۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین قلم‌سیاه; رؤسای ما با سلام و قربان صدقه رفتن رئیس می‌مانند/فدراسیون‌ها باید زیر نظر کمیته المپیک باشند
کد خبر: ۱۴۶۹۰۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

قلم‌سیاه; رؤسای ما با سلام و قربان صدقه رفتن رئیس می‌مانند/فدراسیون‌ها باید زیر نظر کمیته المپیک باشند

نایب‌رئیس سابق فدراسیون جهانی کانوئینگ گفت: روسای فدراسیون‌ها به جای استقلال داشتن با قربان صدقه رفتن جایگاه‌شان را حفظ می‌کنند.

قلم‌سیاه; رؤسای ما با سلام و قربان صدقه رفتن رئیس می‌مانند/فدراسیون‌ها باید زیر نظر کمیته المپیک باشند

علی قلم‌سیاه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری صبح قزوین ،‌درباره شرایط تیم ملی آب‌های‌ آرام و روئینگ ایران اظهار داشت: فکر می‌کنم نتایجی که امسال به دست آوردیم نسبت به مسابقات کسب سهمیه لندن بهتر بود چرا که ما در رقابت‌های تهران با قرار گرفتن در رده چهارم سهمیه المپیک گرفتیم. این در حالی است که ورزشکاران ما در این دوره رتبه‌های بهتری داشتند اما نتوانستند سهمیه المپیک بگیرند.

وی افزود: در دو سه دهه قبل برای حضور در المپیک سهمیه‌بندی مطرح نبود بلکه حد نصابی را مطرح و بعد کشورها نمایندگا‌ن‌شان را معرفی می‌کردند اما حالا هم تعداد ورزشکاران بیشتر شده و هم محدودیت‌هایی در نظر گرفته‌اند. موضوع دیگر اینکه علاوه بر توزیع سهمیه در مسابقات جهانی ورزشکاران می‌توانند در رقابت‌های قاره‌ای هم سهمیه بگیرند.

* قهرمانی‌های ما به طور سنتی در چند رشته خلاصه می‌شود

دبیر کل سابق کنفدراسیون کانوئینگ آسیا در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر موضوع استعدادیابی بسیار مهم است، تصریح کرد: وقتی یک نوزاد را در آب متولد می‌کنند، در 6 سالگی به شنا می‌فرستند معلوم است که روح قهرمانی را در این کودک پرورش می‌دهند. المپیک شوخی‌بردار نیست. ما در مدارس‌مان اصلا مربیانی نداریم که بخواهند ورزش قهرمانی را پرورش دهند.در دانشگاه هم بدترین نتایج را می‌گیریم. قهرمانی‌های ما به طور سنتی به وزنه‌برداری، کشتی و بعد هم ورزش‌های رزمی اختصاص پیدا کرده است. نمی‌توانم بگویم ما کار فوق‌العاده‌ای در ورزش انجام دادیم.

نایب‌رئیس سابق فدراسیون جهانی کانوئینگ با اشاره به اینکه موفقیت‌های ما با حضور برخی پدیده‌ها بوده، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یک بار تیمور غیاثی و یکبار احسان حدادی به عنوان پدیده ظهور می‌کنند و مدال می‌گیرند حالا اگر این‌ها نباشند جایگزینی داریم؟ برای ورود منظم و معنادار در عرصه ورزش باید یک ساختار جدی داشته باشیم و این بودجه‌ای که فقط صرف حقوق کارمندان می‌شود برای زیرساخت‌ها کافی نیست. ما باید ورزش را با کشف استعدادها به داخل خانواده ببریم. این در حالی است که مقامات مسئول ما در وزارتخانه خودشان را سرگرم فوتبال و روزمرگی کردند.

* پست‌ها در فدراسیون تشریفاتی است

قلم‌سیاه در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه فدراسیون وظیفه تربیت ورزشکار را بر عهده ندارد، یادآور شد: ورزش متعلق به مردم است. شما جهان را ببینید که قهرمان در کجا پرورش می‌یابد. باشگاه‌ها این وظیفه را بر عهده دارند. فدراسیون‌های جهانی بیش از سه چهار پست ندارند و همه این‌ها تشریفاتی است چون رئیس به وسیله قهرمانان و باشگاه‌ها معرفی می‌شود و از دولت پولی نمی‌گیرد. اگر وظیفه تربیت ورزشکار به باشگاه‌ها سپرده شود هم مربیان و هم ورزشکاران برجسته خواهند شد. اصلا اعضای هیات رئیسه شغل محسوب نمی‌شوند و اینها یک موقعیت به شمار می‌روند.

رئیس اسبق فدراسیون قایقرانی با اشاره به اینکه فدراسیون‌ها در جهان نهادهای غیردولتی هستند، عنوان کرد: این نهادها باید طبق مقررات جهانی زیر نظر کمیته ملی المپیک باشند. این اشتباه است که فدراسیون را زیر نهاد دولتی قرار دهیم و رؤسای آن به جای داشتن استقلال با سلام و صلوات  و با قربان صدقه رفتن رئیس بمانند.

وی در ادامه این مصاحبه در پاسخ به این سوال که موضوع اساسنامه مشترک فدراسیون‌ها را چطور می‌بینید و آیا این موضوع استقلال فدراسیون‌ها را زیر سوال نمی‌برد، خاطرنشان کرد: این موضوع در جهان ثابت شده است. فدراسیون نیاز به پشتیبان دارد که این پشتیبان می‌تواند کمیته ملی المپیک باشد. در اساسنامه فدراسیون‌ها لازم است از قوانین بین‌المللی تبعیت شود. فدراسیون‌های ملی باید چارچوب فدراسیون جهانی را رعایت کنند حالا اگر ماده‌ای نداشته باشیم و بعد اضافه کنیم و این موضوع اختلاف ایجاد کند باید به فدراسیون جهانی رجوع کنیم و ببینیم معیار چیست. این اختلافات در یکی دو کشور اتفاق افتاده و این نکته را بگویم که اساسنامه برای کسی قدرت ایجاد نمی‌کند.

* انتخاب سرپرست در فدراسیون معنا ندارد

دبیرکل سابق کنفدراسیون قایقرانی آسیا درباره اینکه انتخاب سرپرست به جای رئیس اشتباه است، گفت: ما رئیس را برمی‌داریم و به جای‌ او سرپرست می‌گذاریم. این اشتباه بزرگی است. حق ندارید دوره ریاست یک رئیس را از 4 سال به 4 سال و یک روز افزایش دهید. روسا فقط با دو دلیل می‌توانند برکنار شوند. یکی اینکه از نظر اخلاقی رد صلاحیت شوند و موضوع دیگر در صورت فوت یا بیماری صعب‌العلاج است. در این صورت نایب‌رئیس کارها را انجام می‌دهد.

* تایید صلاحیت نامزدها بر عهده وزارت ورزش نیست

قلم‌سیاه در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه وزارت ورزش اعلام کرده تأیید صلاحیت نامزدهای فوتبال که اساسنامه جدا هم دارند بر عهده حراست این وزارتخانه است، اظهار داشت: باید از مراجع ذی‌صلاح تأییدیه اخلاقی گرفته شود و هیچ وزارتخانه‌ای نمی تواند صلاحیت افراد را تأیید کند. البته شاید این وزارتخانه گواهی‌هایی که لازم است را از مراجع ذی‌صلاح می‌گیرد و به اشتباه اعلام شده که آنها افراد را تأیید صلاحیت می‌کنند.

نایب‌رئیس سابق فدراسیون جهانی قایقرانی‌ با اشاره به اینکه مدت‌هاست شورای عالی وزارت ورزش فعالیتی ندارد، گفت: ورزش تعاملی‌ترین بخش هر کشور است و وظیفه‌ای که قانون برای وزارت ورزش تعریف کرده ایجاد زیرساخت‌های ورزشی و بهره‌برداری از تمهیدات است اما این شورا مدت‌هاست که در وزارت ورزش هیچ فعالیتی ندارد.

انتهای پیام/ک

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان