۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین هویت کلیسای کانتور زیر تیغ فراموشی مسئولین
کد خبر: ۱۲۲۰۲۴ نویسنده: میلاد کشاورز احمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری مطرح کرد:

هویت کلیسای کانتور زیر تیغ فراموشی مسئولین

عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گفت: تا به امروز اقدامی برای نگهداری و حفظ کلیسای کانتور به عنوان مکانی مقدس و زیبا که نشانگر فرهنگ عمیق و انسان دوستی ایرانیان دارد، صورت نگرفته و عدم توجه و رسیدگی به این مکان مقدس آن را به دست فراموشی سپرده است.

هویت کلیسای کانتور زیر تیغ فراموشی مسئولین
قزوین به عنوان یکی از استان‌های همجوار پایتخت، منبعی غنی از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی را در خود جای داده که حتی گاهی از نظر ساکنان این شهر کهن نیز دور مانده است؛ در همین راستا پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین در نظر دارد طی هفته‌های آتی مرتبا به معرفی این شگفتی‌های طبیعی و باستانی بپردازد.

میلاد کشاورز احمدی کارشناس معماری و عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، به معرفی بنای تاریخی و زیبای "کلیسای کانتور" پرداخت.

کلیسای کانتور یا برج ناقوس به عنوان یکی از کوچکترین کلیساهای ثبت شده در ایران شناخته می‌شود که در اواخر دوره ناصرالدین شاه و پس از عقد قرار داد راه سازی شوسه (جاده‌های خاکی) قزوین – خلیج انزلی و فشار روس‌ها به دولت ایران، مسولیت ساخت راه شوسه را کمپانی بیمه و حمل ونقل روس‌ها بر عهده می‌گیرد.

با شروع کار، مهندسین روس در محوطه خوش آب و هوای شمال شرقی شهر قزوین مستقر شده و شروع به ساخت مجموعه بناهایی برای خود می‌کنند.

تاریخ اتمام ساخت محوطه کانتور بنا به تصدیق نامه‌ای که مهندس روس به معمار مجموعه، استاد حسین معمار داده بیان می کند که در تاریخ مارس 1900 میلادی اتمام بناهای محوطه با کمال درستی و صحت عمل انجام گرفته است؛ کلمه کانتور که لغتی روسی و به معنی اداره، دفتر و محل کار می‌‌باشد برای آن انتخاب می‌شود.

در زمان جنگ جهانی اول و با انقلاب بلشویکی که در روسیه اتفاق افتاد و باعث خروج روس‌های تزاری از خاک ایران شد محوطه کانتور به حکومت ایران واگذار گردید و محل استقرار ادارات راه و دارایی، ثبت احوال و فرهنگ قرار گرفت اما طولی نکشید که این بار نیروهای انگلیسی برای مبارزه با کومونیسم وارد قزوین شده و در محوطه کانتور مستقر شدند که در نهایت پس از خروج آن‌ها این مکان دوباره به دولت ایران تحویل داده شد.


پس از آغاز جنگ جهانی دوم و حضور متفقین و بعد از آن حضور ده ساله روس‌ها در شهر قزوین سبب شد تا مجددأ محوطه کانتور مورد استفاده قرار گرفته و کشیش مخصوص برای انجام مراسمات مذهبی در این مکان حضور داشته باشد.

در سال تحصیلی 40-41 مدرسه شاهدخت به محوطه کانتورانتقال داده می‌شود و فضای داخل کلیسا به عنوان کتابخانه مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد که در نهایت در اواخر دهه هفتاد کلیسا در اختیار میراث فرهنگی قرار می‌گیرد.

در محوطه کلیسا دو سنگ قبر وجود دارد که یکی متعلق به نیکلاس الکساندروویچ، مهندس راه سازی و دیگری متعلق به خلبانی روس است که در جنگ جهانی دوم هواپیمای وی سقوط کرده و آن را در محوطه کلیسا به خاک سپرده‌اند.


صلیب گچبری شده در کلیسا نشان از ارتدکس بودن آن دارد؛ در تفکر ارتدکسی مراسم عبادی چیزی بسیار بیشتر از پرستش جمعی است و پیوند دهنده دو قلمرو زمین و آسمان می‌باشد که دارای دوسطح است، در محراب کلیسا که قسمت مرتفع کلیسا است محل اولیای دین و به منزله آسمان است و در قسمت پایین‌تر محل اجتماع پیروان است.

از جمله مراسماتی که در کلیسای ارتدکسی اجرا می‌شود می‌توان به عشاء ربانی، تعمید، تایید، تدهین، ازدواج و انتصاب اشاره کرد.

کلیسای کانتور دارای یک معماری التقاطی می‌باشد که در نمای کلیسا قابل مشاهده است، ترکیب استفاده از ستون‌های دوریک و یونیک وسرستون‌های حلزونی آن که در نیم‌ستون‌ها اجرا شده نشان از تاثیرپذیری معماری یونانی بر روی کلیساهای ارتدکس دارد، همچنین پنجره‌های کلیسا با قوس نعل اسبی شکل پوشش داده شده‌اند.

ناقوس کلیسا درون برج ناقوسی با ارتفاع 11 متر قرار گرفته و از گل اخرا در ساخت آجرهای کلیسا که باعث ایجاد رنگ قرمز آن شده استفاده شده است.


پلان کلیسا دارای طرحی چلیپایی شکل می‌باشد که محراب آن به سمت مشرق است و فضای پشت محراب محلی است که افراد به صورت ایستاده برای عبادت قرار می‌گرفتند و در اتاق‌های اطراف شمایل‌هایی قرار داشته که به آنها ادای احترام می‌کردند و به وسیله این شمایل‌ها کلیسا را تزیین می‌کردند؛ در حال حاضر از جمله تزینات داخل کلیسا گچ بری‌های آن است.

این مکان مقدس و زیبا که نشانگر فرهنگ عمیق و انسان دوستی ایرانیان است در طول تاریخ دست خوش تغییرات و دخل و تصرفاتی قرار گرفته که در حال حاضر نیازمند توجه بیشتر مسئولین می‌باشد.
متاسفانه تا به امروز اقدامی برای نگهداری و حفظ این مجموعه تاریخی صورت نگرفته و عدم توجه و رسیدگی به این مکان مقدس آن را به فراموشی سپرده است.

عدم دسترسی مناسب به بنا و استفاده از تبلیغات به گونه‌ای است که کمتر کسی از این مکان بازدید کرده و از مکان قرارگیری آن خبر داد.




انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان