۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین لیست‌های انگلیسی جایگزین کیف‌های انگلیسی
کد خبر: ۱۴۲۵۱۷ نویسنده: علی تقوایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۶ ساعت: ۹:۶ ↗ لینک کوتاه

هدف بی بی سی و من و تو از ارائه لیست‌های انتخاباتی چیست؟

لیست‌های انگلیسی جایگزین کیف‌های انگلیسی

هر چند با وقوع انقلاب اسلامی عصر نمایندگانی که با رأی شاهنشاهی به مجالس ملی و سنا راه می‌یافتند و در همان اولین روز راه یابی با کیف‌های انگلیسی توجیه می‌شدند، گذشته است اما امروز شکل هدیه کیف انگلیسی تغییر کرده است.

لیست‌های انگلیسی جایگزین کیف‌های انگلیسی
صبح قزوین ؛----علی تقوایی.

اشتباهات صداوسیما آغازگر رغبت مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای
سال‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 بود که شبکه بی بی سی فارسی به صورت رسمی فعالیت‌های خود را آغاز و دفتر رسمی خود را پس از کشورهای تاجیکستان و افغانستان در ایران نیز افتتاح کرد.
جالب اینجا بود که مصادف با ایام افتتاح شبکه بی بی سی فارسی، تمایل مردم به استفاده از ماهواره، مطالبق با نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط سایت تابناک در سال 86 با رشد سه برابری مواجه بود.
بنابراین بنیان گذاران شبکه بی بی سی فارسی به خوبی با اطلاع از این افزایش رغبت، کانال خود را پایه گذاری کردند و بعدها نیز دیدیم که با وقوع فتنه 88 چگونه فضای رسانه‌ای ایران را به مدت دو سال قبضه کردند.
پس از بی بی سی فارسی و موفقیت بدون انکار مقطعی‌اش شبکه‌هایی چون فارسی وان، VOA، من و تو و این اواخر جیم کلاسیک و حتی دویچه وله نیز با طمع جذب و هدایت افکار عمومی ایران وارد کارزار رسانه‌ای کشور شدند و البته هر یک به سهم خود در جذب مخاطب‌ موفقیت‌هایی را شاهد بودند.
ظهور ده‌ها شبکه فارسی زبان و موفقیت برخی از آنها از جمله شبکه‌های مذکور، به جز تمایل مردم به استفاده از ماهواره و موج جهانی شدن علت دیگری نیز داشت، علتی که باید آن را در سطح بسیار پایین برنامه سازی‌های سطحی، اخبار و به طور کلی دوری صداوسیما از منطق و رویکردهای علمی جستجو کرد. به این ترتیب که یقینا صداوسیما نیز از جمله مقصرین اصلی این موج و رغبت همگانی به شبکه‌های ماهواره‌ای بود.


در هر حال گرایش‌هایی که پیش از ظهور بی بی سی فارسی، جیم کلاسیک، VOA و... در میان مخاطبان ایرانی با رشد سه برابری همراه بود پس از ظهور این شبکه‌ها طی سالیان اخیر به حدی افزایش داشته که از حد نظرسنجی و قیاس فراتر رفته است تا در نهایت امروز در اواخر سال 1394 در شرایطی زندگی که کنیم که متاسفانه ظهور ماهواره در زندگی ایرانیان از جمله در شهر قزوین امری عادی و آشکارا باشد.

رسانه‌های ضدایرانی درپی هدایت انتخابات ایرانی


شعار نیست اگر گفته شود ظهور ماهواره‌ها و رسانه‌های فارسی زبان نیز مانند تحریم‌های تسلیحاتی کشور در زمان جنگ تحمیلی، می‌توانست همانگونه که ایران را به یکی از قدرت‌های خودکفا در زمینه تولید صنایع دفاعی تبدیل کرد، این بار نیز کشور با تبدیل به یکی از قدرت‌های رسانه‌ای در منطقه کند؛ اما در هر حال این رویکرد در صداوسیما احساس نشد و مسئولان این سازمان کماکان خود را مرجع اول و آخر همه اخبار و تولید محتوا در فضای رسانه‌ای ایران پنداشتند و می‌پندارند.
اما گذشته از وهم صداوسیما و تمایل به شبکه‌های ماهواره‌ای، ضعف و وابستگی برخی سیاسیون کشور به این کانال‌های ماهواره‌ای نیز مزید بر علت موفقیت این شبکه‌ها شد تا تلاش برای بسط و جریان سازی بیشتر این شبکه‌ها در فضای سیاسی و اجتماعی ایران بیشتر از گذشته باشد.


چنانکه از سال 88 به بعد حجم وسیعی از اخبار و تولید محتوای جناح‌های کشور در مناسبت‌های مختلف توسط این رسانه‌ها انجام می‌گیرد از جمله در جریان فتنه 88 این بی بی سی فارسی بود که حتی مسیرهای خیابانی اعتراضات را به تفکیک شهرها مشخص می‌کرد و لحظه به لحظه بر تنور آتشی که خود افروخته بود، می‌دمید.
اما با فروکش کردن آتش فتنه 88 و در پی آن با فروکش کردن آتش افروزی شبکه‌های فتنه گر، این کارتل‌های رسانه‌ای به صورت مقطعی و در مواقع حساس دوباره همان پروژه را در کشور پیگیری می‌کنند که دخالت آشکار و استعمارگونه در دهین و پنجمین انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری یکی از این موارد مقطعی است.

لیست انگلیسی و ترور شخصیتی ایرانیان


دخالت این شبکه‌ها در انتخابات‌های ایران و تلاش برای جهت دهی به آن اتفاق جدیدی نیست اما آنچه که در این بین برای اولین بار است که روی می‌دهد این است که این شبکه‌ها و به طور اخص بی بی سی فارسی و شبکه من و تو رویکرد حرفه‌ای تخریب‌های خود را به کناری نهاده‌اند و رسما در اقدامی کاملا غیرحرفه‌ای و کودکانه از لیست‌های انتخاباتی که در ایران توسط برخی جریانات سیاسی تعیین شده بود، حمایت کردند.
چنانکه بلافاصله پس از اعلام رسمی دو لیست انتخاباتی در تهران، حدود 20 لیست انتخاباتی در استان‌ها و نیز لیست سیاهی که توسط یکی از جریان‌های کشور به عنوان افراد تندرویی که نباید به آنها رای داد، منتشر شد. بلافاصله شبکه‌های من و تو و بی بی سی به صورت مستقیم و غیرمستقیم آغاز به حمایت از این لیست‌های انتخاباتی کردند.
در حالی که این رویکرد استعماری، استقلال سیاسی ایران را زیرسئوال می‌برد و این موضوع یک گستاخی واقعی است چرا که زیر سئوال بردن استقلال سیاسی کشور فراتر از هر حزب، جناح، قوم و مدهبی به معنای ترور شخصیتی تک تک ایرانیان است. ایرانیانی که شامل طرفداران اصولگرایی، اصلاح طلبی و سایر جریانات سیاسی می‌شوند.
بنابراین با انتشار لیست انگلیسی تنها به شخصیت بخشی از ایرانیان که منتسبین به اصلاح طلبان و طرفداران دولت باشند، خدشه وارد نشده است. بلکه همه ما در مظان این بی‌احترامی هستیم.

لیست‌های انگلیسی جایگزین کیف‌های انگلیسی


هر چند با وقوع انقلاب اسلامی عصر نمایندگانی که با رأی شاهنشاهی به مجالس ملی و سنا راه می‌یافتند و در همان اولین روز راه یابی با کیف‌های انگلیسی توجیه می‌شدند، گذشته است اما امروز با تکثیر انگلیس، در قالب چندین کشوری که هر یک سودای نفوذ به مهم‌ترین، قدرتمندترین و حساس ترین کشور خاورمیانه را دارند، شکل هدیه کیف انگلیسی تغییر کرده است.


چنانکه در نمونه‌ای نادر برای اولین بار در تاریخ دشمنی با کشورمان شبکه‌های معاند اقدام به انتشار لیست برای خود نمودند و در چندین برهه نیز از لیست‌های منتسب به جریانات خاصی حمایت کردند و این گونه نشان دادند که اگر دست کوتاهی در دادن کیف انگلیسی به نمایندگان دارند، دستکم می‌توانند برای ملت ایران لیست انگلیسی صادر کنند.
بنابراین اولین کسانی که می‌بایست از این لیست برائت جویی کنند نمایندگان و چهره‌های شاخص جریان اصلاح طلبی و حامیان دولت است. پس از آنها نیز سایر احزاب و جریانات و در نهایت ملت ایران هستند که به عنوان صاحبان این کشور و نظام با حضور خود در انتخابات روز جمعه سد راه نفوذ دشمنان این ملت خواهند شد و تنها به لیست ملت ایران رای خواهند داد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان