۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۵۷ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی قزوین عضو هستند/ فعالیت ۵۲ باب کتابخانه در استان
کد خبر: ۱۱۵۰۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین:

۵۷ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی قزوین عضو هستند/ فعالیت ۵۲ باب کتابخانه در استان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر، تعداد کتابخانه‌های استان به ۵۲ باب و تعداد اعضا به ۵۷ هزار نفر رسیده است.

۵۷ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی قزوین عضو هستند/ فعالیت ۵۲ باب کتابخانه در استان
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، پیش از ظهر امروز نشست خبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین به مناسبت بیست و سومین آیین بزرگداشت "روز کتاب، کتابخوانی و مقام کتابدار" در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین برگزار شد.
مهدی رمضانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در این نشست با تبریک به مناسبت روز کتاب و کتابدار اظهار کرد: وضعیت اداره کل کتابخانه‌ها و به تبع آن مطالعه و کتابخوانی در سطح استان، تابع نظام فرهنگی کشور است.
وی افزود: سیاستگذاری در راستای توسعه ظرفیت کتاب و کتابخوانی استان همگام با ارتقاء سطح مطالعه در کشور بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: شاخصه‌های ارزیابی وضعیت کتاب و کتابخوانی بر اساس سند چشم انداز نهضت مطالعه مفید کشور شامل 3 شاخصه تعداد کتابخانه و زیر بنای فضای مطالعه، سرانه تعداد کتاب و سرانه تعداد اعضای کتابخانه‌هاست که برنامه ریزی‌های انجام شده در استان نیز حول این سه محور می‌باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: سند چشم انداز اداره کتابخانه‌های استان نیز مبتنی بر واقعیت و ظرفیت بالقوه و بالفعلی که امکان تحقق آن موجود است، تدوین شد و به تصویب انجمن کتابخانه‌های عمومی استان رسید تا نقشه راه کتابخانه‌های عمومی استان باشد و ما را به نقطه مطلوب برساند.
رمضانی بیان کرد: به طور کلی آنچه در این سند چشم انداز مدنظر قرار گرفته است در 3 حوزه سرانه زیر بنای مطالعه و فضای کتابخانه‌ای، سرانه کتاب به لحاظ تعداد کتب موجود در کتابخانه‌های استان و سرانه اعضای کتابخانه‌ها است.
وی تصریح کرد: استان قزوین با تعداد 49 باب کتابخانه تا پایان سال 93، رتبه 29 کشور را داشت که نشان‌دهنده عدم وضعیت مطلوب استان از جهت تعداد کتابخانه‌ها بود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: تعداد اعضای کتابخانه‌های استان نیز تا پایان سال گذشته 54 هزار نفر بود و در رتبه 15 کشور قرار داشت.
وی تصریح کرد: تحلیل آمارهای مذکور بر اساس سند چشم انداز، گویای این امر است که مردم استان قزوین تمایل به عضویت در کتابخانه‌ها را دارند اما فضای کتابخانه‌ای کافی برای آنها مهیا نشده است.
رمضانی تاکید کرد: تعداد اعضای کتابخانه‌‌های استان به طور میانگین، یک هزار و 50 نفر برای هر کتابخانه است و از این منظر جزء 5 استان برتر کشور هستیم.
وی در ادامه گفت: همه این مسائل گویای غفلت صورت گرفته در خصوص توسعه کتابخانه‌های استان است از این رو در تلاشیم تا در ابتدای امر تعداد کتابخانه‌های استان را به شرایط مطلوبی برسانیم و در ادامه تعداد اعضا و کتب موجود را افزایش دهیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر تعداد کتابخانه‌های استان به 52 باب، تعداد اعضا به 57 هزار نفر و تعداد کتب به 800 هزار جلد رسیده است که در طول هفته کتاب نیز 5 کتابخانه دیگر به مجموع کتابخانه‌های استان اضافه خواهد شد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان