۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بارندگی‌های اخیر نیم قرن تشنگی دشت قزوین را رفع نمی‌کند
کد خبر: ۱۱۵۴۶۸ نویسنده: یداله ملکی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

بارندگی‌های اخیر نیم قرن تشنگی دشت قزوین را رفع نمی‌کند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: بارش‌های اخیر نمی‌تواند مشکل کم آبی دشت قزوین را چندان حل کند چراکه نزدیک به نیم قرن به شکلی غیر اصولی از منابع آبی دشت قزوین بهره‌برداری شده است.

بارندگی‌های اخیر نیم قرن تشنگی دشت قزوین را رفع نمی‌کند
یداله ملکی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، با بیان اینکه با بارندگی‌های اخیر مشکل کم آبی دشت قزوین حل نمی‌شود گفت: تاکنون بارندگی‌های استان در حد نرمال بوده و بهبود اوضاع آبی استان به میزان بارش‌های روزهای آینده پاییز و زمستان بستگی دارد.

وی افزود: بارش‌های اخیر و تداوم آن در سا‌ل‌های آتی نیز مشکل کم آبی دشت قزوین را چندان حل نمی‌کند چراکه نزدیک به نیم قرن به شکلی غیر اصولی از منابع آبی دشت قزوین بهره‌برداری شده است.

این مسئول با بیان اینکه صرفه‌جویی در حوزه‌های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی و شرب راهکار مناسبی برای حفظ سطح ذخایر آبی در مراحل اولیه است، بیان کرد: در حال حاضر طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آبی با 13 عنوان پروژه در حال اجرا و بررسی در سطح استان است.

ملکی ادامه داد: در راستای اجرای طرح فوق و با همکاری جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و دادگستری تاکنون نزدیک به 550 حلقه چاه غیرمجاز پُر و در حدود 250 حلق چاه در سطح استان تغییر منصوبات داده شده‌اند.

وی با اشاره به برداشت‌های بیش از اندازه از چاه‌های مجاز، اعلام کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای جلوگیری از اضافه‌برداشت‌های آبی با همکاری ارگان‌های مربوطه در حال اجراست، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها است که تا 2 سال آینده تمام چاه‌های استان دارای کنتور هوشمند خواهند شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به ایجاد گروه‌های گشت‌ و بازرسی برای کنترل تخلفات آبی در دشت قزوین، اضافه کرد: همکاری با جهاد کشاورزی در جهت توسعه بهره‌گیری از مکانیزم‌های آبیاری تحت فشار با هدف صرفه جویی در مصرف منابع آبی نیز یکی دیگر از اقدامات مشترک این دو ارگان است.

ملکی با اشاره به آغاز اقدامات فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از منابع و جلوگیری از تخلفات آبی تصریح کرد: اقدامات فرهنگی گسترده‌‌ای درسطح مدارس با عنوان طرح "داناب" (طرح دانش‌آموزی نجات آب) در سطح اول متوسطه اجرا می شود که 40 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خود قرار داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اقدامات متنوعی در راستای ترویج فرهنگ استفاده از منابع آبی انجام شده و یا در دست اقدام است، تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان، بخشداران و دهیاران، آغاز همکاری با صداوسیما برای پخش برنامه‌های متنوع در بخش کودکان، مستند و گزارش‌های خبری در این حوزه و بهره‌گیری از تشکل‌های آب‌بران با همکاری مردم از اقدامات دیگری است که تحت عنوان طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی در حال اجرا یا در دست اقدام است.

این مسئول خاطرنشان کرد: هدف از اجرای طرح فوق بازگشت سطح منابع آبی کشور ظرف بیست سال آینده به میزان مطلوبی است که در گذشته وجود داشته اما امیدواریم بتوانیم در استان قزوین با تلاش نهادهای ذیربط و مردم در زمان بسیار کمتری از زمان پیش بینی شده به حد مطلوب سطح ذخایر آبی دست یابیم و میزان آن نیز با برنامه‌ریزی‌های لازم هر ساله افزایش یابد.

انتهای پیام/9003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان