۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ضریب بازیافت میدان اهواز با فناوری‌های روز دنیا افزایش می‌یابد
کد خبر: ۱۳۳۱۲۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ضریب بازیافت میدان اهواز با فناوری‌های روز دنیا افزایش می‌یابد

رییس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدان پژوهشگاه صنعت نفت گفت: افزایش تولید و افزایش ضریب بازیافت نهایی میدان، کاهش هزینه‌های عملیاتی از اهداف طرح مطالعات توسعه یکپارچه میدان فوق عظیم اهواز است که مهم‌ترین هدف آن توسعه فناوری‌های ازدیاد برداشت یا به عبارتی شناسایی، ارزیابی، به کارگیری و توسعه فناوری در میدان اهواز است.

ضریب بازیافت میدان اهواز با فناوری‌های روز دنیا افزایش می‌یابد

رییس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدان پژوهشگاه صنعت نفت گفت: افزایش تولید و افزایش ضریب بازیافت نهایی میدان، کاهش هزینه‌های عملیاتی از اهداف طرح مطالعات توسعه یکپارچه میدان فوق عظیم اهواز است که مهم‌ترین هدف آن توسعه فناوری‌های ازدیاد برداشت یا به عبارتی شناسایی، ارزیابی، به کارگیری و توسعه فناوری در میدان اهواز است.

به گزارش سرویس پژوهشی صبح قزوین ، دکتر محمد کرامتی با اشاره به اهمیت موضوع فناوری در این پروژه اظهار کرد: در حوزه فناوری افزایش تولید و افزایش ضریب بازیافت در طرح طرح مطالعات توسعه یکپارچه میدان فوق عظیم اهواز صرفا با اعمال روش‌های مرسوم ازدیاد برداشت انجام نمی‌شود، بلکه بر اساس موافقت‌نامه باید بحث فناوری مورد تاکید قرار گیرد؛ به عبارتی میدان‌های واگذار شده را باید بر اساس فناوری‌های روز جهانی توسعه دهیم.

رییس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدان پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به واگذاری مطالعات توسعه یکپارچه میدان فوق عظیم اهواز به پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه‌ توسعه فناوری‌های ازدیاد برداشت گفت: تهیه نقشه راه توسعه 10 ساله میدان اهواز با اتکا به فناوری‌های شناخته شده روز جهان از مهم‌ترین اقدامات انجام شده است.

کرامتی با تاکید بر این‌که نقشه راه میدان اهواز در سه سطح چاه، مخزن و تاسیسات طراحی و تدوین شده است، گفت: این نقشه راه به تائید کمیته سیاست‌گذاری وزارت نفت رسیده و همچنین به وزیر نفت ارجاع شده است که در همین راستا وزیر نفت این نقشه راه را برای استفاده دیگر مشاورین دانشگاه در حوزه ازدیاد برداشت توصیه کرده است.

رییس این پژوهشکده گام دوم در این طرح را استخراج بیش از 27 عنوان فناورانه دانست و افزود: این 27 عنوان چالش‌های اصلی افزایش ضریب بازیافت و افزایش تولید از میدان هستند و استخراج این چالش‌ها با رویکرد استفاده از فناوری‌های روز جهانی در دستور کار است.

وی در ادامه افزود: استخراج 27 چالش این پروژه توسط کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب، پژوهشگاه صنعت نفت و در مقطعی از مشاورین بین‌الملل انجام شده است.

کرامتی با بیان این‌که پس از استخراج موضوعات، عناوین اولویت‌بندی شده‌اند، گفت: در حال حاضر شش موضوع از 27 مورد، بررسی شده است و در حال تکمیل پیشنهادات فنی آن‌ها هستیم.

وی با تاکید بر این‌که تمام پیشنهادات فنی منطبق با نقشه راه تدوین شده است، تصریح کرد: تعدادی از پیشنهادات فنی در مخزن بزرگ آسماری و تعدادی دیگر در مخزن بنگستان است.

این مقام مسوول به فعالیت‌های متفاوت در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: گام اول شناسایی مشکلات و ارزیابی اطلاعات است؛ برای نمونه میدان اهواز دارای 500 چاه است و ارزیابی نهایی این اطلاعات کار بسیار وسیعی است.

وی در ادامه افزود: پس از شناسایی مشکلات بروزرسانی، مدل‌های موجود در راستای اهداف خاص از اهمیت بالایی برخوردار است.

کرامتی به ارزیابی فناوری‌ها در فاز شناسایی اشاره کرد و گفت: در این مرحله اگر فناوری‌های مربوط به چالش مورد نظر توسعه یافته باشد و در مرحله بلوغ تکنولوژی باشد، نیازی به توسعه آن فناوری نیست و از فناوری موجود استفاده می‌کنیم.

وی بر لزوم بومی‌سازی فناوری‌های موجود بر اساس خصوصیات و ویژگی‌های مخازن کشور تاکید کرد و افزود: فناوری‌هایی که سطوح مختلف بلوغ را طی کرده‌اند، با توجه به ویژگی‌های مخزن کشور آن را بومی می‌کنیم که این فناوری‌ها ابتدا در سطح آزمایشگاه و مدل بومی‌سازی می‌شوند و سپس تا سطح پایلوت پیش رفته و پس از آن فناوری در سطح میدان اجرایی خواهد شد.

کرامتی درخاطرنشان کرد: بدون شک به همکاری مشاورین بین‌المللی در این امر نیاز خواهیم داشت و هم اکنون تعدادی از این مشاورین شناسایی شده‌اند و با آنها موافقت‌نامه همکاری امضا شده است و امیدواریم با ایجاد شبکه‌های بین‌المللی بتوانیم ارزیابی و توسعه فناوری موجود در حوزه ازدیاد برداشت (IOR , EOR) را انجام دهیم.

رییس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میدان پژوهشگاه صنعت نفت شرط موفقیت این طرح را کلان‌نگری، صبر و حوصله، انطباق پروژه‌های ازدیاد برداشت با نقشه راه توسعه و حمایت وزارت نفت دانست.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان