۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین هر فرد مرگ مغزی می‌تواند ۸ نفر را از مرگ نجات دهد
کد خبر: ۱۴۵۴۶۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ ساعت: ۱۴:۱۱ ↗ لینک کوتاه

رئیس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری:

هر فرد مرگ مغزی می‌تواند ۸ نفر را از مرگ نجات دهد

رئیس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: هر فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود، می‌تواند ۸ نفر را احیا کند.

هر فرد مرگ مغزی می‌تواند ۸ نفر را از مرگ نجات دهد
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، دکتر ولایتی رئیس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ فی‌مابین واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی( بیمارستان دکتر مسیح دانشوری) و پلیس راهنمایی رانندگی تهران بزرگ در کاخ مظفری این بیمارستان با اشاره به آگاه سازی خانواده‌ها در جهت نجات جان هموطنان اظهار داشت: بحث پیوند اعضا یک بحث تازه‌ای نبوده و در حوزه پزشکی، کشوری که بتواند کارهای پیوند اعضا را انجام دهد در قله این رشته قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: در بیمارستان مسیح دانشوری سال 80 کار پیوند اعضا انجام شد.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه در تصادفات مرگ مغزی، ریه اولین عضوی است که از بین می‌رود افزود: پیوند ریه تخصص خاصی لازم دارد که گاهی در عمل‌های جراحی 20 نفر از متخصصین با آن درگیر شده، به طوریکه کار پیوند ریه حتی در مواقعی 12 ساعت طول می‌کشد.

ولایتی ابراز داشت:در این بیمارستان تا هم اکنون 100 پیوند ریه و همچنین 200 پیوند قلب انجام شده که این آمار با کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است و همچنین در این بیمارستان هر سه هفته‌ یک بار عمل پیوند ریه و هر دو هفته یک بار پیوند قلب به شرط بودن اهدا کننده‌ای انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از بین کسانی که در سوانح رانندگی دچار مرگ مغزی شدند، پیوند اعضا انجام می‌شود و این کار بر طبق فتوای مقام معظم رهبری و تصویب قانون آن در مجلس، همچنین تایید آن به وسیله شورای نگهبان این کار خیر و خداپسندانه در کشور انجام می‌شود.

ولایتی با بیان اینکه اهدای عضو باید فرهنگ‌سازی شود، تصریح کرد: من تا الان یک میلیون و 400 هزار کارت اهدای عضو را امضا کرده‌ام، به‌ طوری که هر فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود، می‌تواند 8 نفر را احیا کند و این کار ارزشمند بدون همکاری ارگان‌های مختلف و خصوصا راهنمایی و رانندگی که به طور مستقیم با این مسئله مواجهند صورت نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد: امضای این تفاهم نامه با فرمانده نیروی انتظامی عملا کمک بزرگی است و ادامه حیات افراد در لیست انتظار را مقدور می کند و این کار موجب می‌شود که تعدادی از هموطنان نیازمند جانشان نجات یابد.

وی گفت: من امیدوارم که میزان تصادفات به حداقل برسد و آثار سوء ناشی از تلفات با این کار خیر و ارزشی به حداقل برسد.

بودن 25 هزار نفر از هموطنان در لیست انتظار اهدای عضو
دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار لیست در انتظار نیازمند عضو اظهار داشت: همانطور که اطلاع دارید 25 هزار نفر از هموطنانمان در لیست انتظار پیوند عضو هستند و در کشور کار پیوند به شرط بودن فرد اهدا کننده به خوبی انجام می شود.

وی بیان کرد: بر اساس فتوای مقام معظم رهبری و تصویب مجلس شورای اسلامی همچنین تایید شورای نگهبان اهدای عضو در شرایط مرگ مغزی یک کار ارزشی و خیرخواهانه است و یک نفر می‌تواند جان 8 نفر را نجات دهد.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه حوزه راهنمایی و رانندگی بیش از سایر ارگان‌های دولتی با مسئله مرگ مغزی مواجه است افزود: با امضای این تفاهم‌نامه تصادفاتی که منجر به مرگ مغزی می‌شود به مرکز ترابری اعضای اهدای عضو رسانده و این کار سبب می‌شود جان عده‌ای از هموطنان نجات یابد.

وی ابراز داشت: با فرهنگ‌سازی و ترویج کار اهدای عضو می‌توانیم خانواده‌های اهدا کننده را آرامش داده و به آنها این مسئله را تفهیم کنیم که فرد فوت شده اعضایش در بدن افراد دیگر در حال کار است و این کار یک باقیات و صالحات برای او و هم خانواده‌هایشان است.

وی در پایان گفت: متاسفانه هر دو ساعت و نیم یکبار یک نفر از افراد در لیست انتظار فوت می‌کند که اگر کار اهدای عضو با همکاری ارگان‌ها ترویج شود سبب نجات جان هزاران نفر از هموطنانمان در کشور می‌شود.

مرگ 25 هزار نفر در اثر تصادفات جاده‌ای
در ادامه این مراسم سردار تیمور حسینیفرمانده نیروی انتظامی گفت: محصول تفاهم‌نامه امروز می‌تواند سبب نجات جان تعداد زیادی از افراد جامعه که به دلایل مختلفی نیازمند اهدای عضو هستند با سرعت بیشتری انجام شود.

وی بیان کرد: بیش از 25 هزار نفر از هموطنان به دلایل مختلف در انتظار اهدای عضو هستند که این آمار فاصله زیادی با مرگ سالیان 16 هزار نفر ناشی از تصادفات جاده‌ای و شهری دارد.

تیموری ابراز داشت: اگر فردی در اثر سانحه دچار مرگ مغزی شود، منطق و عقل حکم می‌کند اجازه ندهیم احساسات و عواطف مانع از انجام کار خیر و خداپسندانه شود.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: با توجه به اینکه با اهدای عضو یک انسان سه نفر از مرگ نجات می‌یابند، من امیدوارم که در کنار همه اهداف ترسیمی پلیس این آماربه کمترین میزان خود برسد.

وی گفت: سالیانه 3 هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که به عدم آشنایی خانواده‌ها با غیر برگشت بودن مرگ مغزی آمار اهدا کنندگان عضو کاهش یافته است.

آموزش اهدای عضو بوسیله متولیان امر ترافیک
سردار حسینی در جمع خبرنگاران گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی یکی از ارگان‌های درگیر با مسئله تصادفات و مرگ مغزی است و به همین دلیل با امضای این تفاهم نامه سعی در آموزش و فرهنگسازی اهدای عضو به متولیان ترافیک و مامورین راهنمایی و رانندگی داریم.

وی بیان کرد: کار اهدای عضو یک مسئله خدا پسندانه و ارزشی است و من امیدوارم با توجه به امکانات پلیس درمورد مسائل آموزشی این ماموریت به خوبی انجام شود.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه فرهنگسازی کار اهدای عضو یکی از رویکردهای جدی پلیس است، افزود: آموزش‌های همگانی در مدارس، دانشگاه‌ها و سراهای محله‌، به وسیله همکارانمان به خوبی به مردم آموزش داده می‌شود تا با این کار هم آمار فوت‌شدگان کاهش یابد و هم آسودگی روحی و روانی به خانواده‌های داغ‌دار و اهدا کننده داده شود.

وی در پایان گفت: پلیس با آموزش و فرهنگسازی می‌خواهد بخش قابل توجهی از خاطرات تلخ را به خانواده‌های عزادار تسکین دهد تا این کار ارزشمند در کشور رواج یابد.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان