمند مشارکت همه مردم و تمام نهادها و سازمان هایی است که توان مالی دارند.

78

وی اضافه می کند: در انتقال فرهنگ عاشورا هیات های عزاداری نقش بسیاری داشته اند که باعث انتقال شفاهی این فرهنگ شده، اما کتاب یک پدیده ماندگار است و پرداختن عمقی به موضوعات عاشورایی در قالب کتاب می تواند باعث آگاهی بخشی در این زمینه باشد چراکه در هیات های عزاداری نمی توان به تمام اطلاعات دست یافت.

مدیر موسسه انتشاراتی بوستان کتاب در این باره عنوان می کند: فرهنگ نذر کتاب باید رواج داده شود و امروز نیاز معرفتی اقشار مختلف از کودک و نوجوان و کم سواد و کسانی که به اطلاعات عمیق نیاز دارند کمتر در حوزه دین و آیین های عزاداری جدی گرفته می شود.
شمس ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در آینده طرح های اینچنینی را گسترش دهیم و بدانیم سفره امام حسین(ع) بیشتر معرفتی است تا این که بخواهیم آن را با برخی هیجانات نادرست که مرسوم شده، اشتباه بگیریم.

عباس آزاده جو عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی  قزوین نیز  با بیان اینکه تقسیم عادلانه ی امکانات فرهنگی با هزینه ی ناچیز با مشارکت شهروندان متعهد و متخصص امکانپذیر است می افزاید:  با اجرای این امر است که می توان ادای دین بندگان خدا که بر عهده ی فرد فرد شهروندان این شهر است مشاهده کرد و حس مسئولیت در قبال سایر همنوعان را تقویت نمود.

وی تصریح می کند: در این طرح با شناسایی افراد نیازمند در لایه های مختلف جامعه امکانات و آموزش ها با خواست و مشارکت متخصصان و صرف وقت از سوی آنان در اختیار نیازمندان قرار می گیرد .
در واقع با شناخت نیازهای روز جامعه می توان اعتقادات پاک و خداپسندانه را به صورتی که در راستای انسجام و رفع نیاز جامعه است سوق داد.

آزاده جو به خبرنگار صبح قزوین اظهار می دارد: پزشک، پرستار، مهندس، صاحب حرفه و غیره امروز باید به نیاز فرهنگی جامعه خود توجه کنند و با سوق دادن نذورات خود به سمت حل مسائل فرهنگی قدمی بردارند و می توانند در این خصوص قسمتی از وقت خود را نذر نیازمندان به کمک نمایند.
 

وی ابراز  امیدواری می کند: گذشت و ایثار نسبت به هم نوع از سرفصل های مهم این طرح است که امیدوارم با معرفی و تبلیغ گسترده تر طرح نذر فرهنگی زمینه ترویج این ارزش ها که از جمله مکارم اخلاقی به شمار می رود ، در جامعه فراهم آید .

یک کارشناس ارشد کتابداری  با اعلام اینکه می توان از طرح «نذر کتاب» به عنوان آغازی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی نیز یاد کرد اظهار می دارد: چرا که هر کتاب بعد از خریداری در دست پنج مخاطب دیگر نیز به گردش درمی‌آید.
کتاب مدتی است  به دلیل مشکلات اقتصادی در سبد کالای فرهنگی ایرانی‌ها حضور ندارد و  می‌توان با شرکت در طرح نذر کتاب و مشارکت در توسعه فعالیت‌های این‌چنینی در کنار شرکت در ثواب اخروی، در توسعه فرهنگ کتابخوانی نیز مشارکت داشت.

41

این گزارش می افزاید؛ بسیاری بر این باورند که زمان یکی از مهمترین نعماتی است که خداوند در اختیار انسان قرار داده است.
طرح نذر فرهنگی نیز در ابتدا بر اساس همین عنصر وقت و زمان برنامه ریزی شد تا افرادی که می خواهند وقت خود را نذر کنند، با برنامه ریزی های صورت گرفته، بتوانند این وقت را به منظور حل مسائل و مشکلاتشان در اختیار دیگران قرار دهند.

طرح نذر فرهنگی در شکل ابتدایی آن در کانون اصلاح و تربیت تهران انجام شد.
در این طرح حدود 50 نفر از شهروندان نوع دوست تهرانی با نذر وقت و محبت خود از نزدیک، با نوجوانانی که هرگز کسی به ملاقاتشان نمی آمد ملاقات کرده و از مسائل و مشکلات آنها با خبر شدند تا در صورت امکان به منظور حل این مشکلات اقدامی انجام دهند.
 

از همین رهگذر و به منظور گسترش فعالیت های خداپسندانه و افزایش دامنه ی نذر فرهنگی فرم های عضویت در طرح، با محوریت وقت و مهارت، در میان جامعه هدف (که از سوی ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شناسایی شده بود) توزیع شد.

بر اساس این گزارش؛ در نتیجه ی این اقدام، تاکنون هزار و 500 نفر از نیکوکاران در طرح نذر فرهنگی عضو شده اند.

در برنامه ریزی های انجام گرفته بعدی و با تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت شده ی افراد نیکوکار و انطباق آن با بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار، ترتیبی اتخاذ شد تا فرزندان زنان سرپرست خانوار که نیازمند وقت و مهارت افراد نیکوکار بودند بتوانند از این امکان بهره ببرند.

images56

برگزاری کلاس های تقویتی برای فرزندان زنان سرپرست خانوار که از نظر درسی ضعیف بودند، انجام مشاوره توسط مشاورین مجرب عضو نذر فرهنگی، مشاوره های حقوقی و پزشکی از سوی پزشکان و حقوقدانان عضو طرح نذر فرهنگی برای افراد نیازمند بخشی از طرح بوده است که تاکنون انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش می توان نتیجه گرفت؛ با توجه به پیچیدگی روزافزون مسائل شهری و مشکلات و مسائل فراوانی که شهروندان با آن روبرو هستند، شناخت مسائل و رفع آنها در جهت برقراری عدالت اجتماعی که تمام شهروندان باید در آن سهیم باشند، ضروری به نظر می رسد.

 در حال حاضر نگاه اجتماعی، محدود به نظر مادی و تاحدودی معنوی مانند برپایی سفره به نام ائمه، گرفتن روزه و فرستادن صلوات خلاصه می شود، در حالی که از زاویه دیگری می توان به آن نگاه کرد زیرا بنیان نذر، توجه به افراد نیازمند و  رفع مشکلات روز جامعه است.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان