۰۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۱ جمعه

صبح قزوین چال‌های میلیونی/ از بینی‌های یک شکل تا لُپ‌های چال چالی
کد خبر: ۱۴۸۰۰۰ نویسنده: اعظم میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

بازار داغ عمل‌های زیبایی؛

چال‌های میلیونی/ از بینی‌های یک شکل تا لُپ‌های چال چالی

زمانی شاید جمله " همه دخترا شبیه هم شدن" به یک شوخی سرگرم کننده در محافل دوستانه و خانوادگی شبیه‌تر بود تا یک دغدغه اجتماعی، اما طی چند سال اخیر این شوخی‌های به ظاهر ساده تبدیل به یکی از معضلات اجتماعی و فرهنگی شده است.

چال‌های میلیونی/  از بینی‌های یک شکل تا لُپ‌های چال چالی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین _اعظم میرزایی
این روزها صفحات اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک و ... پر شده از تصاویر دختران و بعضا پسرانی که به سرعت خود را با مدل‌های عجیب و غریب مد شده وفق می‌دهند؛ چندان تفاوتی هم ندارد که اینبار مساله جذاب جلوه داده شده نحوه پوشش و رفتار باشد یا یک عمل جراحی جدید!

تمایل به زیبایی و زیباترشدن به صورت ذاتی با سرشت هر انسانی آمیخته شده اما توجه یک جانبه و صرف به ملاک‌های زیبایی ظاهری آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت که بر کسی پوشیده نیست.

تبلیغات رنگ و وارنگ و اغواکننده از هر دری سر زده و نزده وارد زندگی مردم شده است، تبلیغاتی که با برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدف‌گذاری شده به سمت ذهن و تمایلات نفسانی بشر هجوم می‌آورند.

رقابت در عرصه زیبایی و بهتر دیده شدن و کسب مقبولیت از سوی اطرافیان یکی از مهمترین عواملی است که هر روز بازار عمل‌های زیبایی و مدهای وارداتی را داغ تر از روز قبل می‌کند.

دلالان زیبایی
حریص کردن مردم برای قرارگیری در قله زیبایی و ترویج مدگرایی در جامعه از سوی تاجرانی صورت می‌گیرد که بیشترین سود و بهره را از بازارهایی که راه می‌اندازند، می‌برند؛ افرادی که علاوه بر تامین اهداف‌های پشت پرده سیاستمدارن غربی به اهداف اقتصادی و در دست گرفتن بازارهای جهانی در زمینه‌های مختلف می‌رسند.

آگاهانه قدم برداشتن در هر مسیری خطرات و آسیب‌های ناشی از رفتارها و تصمیمات ما را کاهش می‌دهند اما متاسفانه طی چند سال اخیر مردم ما به شکلی سرسام آور به دنبال مدگرایی در زمینه‌های مختلف رفته‌اند و همچنان ترجیح می‌دهند راه‌ها و روش‌های جدید و هرچند پرخطر و نامعقول را برای زیباتر شدن امتحان کنند؛ زیبایی که هیچگاه با تعاریف یک کشور اسلامی و با قدمتی چند هزار ساله از زیبایی تناسبی نداشته و ندارد.

شوخی یا دغدغه!
زمانی شاید جمله " همه دخترا شبیه هم شدن" به یک شوخی سرگرم کننده در محافل دوستانه و خانوادگی شبیه‌تر بود تا یک دغدغه اجتماعی، اما طی چند سال اخیر این شوخی‌های به ظاهر ساده تبدیل به یکی از معضلات اجتماعی و فرهنگی شده است.

لب‌ها و گونه‌های برجسته، اندام‌های ساختگی و به اصطلاح ژله‌ای و هزاران عمل زیبایی دیگر این روزها خبرهایی داغی را رقم می‌زنند که متاسفانه همیشه این اخبار خوشایند نیست.
به گفته متخصصان زیبایی درصد بالایی از افرادی که متقاضی انجام عمل‌های زیبایی هستند در واقع هیچ نیازی به انجام این عمل‌ها نداشته و تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ای تصمیم به مراجعه به پزشک و انجام عمل زیبایی گرفته‌اند.

در برخی موارد متقاضیان انجام عمل‌های زیبایی تحت تاثیر مشکلات روحی و یا بیماری "خود زشت پنداری" قرار دارند که به دلیل نازیبا دانستن خود به پزشکان زیبایی مراجعه می‌کنند؛ به گفته روانشناسان اینگونه افراد پس از طی مراحل درمانی از تصمیم خود برای انجام عمل‌های زیبایی منصرف می‌شوند.

مردم چه می‌گویند
ندا دانشجوی یکی از دانشگاه‌های مطرح استان است، او می‌گوید: چندان هم بدش نمی‌آید چند عمل زیبایی انجام دهد؛ او معتقد است عمل‌های زیبایی معجزه‌ عصر حاضر است و در صورتی که با دقت و بررسی انجام شود هیچ مشکلی نخواهد داشت.

سمیرا یکی از دختران اهل ورزش است او می‌گوید: عدم اعتماد به نفس مهمترین عامل برای انجام عمل‌های غیر ضروری است؛ از نظر او داشتن زیبایی طبیعی و حفظ آن به کمک روش‌های طبیعی بهترین کاری است که در سراسر دنیا انجام می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: در اقوام و آشنایانشان حتی پسرانی را سراغ دارد که بی تمایل به انجام عمل‌های زیبایی نیستند اما والدین آن‌ها راضی به انجام این کار نیستند.

مادر سمیرا نیز در این خصوص می‌گوید: سال‌های گذشته که ما جوان‌تر بودیم ملاک‌های زیبایی با زمان حال بسیار متفاوت بود؛ نوع پوشش و آرایش مردان و زنان متاثر از فرهنگ ایرانی بود و تنها قشر خاصی از مدهای غربی پیروی می‌کردند.

تعریف زیبایی
همه ما می‌دانیم که زیبایی به اندازه تک تک انسان‌های کره زمین تعاریفی متفاوت و منحصر به فرد دارد اما در بیشتر مواقع این تصورات از جهات بسیاری به هم نزدیک هستند؛ به گونه‌ای که کارشناسان در برهه‌های تاریخی متفاوت تعاریفی کلی برای زیبایی بیان کرده‌اند.
فرزین پاک‌فطرت فوق تخصص ترمیم، زیبایی و پلاستیک معتقد است این روزها مردم ملاک‌های درستی برای تشخیص زیبایی ندارند.

به گفته وی طبق تحقیقات اخیر کارشناسان دریافته‌اند مجموعه‌ای از عدم تقارن‌های بسیار ظریف در چهره طبیعی افراد سبب زیباتر دیده شدن صورت آنان می‌شود و بر خلاف تصور عامه مردم داشتن بینی بسیار کوچ یا ابروها و لب‌های کاملا قرینه سبب زیبایی نشده و اینگونه افراد معمولا انسان‌های زیبایی دیده نمی‌شوند.

لپ‌های چال چالی
اگر اهل سرک کشیدن در فضای مجازی و رصد اتفاقات جالب باشید، عمل ایجاد چال روی گونه این روزها طرفدارانی پیدا کرده که روز به روز هم به آن‌ها افزوده می‌شود.

پاک‌فطرت می‌گوید: عمل چال گونه که این روزها به صورت گسترده در فضای مجازی تبلیغ می‌شود در واقع یک روش غیر آناتومیک و غیر اصولی است که چربی‌های فضای جلوی گونه و جلوی عضلات جونده گونه توسط پزشک متخصص خارج می‌شود و یک گودی مصنوعی به سبب تخلیه چربی قسمت مورد نظر در صورت فرد ایجاد می‌شود که با چال گونه‌ای که به صورت طبیعی در صورت برخی افراد وجود دارد کاملا متفاوت است زیرا در این افراد با وجود چربی موجود در هنگام خنده و منقبض شدن صورت این گودی به صورت طبیعی ایجاد می‌شود.
این فوق تخصص زیبایی ادامه می‌دهد: در افرادی که به شکل طبیعی دارای چال گونه هستند، زمانی که عضلات صورت منقبض شده و فرد می‌خندد چربی قسمت مدنظر در ناحیه عمیق‌تری از صورت و نزدیک به عضلات وجود دارد، به طوری که وقتی عضله منقبض می‌شود در پوست این ناحیه به شکل دایره وار حالت کشش ایجاد می شود و قسمت مورد نظر به سمت داخل حرکت می‌کند.

پاک‌فطرت اضافه می‌کند: اما در حالت غیرطبیعی پزشک متخصص برای ایجاد چال بر روی گونه پس از خارج کردن قسمتی از چربی قسمت مدنظر پوست زیر جلد را کمی به سمت عضلات نزدیک کرده و بخیه می‌زند که با انقباض صورت و زمان خنده چال ایجاد شده مشخص می‌شود.
عوارض عمل
این فوق تخصص با اشاره به عوارض این نوع عمل تصریح می‌کند: در حالت طبیعی زمانی که عضلات صورت منقبض می‌شوند چربی‌های این قسمت به صورت بالشتک عمل کرده و حرکات عضلات جونده را تسهیل می‌کنند اما با برداشتن چربی این قسمت به منظور ایجاد چال منصوعی لغزش عضلات روی هم کمتر می‌شود.

پاک‌فطرت ادامه می‌دهد: در خصوص عوارض دیگر این عمل می‌توان به سفت شدن ناحیه مخاطی دهان در زمان حرکات عضلات فک اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به سن متقاضیان انجام این عمل ادامه می‌دهد: افراد در رده سنی 20 تا 35 خواهان اینگونه عمل‌ها هستند که ما به عنوان متخصصان امر زیبایی به مراجعان توصیه می‌کنیم از انجام چنین عمل‌هایی که ضرورتی ندارد خودداری کنند.

هر عمل‌ زیبایی برای شما مناسب نیست
فوق تخصص ترمیم و زیبایی با بیان اینکه تاکنون انجام این عمل در استان قزوین متقاضیان زیادی نداشته، می‌گوید: افرادی که معمولا به ما مراجعه می‌کنند تحت تاثیر تبلیغات گوناگون قرار گرفته و سعی دارند با انجام این عمل‌ها زیبایی بیشتری به دست آورند اما اینگونه عمل‌های زیبایی در همه چهره‌ها باعث زیباتر شدن نمی‌شود حتی ممکن است در برخی موارد سبب نارضایتی خود فرد و اطرافیان وی شود.
پاک فطرت ادامه می‌دهد: در صورتی که عمل جراحی به درستی انجام شده باشد تنها هنگام خنده چال روی گونه مشخص شود و گونه‌ای که در هر حالت دارای گودی مشخصی باشد زیبایی هم نخواهد داشت؛ در صورت مشخص بودن گودی گونه در حالت طبیعی صورت ممکن است که جراح بخیه را محکم زده باشد و پوست بیش از حد به سمت عضله کشیده شده باشد.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان این عمل در حدود یک ساعت است، اظهار می‌کند: این عمل به صورت سرپایی نیست و با مقداری بیهوشی انجام می‌شود و تا یک هفته و زمانی که جای زخم التیام پیدا کند بیمار باید از مایعات استفاده کند اما پس از دوران نقاهت محدودیتی در جویدن نخواهد داشت.

آیا چال روی گونه فلج عضلانی است؟
این فوق تخصص زیبایی می‌گوید: بر خلاف تصور عموم مردم عمل چال گونه فلج کردن قسمتی از عضلات صورت نیست بلکه خارج کردن مقداری از چربی قسمت مورد نظر است؛ همچنین عضله قسمت گود شده صورت فردی که به شکل طبیعی بر روی گونه خود چال دارد نیز فلج نیست.

پاک‌فطرت می‌گوید: هزینه عمل ایجاد چال بر روی گونه در حدود یک میلیون و 250 هزار تومان است.

پچ پچ‌های خودمانی
با صحبت‌ها و پچ پچ‌هایی که خواسته و ناخواسته از زبان هم سن و سال‌های خودم میشنوم گویی تب تند عمل‌های زیبایی کم کم گریبان همه مردم را می‌گیرد اما نکته مهم این است که آیا واقعا چنین عمل‌هایی ارزش صرف هزینه، وقت و تحمل درد را دارد؟ آن‌هم در زمانه‌ای که امروز چال روی گونه زیباست اما شاید فردا نباشد!

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان