۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین فاجعه منا آغازی برای تحولات در دنیای اسلام خواهد بود
کد خبر: ۱۱۴۰۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

نایب رییس مجلس:

فاجعه منا آغازی برای تحولات در دنیای اسلام خواهد بود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: فاجعه منا که یک حادثه استثنایی در تاریخ اسلام و سرزمین وحی است، آغازی برای تحولات در دنیای اسلام خواهد بود.

فاجعه منا آغازی برای تحولات در دنیای اسلام خواهد بود
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، سید محمد حسین ابوترابی فرد سه شنبه شب در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره پنج عضو کاروان قرآنی جان باخته در فاجعه منا اظهار کرد: این فاجعه هرچند دل های مسلمانان را آزرده کرد اما آغازی برای تحولات در دنیای اسلام و فرود رحمت الهی بر اهل ایمان خواهد بود و غضب خدا بر دشمنانی که حرمت حرم امن الهی را نگه نداشتند و احترام میهمانان آن را ضایع کردند فرود خواهد آمد.
وی اضافه کرد: این حادثه نوید بخش رحمت الهی برای جانباختگان فاجعه منا و خانواده های سوگوار آنان است و اگر به امت اسلام نگاه کنیم فضای جدیدی برای فهم دیگری از اسلام می بینیم که چگونه از کسانی که به نام اسلام در برابر دین اسلام ایستاده اند.
ابوترابی فرد با اشاره به بی کفایتی آل سعود در برگزاری مناسک حج و با اشاره به آیه 'و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله' گفت: یکی از روشن ترین مصادیق این آیه چهره های خونینی است که در سرزمین منا به ملاقات خدا شتافتند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: اگر انسان هر قدمی که برمی دارد به عنوان هجرت الی الله باشد تمام کارهایش برای خدا خواهد بود و کسی که از خانه خود به عنوان مهاجر الی الله بیرون می آید در واقع به سوی خدا هجرت کرده است.
ابوترابی همچنین گفت: یکی دیگر از مصادیق این آیه، هجرت به سوی اوامر الهی است و قدمی که بر می دارد برای انجام وظیفه باشد و جان باختگان حادثه منا که انجام مناسک حج را وظیفه خود می دانستند به سوی خدا هجرت کردند.
وی در ادامه از امام خمینی (ره) به عنوان یک مهاجر الی الله یاد کرد که همواره به دنبال انجام وظیفه الهی بود و در این راه از قم به ترکیه و نجف و فرانسه هجرت کرد تا حکومت اسلامی را در ایران بنا نهاد.
نایب رییس مجلس همچنین هجرت برای فهم دین و آموزه های قرآن را یکی دیگر از مصادیق مهاجرت به سوی خدا دانست و گفت: تمام حاجیان خانه خدا مهاجر الی الله بودند و قاریانی که برای آراسته شدن به تلاوت قرآن، عمر خود را در این راه سپری کردند درواقع مهاجر الی الله بودند.
ابوترابی فرد با لحنی بغض آلود خطاب به خانواده های سوگوار این جانباختگان گفت: شما می دانید تحمل این فاجعه چقدر سخت است و می خواستید از حاجیان خود استقبال کنید اما جشن امت اسلام به دلیل بی کفایتی عربستان به عزا تبدیل شد.
در این مراسم مسعود سیاح گرجی قاری بین المللی و همسفر قاریان اعزامی به مناسک حج، مهدی عادلی، حمید رضا احمدی وفا به تلاوت آیاتی از قرآن پرداختند و سید کریم موسوی با اجرای ابتهال، یاد قربانیان این فاجعه را زنده کرد. همچنین حمید رمضان پور مداح اهل بیت با ذکر مصیبت یاد حاجیان قربانی فاجعه منا را گرامی داشت.
گروه های تواشیح میعاد قم و شمیم بهشت مازندران نیز به یاد کاروان قرآنیان شهید به اجرای برنامه پرداختند.
در ادامه این مراسم بیانیه ای از سوی ستاد بزرگداشت قاریان مهاجر الی الله قرائت شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: حادثه سهمگین و جانگداز منا که در آن هزاران نفر از مهمانان خدا و رسول(ص) از سراسر جهان اسلام و صدها نفر از حاجیان هم میهن، با لباس احرام به آسمان پر کشیدند و با دلخراش ترین شکل و با لب تشنه جان سپردند، جهان اسلام را به سوگ نشاند و زخمی التیام ناپذیر را بر پیکره امت اسلامی وارد ساخت.
کسانی که به دعوت خدا لبیک اجابت گفته و در حرم امن او که حتی اعراب جاهلی و مشرکان محروم از نورانیت، حرمت و امنیت آن را پاس می داشتند و سقایة الحاج و پذیرائی از مهمانان رب البیت را برای خود افتخار می دانستند، مظلومانه کشته شدند، نشان از عمق فاجعه جانسوزی دارد که قصورها و تقصیرها و عنادها و عداوت ها و خودکامگی های جنایت پیشگان سنگدل آن را رقم زد و حریم امن الهی قربانگاه مظلومانی شد که ده ها هزار چشم انتظار در خاندان آن ها لحظه شمار زیارت آن ها و کسب نورانیت از سعی مشکور آن ها بودند و اینک ملّت ها به عزای آن عزیزان خود نشسته اند.
اگر دشمنان اسلام سرمایه های سنگینی برای دور کردن مردم از خدا ، معنویت ، توحید و اسلام ناب هزینه کرده اند، حادثه منا این سرمایه ها را بر باد داد و دل های جهانیان را متوجه پیامی کرد که حاجیان چنان شکو ه مند برای ابلاغ آن جان دادند.
در ادامه این بیانیه امده است: اگر دشمنان اسلام با تمام قدرت به میدان ایجاد تفرقه بین مسلمانان وارد شدند و آرزوی آن ها به جان هم انداختن مسلمانان و بر پا کردن جنگ های فرقه ای بود. قربانیان منا که از همه ملّت ها و کشورها با رنگ و زبان و مذهب مختلف برادروار و به طور جمعی جان نثار کردند، وحدت و یکپارچگی و درهم تنیدگی انفصام ناپذیر آن ها را به نمایش گذاشتند.
مراسم گرامیداشت یاد و خاطره پنج عضو کاروان قرآنی جانباخته در فاجعه منا با حضور اساتید، قاریان، حافظان قرآن، پیشکسوتان و جامعه قرآنی در مسجد امام صادق (ع) برگزار شد. این مراسم به همت ستاد بزرگداشت قاریان مهاجر الی الله و با همکاری دستگاه های قرآنی کشور از جمله شورای عالی قرآن، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شبکه قرآن، رادیو قرآن، خبرگزاری ایکنا، فرهنگسرای قرآن و اتحادیه تشکل های قرآن و عطرت کشور برگزار شد.
این مراسم به صورت مستقیم از شبکه قرآن و رادیو قرآن پخش شد.
در فاجعه منا حسن دانش و محسن حاجی حسنی کارگر از قاریان بین المللی و محمد سعید سعیدی زاده، امین باوی و فواد مشعلی از اعضای گروه تواشیح باقر العلوم به عنوان کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع بودند که جان خود را از دست دادند.


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان