۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین کتابخانه‌های عمومی کشور نهادی فرهنگی دور از مباحث سیاسی است/ فعالیت ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور
کد خبر: ۱۱۵۳۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های کشور:

کتابخانه‌های عمومی کشور نهادی فرهنگی دور از مباحث سیاسی است/ فعالیت ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های کشور با اشاره به فعالیت ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی کاملا فرهنگی است و دور از مباحث سیاسی، تنها به دنبال تحقق خدمات رسانی به اصحاب فرهنگ، کتاب و مطالعه است.

کتابخانه‌های عمومی کشور نهادی فرهنگی دور از مباحث سیاسی است/ فعالیت ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، اسماعیل شفاهی، مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های کشور، ظهر امروز در آیین تکریم مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مراسمی که امروز شاهد هستیم به منظور گرامیداشت مفسر بزرگ قرآن، علامه طباطبایی و بزرگداشت مقام کتابدار، کتابخوانی و فرهنگ مطالعه در حال برگزاری است.
وی افزود: امیدواریم فرهنگ کتاب و کتابخوانی با مجاهدت و تلاش کتابداران و مسئولان مربوطه به فرهنگ غالب جامعه تبدیل شود.
مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های کشور خاطرنشان کرد: در دوره مدیریت جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدامات زیادی انجام شده و سیاست کتابدار محوری و کتابخوان محوری جایگزین اداره محوری و نهاد محوری شده به طوری‌که اهم فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر این دو پایه استوار است.
شفاهی با اشاره به افزایش حقوق کتابداران تصریح کرد: کتابداران در دوره‌های گذشته در حدود 600 تا 650 هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند که سال گذشته در دو مرحله با وجود همه محدودیت‌های قانونی با تلاش نمایندگان مجلس نسبت به افزایش حقوق کتابداران اقدام شد البته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری است.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 6 هزار و 500 نفر پرسنل در نهاد کتابخانه‌های عمومی سطح کشور بیان کرد: کتابدار به معنای عام شامل همه معاونان، مدیران کل ستاد، مدیران کل استان‌ها و کارشناسان تلقی می‌شود.
مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های کشور عنوان کرد: نگاه به کتابدار و کتابخانه علمی نبود براین اساس دو بار نشست با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور در حوزه علم کتابداری در راستای تحقق شعار مطرح شده برگزار شد.
وی با اشاره به سایر اقدامات انجام شده عنوان کرد: برگزاری نشست‌های کتابخوان و دوره مشاوره‌ای کتابدار نیز از دیگر فعالیت‌های انجام شده است چرا که معتقدیم مراجعه کنندگان به کتابخانه‌ها باید بهترین خدمت و مشاوره را از کتابداران دریافت کنند.
شفاهی در ادامه گفت: با وجود همه مشکلات و مشغله‌های زندگی سزاوار نیست ما اهل مطالعه نباشیم بلکه لازم است تا با مسلح نمودن خود به امر مطالعه و خواندن کتاب، بهترین خدمات را به مراجعه کنندگان ارائه دهیم.
وی با بیان فرمایش مقام معظم رهبری که کتابداران مشاوران امین مراجعه کنندگان هستند، افزود: اگر ما به اندازه کافی مطالعه نداشته باشیم نمی‌توانیم به عنوان مشاوران امین به نقش خود در مقابل مراجعه کنندگان عمل کرده و انتظار داشته باشیم که جامعه کتابخوانی داشته باشیم.
مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های کشور خاطرنشان کرد: این مطالبه وجود دارد که بحث خواندن را جدی بگیریم بر این اساس شعار سال 95 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان خواندن و مطالعه نامگذاری شده و برنامه‌ها و سیاست‌هایی نیز در حال تدوین است که در سال آینده اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: کتاب، مخزن، کتابدار سه واژه‌ای هستند که برای کامل شدن نیاز به عضو دیگری دارد و دنیای کتابداران با آمدن کتابخوان کامل می‌شود که امیدواریم با تلاش‌های انجام شده در این راستا، شاهد نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه باشیم.
شفاهی در پایان گفت: کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی کاملا فرهنگی است و دور از مباحث سیاسی، تنها به دنبال تحقق خدمات رسانی به اصحاب فرهنگ، کتاب و مطالعه است.
انتهای پیام/7003






دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان