۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مراجعه بیش از یکصد هزار نفر به کتابخانه‌ها و قرائت خانه‌های سازمان
کد خبر: ۱۱۵۳۲۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین خبر داد:

مراجعه بیش از یکصد هزار نفر به کتابخانه‌ها و قرائت خانه‌های سازمان

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت: از ابتدای سال جاری ۱۰۹ هزار و ۸۴۸ نفر به کتابخانه‌ها و قرائت خانه‌های سازمان جهت مطالعه و دریافت کتاب مراجعه کرده‌اند.

مراجعه بیش از یکصد هزار نفر به کتابخانه‌ها و قرائت خانه‌های سازمان
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، سعید وزیری نژاد، مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین طی سخنانی در خصوص اهمیت مطالعه کتاب گفت: 37 هزار و 596 جلد کتاب در کتابخانه‌های تحت پوشش سازمان «فرهنگسرای بانو حضرت زهرا(س)»، «خانه فرهنگ محمدیه»،« خانه فرهنگ شهید نواب صفوی»، «کتابخانه اندیشه» و «کتابخانه امیرالمومنین (ع) مسجد النبی» موجود است.

وزیری نژاد در ادامه افزود: از ابتدای سال جاری 109 هزار و 848 نفر به کتابخانه‌ها و قرائت خانه‌های سازمان جهت مطالعه و دریافت کتاب مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که قرائت خانه بهجت و سالن مطالعه سعدی نیز از دیگر مراکز تحت پوشش سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین است، اظهار کرد: توسعه شبکه ارتباطی اینترنتی، علاقمندان به مطالعه و تحقیق را از کتاب بی نیاز نکرده است، در همین راستا در سال‌های اخیر احداث کتابخانه در مناطق مختلف شهر قزوین به ویژه در جنوب شهر در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

این مسئول از افتتاح کتابخانه مجموعه فرهنگسرای شهید رجایی در خیابان راه آهن به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد و تصریح کرد: همچنین عمليات اجرايي کتابخانه و خانه‌هاي فرهنگ رز و سنجيده در راه آهن نیز در سال جاری آغاز شده است.

جانمایی دو ایستگاه سیار مطالعه در قزوین
مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین جانمایی دو ایستگاه سیار مطالعه با هدف دسترسی آسان شهروندان به کتاب و تازه‌های نشر در سه راه خیام و ابتدای بوستان شهید بهشتی در چهار راه ولعیصر را از دیگر اقدامات سازمان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح شهر قزوین برشمرد.

وزیری نژاد با بیان این مطلب که گسترش کتابخانه‌ها، سرمایه گذاری برای تقویت زیرساخت های فرهنگی است، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین علاوه بر امانت کتاب به شهروندان به اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت فرهنگ شهروندی می‌پردازند که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

وجود 14 هزار و 157 جلد کتاب در فرهنگسرای بانو حضرت زهرا(س)
وی به تشریح فعالیت کتابخانه‌های تحت پوشش سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین پرداخت و گفت: فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س)از بزرگترین مجموعه فرهنگی و آموزشی این سازمان است که مخزن کتابخانه این فرهنگسرا گنجایش بیش از 30 هزار جلد کتاب را دارد و دارای سالن‌های مطالعه مجزا برای استفاده خواهران و برادران با ظرفیت 200 نفر می‌باشد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین افزود: کتابخانه فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) دارای 14 هزار و 157 جلد کتاب در موضوعات مختلف علمی، ادبی، تاریخی، مذهبی، روان شناسی و تربیتی است که در حال حاضر 995 نفر عضو این کتابخانه می‌باشند و از ابتدای سال جاری نیز بیش از 9 هزار 280 نفر از سالن های مطالعه و مخزن کتاب آن استفاده کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در این کتابخانه اجرای طرح امانت کتاب خانواده در قالب طرح کیف، کتاب، طرح ویژه امانت کتاب به پرسنل شهرداری و سازمان‌های تابعه و نیز پژوهشگران و محققین، برگزاری نمایشگاه کتاب و دوره‌ها موفق مطالعه موثر در طول سال برگزار می‌گردد.

عضویت 11 هزار و 937 نفر در کتابخانه اندیشه

وزیری نژاد از عضویت 11 هزار و 937 نفر در کتابخانه اندیشه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خبر داد و گفت: این کتابخانه دارای مخزن کتاب با گنجایش 15 هزار جلد کتاب و دو سالن مطالعه مجزا با ظرفیت هر سالن 150 نفر برای استفاده خواهران و برادران به صورت همه روزه و همزمان در خدمت شهروندان می‌باشد.

وی اضافه کرد: کتابخانه اندیشه شامل بخش‌های مختلفی چون بخش استفاده کتب مرجع، نشریات، کودک و نمازخانه است و به جهت رفاه حال مراجعین سالن‌ها این کتابخانه مجهز به کمدهای ویژه اعضاء می‌باشد.

وزیری نژاد اظهار کرد: در این کتابخانه نمایشگاه کتاب، مهر مدام (تعویض و مبادله کتب)، برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی، بازدیدهای دوره‌ای مدارس، اجرای برنامه‌های ورزش صبحگاهی و پیاده روی جمعی، نقد کتاب و شب شعر صورت می‌پذیرد.

به گفته این مسئول در حال حاضر این کتابخانه با دارا بودن تعداد هزار و 937 جلد کتاب در موضوعات گوناگون دارای هزار و 431 عضو فعال می‌باشد که بیش از 18 هزار و 900 نفر از ابتدای امسال به این کتابخانه مراجعه کرده اند.

مراجعه 21 هزار نفر به سالن مطالعه ی آیت اله بهجت (ره ) قزوین

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین افزود: سالن مطالعه ی آیت اله بهجت (ره ) در مهرماه 1389 توسط سازمان در محل پناهگاه سابق بوستان ملت با اعتباری بالغ بر 150 میلیون ریال احداث شد، این کتابخانه اولین کتابخانه‌ای است که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر با مشارکت بخش خصوصی احداث گردیده است.

وزیری نژاد اظهار کرد: این مرکز در هر شش ماه بیش از 21 هزار نفر و به طور میانگین 10 هزار و 500 نفر مراجعه کننده داشته است و در پایان امتحانات کنکورهای مختلف رتبه‌های برتر کشوری را در رشته‌های تحصیلی و مقاطع مختلف کسب نموده و این قرائت خانه دارای دو سالن مطالعه مجزا با ظرفیت 80 نفر و نمازخانه می باشد که در ایام امتحانات و تعطیلات به صورت مقطعی تا ساعت 22 شب فعالیت می‌کند.

مراجعه 10 هزار نفر به سالن مطالعه سعدی

وی راه اندازی سالن مطالعه سعدی یکی دیگر از اقدامات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین جهت ارتقای فرهنگ مطالعه در سطح شهر قزوین برشمرد و گفت: این سالن مطالعه در محل پناهگاه واقع در خیابان سعدی (میدان خلفای سابق) می‌باشد و به همت سازمان فرهنگی ورزشی در سال 93 به سالن قرائت خانه تبدیل گردیده است.

وزیری نژاد تصریح کرد: سالن مطالعه سعدی از زمان افتتاح تاکنون بیش از 10 هزار نفر از شهروندان را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است و دارای دو سالن مطالعه مجزا با ظرفیت 50 نفر می‌باشد.

وجود 2 هزار و 131 جلد کتاب در کتابخانه ی امیرالمومنین (ع) مسجد النبی

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین افزود: کتابخانه امیرالمومنین(ع) بر اساس انعقاد تفاهم نامه با هیأت امنای مسجدالنبی در سال 93 در فضای ضلع شمال غربی مسجد النبی در زیر زمین شبستان امام علی(ع) به همت سازمان فرهنگی ورزشی تجهیز شد.

وزیری نژاد اظهار کرد: سالن مطالعه و کتابخانه امیرالمومنین(ع) مسجدالنبی در زمینی به متراژ حدود 400 متر مربع احداث شد که سالن مطالعه آن دارای 200 نفر ظرفیت است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کتابخانه امیرالمومنین (ع) مسجدالنبی دارای 2 هزار و 131 جلد کتاب می‌باشد که 95 نفر عضو فعال این کتابخانه می‌باشند و از ابتدای سالجاری دو هزار و 254 نفر به کتابخانه مراجعه کرده‌اند.

مراجعه 12 هزار و 15 نفر از ابتدای سال جاری به کتابخانه خانه فرهنگ محمدیه

وزیری نژاد در ادامه گفت: خانه فرهنگ و کتابخانه محمدیه دهه فجر سال 1383 در خیابان شهدا کوچه محمدیه احداث شده است، این مرکز فرهنگی در زمینی به مساحت حدود 300 متر مربع در سه طبقه بنا گردیده که در طبقه همکف مخزن کتابخانه با بیش از هفت هزار جلد کتاب مستقر است، در طبقه بالا دو سالن مطالعه مجزا با ظرفیت 200 نفر برای استفاده خواهران قرار دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این کتابخانه فعالیت‌های مختلفی چون برگزاری نمایشگاه تازه های کتاب، نمایشگاه مهر مدام (تعویض و مبادله کتب) و مشاوره فردی و تحصیلی و دوره مطالعه موثر(تندخوانی) صورت پذیرفته است که با استقبال خوبی از طرف اهالی محل روبه رو شده است.

به گفته وی در حال حاضر این کتابخانه دارای 9 هزار و 439 جلد کتاب و هزار و 756 نفر عضو فعال می‌باشد که از ابتدای سال جاری 12 هزار و 15 نفر به کتابخانه خانه فرهنگ محمدیه مراجعه کردهاند.

کتابخانه خانه فرهنگ شهید نواب صفوی اولین کتابخانه شبانه روزی قزوین

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین افزود: کتابخانه خانه فرهنگ شهید نواب صفوی سال 1383 به بهره برداری رسیده است که شامل کلاس‌های آموزشی، سایت، کلاس‌های کودک و بخش کتابخانه کودک و مخزن کتابخانه با گنجایش 10 هزار جلد کتاب و دو سالن مطالعه با ظرفیت 200 نفر می‌باشد.

وزیری نژاد بیان کرد: در حال حاضر این کتابخانه با دارای 9 هزار و 932 جلد کتاب در موضوعات گوناگون است و هزار و 973 نفر عضو فعال کتابخانه شهید نواب صفوی می‌باشند و از ابتدای سال جاری 46 هزار و 900 نفر جهت مطالعه در سالن‌ها و امانت کتاب به این کتابخانه مراجعه کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در این کتابخانه برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایشگاه عکس، مسابقات مختلف کتابخوانی صورت پذیرفته است این مرکز همه روزه (خواهران و برادران ) از ساعت 8 صبح الی 19 عصر و در ایام امتحانات و تعطیلات به صورت مقطعی تا ساعت 22 فعالیت می‌نماید.

این مسئول افزود: اولین کتابخانه شبانه روزی در خانه فرهنگ محمدیه شروع به فعالیت نموده که ساعات استفاده از فضای کتابخانه را از 8 صبح الی 23 شب برای شهروندان مهیا کرده است.

انتهای پیام/7003

منبع: روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان