۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین با لغو تحریم ایران قیمت جهانی نفت کاهش می یابد/ تحریم، سیاستی نخ نما در اقتصاد ایران
کد خبر: ۱۴۲۰۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مخالفت شدید آمریکا با لغو تحریم های ایران:

با لغو تحریم ایران قیمت جهانی نفت کاهش می یابد/ تحریم، سیاستی نخ نما در اقتصاد ایران

طبق گفته رئیس بخش تحقیقات کالاهای جهانی و مشتقات بانک مریل لینچ آمریکا اگر با لغو تحریم ها نفت ایران مجددا به بازار برگردد، قیمت نفت احتمالا تا ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

با لغو تحریم ایران قیمت جهانی نفت کاهش می یابد/ تحریم، سیاستی نخ نما در اقتصاد ایران

صبح قزوین؛ قصه تحریم ایران داستانی است قدیمی که همیشه کشورهای غربی سعی کرده اند راوی آن باشند، اما باید دید که این قصه چقدر جذاب است و مخاطب دارد.
یک بار سخن از تحریم کالا است و زمان دیگر بحث تحریم بنزین و غیره به میان می آید .

نگاهی به اهمیت انرژی در توسعه کشورها نشان می دهد انرژی، کالایی راهبردی است که نقشی اساسی در اقتصاد جهانی دارد و بازیگران جهان برای تحرک بخشیدن به رونق اقتصادی خود نیازمند منابع انرژی هستند، در چنین روندی کشورهای برخوردار از ذخایر عمده انرژی، اهمیتی راهبردی در سیاست بین الملل می یابند و با تدبیر و بهره گیری از فرصت ها می توانند جایگاه و موقعیت خود را ارتقا بخشند.

در این میان ایران به عنوان یکی از بازیگران مهم صحنه انرژی و با بهره گیری از فرصت ها از جایگاهی ویژه برخوردار است چرا که ایران نه تنها از نظر موقعیت ژئوپلیتیک، اهمیتی خاص داشته بلکه با نقش تعیین کننده خود در تامین انرژی جهان، بر این اهمیت افزوده است.

اهمیت موقعیت ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران بر هیچ کس پوشیده نیست، این کشور با دارا بودن جایگاهی استراتژیک در خاورمیانه، در مرکز بیضی تامین انرژی واقع شده و این بیضی 70 درصد منابع نفتی و 40 درصد ذخایر گازی جهان را در خود جای داده و در این موقعیت است که نقش ممتاز و استثنایی کشور در تامین امنیت انرژی جهان نمایان می شود.

IMG12385085

 این موقعیت استثنایی به همین جا ختم نمی شود بلکه قرار گرفتن ایران در محل تلاقی سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا، وجه دیگری از این اهمیت است که پایه های موقعیت ژئوپلتیک ایران را محکم تر می کند.

مطالعات مختلف حاکی از آن است که منابع هیدروکربوری تا سال 2050 همچنان به عنوان عمده ترین منابع تامین انرژی باقی خواهند ماند.

 بررسی روند منابع هیدروکربوری و توزیع جغرافیایی آن نیز نشان می دهد تا افق 2030 میلادی 65 درصد نفت جهان در خلیج فارس و در اختیار 5 کشور عربستان (9 و21 درصد معادل 264 میلیارد بشکه) ایران (4 و11 درصد معادل 138 میلیارد بشکه)، عراق (5 و9 درصد معادل 115 میلیارد بشکه)، کویت (1و8 درصد معادل 5و10 میلیارد بشکه) و امارات (8 درصد معادل 8و97 میلیارد بشکه) خواهد بود.

اهمیت 5 کشور یاد شده ر تامین انرژی جهان در حالی مطرح می شود که ایران با چهار کشور دیگر تفاوتی اساسی داشته زیرا عراق، عربستان، کویت و امارات هر کدام به گونه ای تحت نفوذ آمریکا و انگلیس هستند.
بنابراین برای جهان منهای انگلیس و آمریکا، تنها همکاری با ایران باقی می ماند.

در واقع می توان در این چهارچوب ادعا کرد انرژی یکی از حلقه های پیوند ایران با جهان خارج است و موقعیت ژئوپلتیک ایران در خاورمیانه، میزان ذخایر غنی نفتی و گازی کشور و از سوی دیگر سهم کشور در بیضی انرژی جهان، همه و همه از ایران نقشی استراتژیک در جغرافیای سیاسی و اقتصادی ساخت و گواهی بر عملی نشدن این گونه تحریم ها است.

پیشنهاد تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا

در حالی که به تازگی دولت آمریکا از بررسی احتمال آزاد‌سازی برخی ‌دارایی‌های بلوکه شده ایران خبر داده است، جمهوری‌خواهان سنا اعلام کرده‌اند ‌به شدت با موضع اوباما مخالفت خواهند کرد و بر همین اساس اقدام به پیشنهاد یک طرح تحریمی جدید ‌علیه ایران کرده‌اند.

کاهش قیمت جهانی نفت با لغو تحریم ایران

به گزارش  صبح قزوین و به نقل از بلومبرگ، فرانسیسکو بلانچ، رئیس بخش تحقیقات کالاهای جهانی و مشتقات بانک مریل لینچ آمریکا اعلام نموده اگر با لغو تحریم ها نفت ایران مجددا به بازار برگردد،  قیمت نفت احتمالا تا 10 درصد کاهش خواهد یافت.

بر اساس اظهارات وی "قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا که از آن با عنوان نفت سبک و شیرین تگزاس نیز یاد می شود به زیر 100 دلار و احتمالا بالای 90 دلار خواهد رسید" به گفته وی "ما شاهد هستیم که اقتصاد های زیادی نمی توانند از پس قیمت های بالای فعلی نفت بر بیایند.
قیمت نفت در این محدوده باقی خواهد ماند و اگر نفت ایران به بازار برگردد، ممکن است 10 درصد کاهش یابد" وی در ادامه خاطر نشان می کند: اگر استخراج نفت شیل آمریکا میزان تولید نفت را افزایش نمی داد، با توجه به کاهش تولید نفت لیبی و تحریم نفت ایران، اکنون احتمالا قیمت نفت برنت به 150 دلار رسیده بود.
بری اسمیترمن، رئیس کمیسیون  راه آهن تگزاس نیز در این نشست به شوخی گفته"ما (نفت) لیبی و ایران را از دست دادیم ولی در عوض (نفت) تگزاس را به دست آوردیم.
" همچنین بر اساس اظهارات جیون بوردوف، مدیر مرکز سیاست جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا ، به دلیل صادرات ال ان جی، قیمت گاز طبیعی آمریکا احتمالا بیش از 10 درصد افزایش نخواهد یافت.

سیاست تحریم علیه ایران، سیاستی شکست خورده است

n00098067-b (1)

مقامات عالی کشور نیز همواره با بی تاثیر خواندن تحریم ها علیه ایران اعلام کرده اند سیاست تحریم علیه ایران، سیاستی شکست خورده است و نتوانسته خلأ در فعالیت ها ایجاد کند.

براساس اصول تجارت جهانی، هیچ کشوری حق تحریم روابط خارجی دیگر کشورها را ندارد و با این اقدام، اصول بین المللی را زیر پا گذاشته است.

این در حالی است که سناتورهای جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا اعلام کرده‌اند ‌با شدت در برابر مواضع دولت در خصوص لغو هر گونه تحریم ایران مخالفت خواهند کرد و به رغم دعاوی کاخ سفید مبنی بر لزوم توقف تصویب تحریم‌های جدید ‌علیه ایران تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات، اعلام کرده‌اند که یک طرح تحریمی جدید ‌علیه ایران را به اجرا در‌خواهند آورد.

به گفته سناتور مارک کرک، رئیس کمیته بانکی سنای آمریکا، پایان یافتن مذاکرات ژنو بدون تغییر در مواضع ایران به این معناست که سنای آمریکا باید تحریم‌های بیشتری ‌علیه ایران ‌تصویب کند؛ هرچند کاخ سفید به این موضوع اعتراض دارد.
      نفت 2       بر اساس گزارش نیویورک تایمز، در این مواضع بر  سخت‌تر و شدید‌تر کردن تحریم‌ها و نه تضعیف آن‌ها تاکید شده است همچنین اینکه ایالات متحده نباید پیش از آنکه ایران اقدام به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم کند، به فکر لغو تحریم‌ها و آزاد کردن دارایی‌های ایرانیان باشد.
این در حالی است که هرچند کاخ سفید گزارش نیویورک تایمز را تکذیب نکرده، برنادت میهان، سخنگوی اوباما در شورای امنیت ملی گفته است: هنوز بحث و گفت‌وگو‌ها در خصوص چگونگی برداشتن تحریم‌ها، حدس و گمانی و نابهنگام است.
به گفته وی، تصویب تحریم‌های جدید باید منوط به بروز آثار مذاکرات باشد و سنای آمریکا باید خود را با استراتژی‌های دیپلماسی و مذاکره کاخ سفید تطبیق دهد.
دولت همچنان مشاوره خود را به مانند گذشته با سنا ادامه خواهد داد؛ بنابر‌این با هر قدم رو به جلوی دولت، انتظار بر همراهی و تطبیق تصمیمات کنگره است.
ایده سناتورهای موافق تحریم ایران برای تصویب تحریم‌های جدید این است که فشار اقتصادی ناشی از تحریم منجر به آن شده ‌که ایران به میز مذاکرات باز‌گردد.
مارک روبیو در این باره گفته ‌که‌ تصویب تحریم‌های جدید لازم است تا دولت ‌تحریم‌هایی که منجر به فلج شدن اقتصاد ایران شده است، برندارد.
به گفته مارک دوبوویتز، قرار است در ۲۸ اکتبر، طرح تحریمی جدیدی که جمهوری‌خواهان به دنبال آن هستند، در سنا ‌بررسی شود؛ هدف آن درآمدهای ارزی ایران، ذخایر ارزی خارجی ایران‌ و به شکل کلی ارزش ریال است تا ایران توانایی فرار از بحران مالی و اقتصادی خود را نداشته باشد.
این طرح جدید‌ در کنار طرحی خواهد بود که پیش از این در مجلس نمایندگان رأی آورده و به سنا ارجاع شده ‌و تا بعد از مذاکرات ایران و ۵ + ۱ در نوامبر ‌بررسی ‌خواهد شد.
سناتور جمهوری خواه روبیو با تأیید مفاد این طرح جدید‌ اذعان کرد، تا هنگامی که ایران فعالیت غنی‌سازی خود را ‌‌کامل معلق نکند، با هر گونه پیشنهاد برای رفع تحریم ایران مخالفت خواهد شد.

انرژی به عنوان یک ابزار قدرت و هدف سیاست خارجی مطرح است

ایران در حال طراحی دیپلماسی انرژی است، دیپلماسی ای که جایگاه ایران را در منطقه تقویت می کند این دیپلماسی برنامه آینده کشور را در بخش انرژی ترسیم کرده تا براساس فضای موجود، برای استفاده بهینه از آن برنامه ریزی و تلاش شود.

نفت 3

 با تدوین دیپلماسی انرژی، ایران نقش موثری در تعامل های بین المللی خواهد داشت.
همین جایگاه مهم و حساس است که توسعه صنعت نفت را به کانون توسعه ملی تبدیل می کند.
به این ترتیب می توان گفت که موضوع انرژی و چگونگی توسعه آن برای ایران، هم به عنوان یک ابزار قدرت و هم به عنوان یک هدف سیاست خارجی مطرح است.

در دهه های اخیر، قاره آسیا تاثیرگذاری خود بر ژئوپلتیک انرژی را افزایش داده و تحولات توسعه ای این قاره پیامدهای وسیعی را در حوزه های مختلف بر جا گذاشته است.
مهم ترین پیامد این تحولات، افزایش سریع نقش و وزن این منطقه در اقتصاد جهانی است، این نقش با ورود چین و هند به ریل توسعه روند روز افزونی به خود گرفته و رشد سریع اقتصادی این دو کشور، نیازهای انرژی آنان را به شدت افزایش داده و چین و هند را به مصرف کنندگان عمده انرژی تبدیل کرده است.

در سال 2030 نرخ رشد اقتصادی آسیا به 7و5 درصد خواهد رسید که بالاترین رشد اقتصادی مربوط به دو کشور چین و هند است.

براساس بررسی های به عمل آمده تا سال 89 میزان رشد تقاضای انرژی دو کشور هند و چین حدود 6 درصد معادل دو برابر رشد نیاز انرژی دیگر کشورهای جهان برآورده شده است.

images

تاثیرگذاری آسیا بر ژئوپلتیک انرژی به سرعت رو به افزایش است.
حال آنکه ایران در حال تبیین زیرساخت های لازم برای ارتقای سهم خود در تامین انرژی جهان بوده و به طور حتم بخش عمده ای از نیاز کشورهای مزبور طی سال های آتی را تامین خواهد کرد.

به هر ترتیب، فرآیند رشد مصرف انرژی طی سال های آتی به گونه ای خواهد بود که نیاز به انرژی کشورهای صنعتی از جمله کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، چین و هند همچنان روند روبه رشد خود را طی خواهد کرد؛ در همین حال پیش بینی شده در افق 1404 ایران، 7 درصد انرژی جهان را تامین کند؛ حال اگر برخی کشورها سعی در تحریم ایران را داشته باشند نه تنها به تحریم خود دست زده اند، بلکه کشور را برای تسریع در اجرای طرح های کلان تر، مسمم تر کمک کرده اند و این تعبیر همان جمله معروف "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" است.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان