۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مسجد جامع عتیق؛ یکی از بزرگترین مساجد چهار ایوانی ایران
کد خبر: ۱۱۴۵۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس میراث فرهنگی عنوان کرد

مسجد جامع عتیق؛ یکی از بزرگترین مساجد چهار ایوانی ایران

کارشناس میراث فرهنگی گفت: مسجد جامع عتیق یکی از بزرگترین مساجد چهار ایوانی ایران و جزو ارزشمندترین بناهای تاریخی کشور محسوب می‌شود.

مسجد جامع عتیق؛ یکی از بزرگترین مساجد چهار ایوانی ایران
قزوین به عنوان یکی از استان‌های همجوار پایتخت، منبعی غنی از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی را در خود جای داده که حتی گاهی از نظر ساکنان این شهر کهن نیز دور مانده است؛ در همین راستا پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین در نظر دارد طی هفته‌های آتی مرتبا به معرفی این شگفتی‌های طبیعی و باستانی بپردازد.
زهرا امیرآبادی کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، به معرفی ابعاد مختلف جاذبه‌های تاریخی مسجد جامع عتیق پرداخت.
مسجد جامع عتیق در محله دباغان و در حاشیه غربی خیابان شهدا (سپه) واقع گردیده و جزو یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی ایران محسوب می‌شود.

بنای مسجد با طرح چهار ایوانی شامل شبستان گنبد دار، مناره، ایوان‌های رفیع، محراب و گچبری‌های نفیس و صحن و رواق است که در مجموع معرف آثار معماری دوره‌های مختلف اسلامی می‌باشد.
قدیمی‌ترین بخش این مسجد طاق هارونی می‌باشد که به دستور هارون الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری از خشت خام ساخته شده که البته چیز زیادی از بنای اولیه آن برجای نمانده است.
این مسجد در قرن هفتم هجری دارای درب‌های متعددی بوده که هم اکنون تنها دو درب تودرتو از آن باقی مانده؛ یکی در شرق مسجد و کنار خیابان سپه و دیگری در شمال غربی مسجد واقع گردیده است.
صحن مسجد به صورت مستطیلی بزرگ به مساحتی بیش از چهار هزار متر مربع است که یکی از بزرگترین صحن‌های مساجد ایران است. 

این مسجد یکی از بزرگترین مساجد چهار ایوانی ایران می‌باشد؛ مهمترین و زیباترین ایوان مسجد، ایوان جنوبی می‌باشد که از نظر عظمت و رفعت بنا و اسلوب ساختمان و تزئینات متناسب جزو بناهای کم نظیر محسوب می‌شود که در سال ۱۰۶۹ هجری قمری به دستور شاه عباس دوم صفوی ساخته شده است.
احتمال می‌رود ایوان شمالی در ابتدا به دستور شاه طهماسب ساخته شده و در دوره قاجاریه باسازی، تزئین و تغییر یافته باشد و مناره‌های این ایوان نیز در دوره قاجار بازسازی گردیده است.
ایوان شرقی مسجد نیز بین سالهای ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۳ هجری قمری توسط باقرخان سعد السلطنه فرماندار وقت قزوین مجددا عمارت شده که روکار و تزئین آن انجام نشده است.
ایوان غربی نیز در سال ۱۰۸۱ هجری قمری توسط شاه سلیمان صفوی بنا گردیده که متاسفانه بخش عظیمی از کاشی‌کاری‌های این بخش فرو ریخته است.

مقصوره خمارتاشی یا طاق جعفری که در پشت ایوان جنوبی واقع شده از نفایس هنر دوره سلجوقی است که در دوره ملک شاه سلجوقی به دست امیر خمارتاش بنا گردید.
در این بخش از بنا ۵ رشته کتیبه به خطوط مختلف گچبری شده که هر کدام از این کتیبه‌ها از حیث خط و زیبایی دارای ارزش و مقام خاصی است.
از آنجایی که این مسجد به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل شده و سالیانه پذیرای عده زیادی از بازدید کنندگان داخلی و خارجی می‌باشد نیازمند توجه بسیار بیشتری از سوی مسئولین است تا با شرایط مطلوب‌تری جهت بازدید در معرض عموم قرار گیرد.

مسجد جامع عتیق واقع در خیابان شهدا (سپه، اولین خیابان طراحی شده ایران) می‌باشد که بازدید برای عموم در طول سال میسر می‌باشد.
در ضلع جنوب غربی مسجد نیز موزه سنگ نگاره‌ها قرار گرفته که همشهریان و هموطنان با پرداخت ۱۵۰۰ تومان ورودی می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۸ از این موزه غنی بازدید نمایند.
انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان