۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین فاجعه مِنا نماد بی‌کفایتی مسئولان سعودی است/ ایران برای برگزاری اجلاس کنفرانس کشورهای اسلامی علیه عربستان اقدام کند
کد خبر: ۱۰۶۸۰۳ نویسنده: دکتر سید افقهی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل غرب آسیا:

فاجعه مِنا نماد بی‌کفایتی مسئولان سعودی است/ ایران برای برگزاری اجلاس کنفرانس کشورهای اسلامی علیه عربستان اقدام کند

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ایران اسلامی باید با کشورهایی که حداکثر شهدای این حادثه را داشته‌اند همراه شده و بستری برای شکل گیری اجلاس کنفرانس کشورهای اسلامی فراهم کند.

فاجعه مِنا نماد بی‌کفایتی مسئولان سعودی است/ ایران برای برگزاری اجلاس کنفرانس کشورهای اسلامی علیه عربستان اقدام کند
 سید هادی سیدافقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‎وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، در خصوص کشته شدن حجاج بیت الله الحرام در منا اظهار کرد: این فاجعه تکرار مکرراتی از ناشایستگی و بی لیاقتی سران آل سعود است و می‌توان از چند بُعد این حادثه را مورد بررسی قرار داد.
وی با بیان اینکه رویکرد اول بُعد انتظامی و امنیتی و بُعد دوم رویکرد قضایی این حادثه است افزود: باید این مسئله را مورد بررسی قرار داد که چگونه می‌توان مدیریت حج را از چنگ حکومت آل سعود که به صورت انفرادی در حال مدیریت آن است، خارج کرد.
این کارشناس مسائل بین الملل اذعان کرد: امروز مسئله جنگ قدرت بین محمد بن نائف ولیعهد پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولی ولیعهد این کشور که پسر پادشاه هم می‌باشد، به شدت در جریان است.
وی ادامه داد: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه فعلی عربستان تصمیم به استعفا به نفع فرزندش دارد بنابراین باید تکلیف ولیعهد خود را مشخص کند؛ در این میان رویداد این حوادث در مکه بهترین سوژه برای تصفیه حساب بین شاهزادگان سعودی است.
سید افقهی اضافه کرد: مسئول امور حج عربستان محمد بن نائف، ولیعهد پادشاه است و باید موضوعی برای برکناری وی فراهم شود تا زمینه برای روی کارآمدن پسر پادشاه عربستان که وزیر جنگ نیز می‌باشد، شکل بگیرد.
وی گفت: در این میان محمد بن نائف با اطلاع از حضور کاروان پسر پادشاه عربستان در منا از این فرصت به نفع خود استفاده کرده و خبر آن را منتشر می‌کند؛ البته این گمانه زنی‌ها دلیل اصلی رخداد این حادثه نیست بلکه این جنگ قدرت از مدت‌ها پیش شروع شده و امروز نیز ادامه دارد.

آل سعود باید در دادگاه‌های بین المللی مورد توبیخ قرار بگیرد
کارشناس مسائل غرب آسیا موضع گیری وزیر بهداشت عربستان را یک توهین بزرگتر از فاجعه رخداد دانست و ابراز کرد: اگر مقصر زائران آفریقایی هستند چرا پادشاه عربستان 28 تن از مسئولین حج عربستان را برکنار کرده و آنها را تهدید به گردن زدن می‌کند؟
وی بیان کرد: در حال حاضر موضع گیری کشورهای منطقه متفاوت است، برخی از آنها سکوت کرده و عده‌ای نیز اظهارات کمرنگ در حد موضع گیری دیپلماتیک و رسمی داشتند.
سید افقهی تاکید کرد: اما نقش علما و حوزه‌های علمیه در سوریه، مصر، عراق و لبنان و کشور خودمان بسیار با اهمیت است؛ باید در اعتراضات گسترده‌ای علیه عملکرد آل سعود در دادگاه‌های بین المللی این کشور مورد توبیخ قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: ایران اسلامی باید با کشورهایی که حداکثر شهدای این حادثه را داشته‌اند همراه شده و بستری برای شکل گیری اجلاس کنفرانس کشورهای اسلامی فراهم کند.
این کارشناس سیاسی عنوان کرد: از سوی دیگر افکار عمومی جهان و موسسات دینی اعم از شیعه و سنی نیز به طور جدی وارد شوند و در کنار تلاش دیپلماتیک ایران با فشار اخلاقی خود به آل سعود، آنها را مجبور به پاسخگویی کنند.
وی با بیان اینکه برخی رسانه‌های منطقه نگاه جبرگرایانه به این اتفاق دارند گفت: ما منکر تقدیر الهی نیستیم اما وظایف، اختیارات و سازوکار مدیریت این کارگزاران حج در کجای این حادثه قرار دارد؟
این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه افزود: این حوادث نشان دهنده وجود یک نارسایی ریشه‌ای در مدیریت حج است و فاجعه منا نماد بی‌کفایتی مسئولان سعودی بود.
وی اذعان کرد: پس از پیروزی انقلاب مسئولین کشورمان متوجه برخی نارسایی‌ها در برگزاری مراسم حج شدند و از همان سال‌ها با منتقل کردن این موضوع به مسئولین عربستان خواستار تشکیل کمیته ای برای مشورت دهی در مدیریت اجرایی این مناسک شدند.
سید افقهی ادامه داد: اما این کشور با مخالفت با این موضوع فقط از ایران خواست پیشنهادات خود را بدون ورود به مدیریت حج به آنها منتقل کند.

عربستان در حال مدیریت مراسم حج به شیوه 50 سال پیش است
وی ابراز کرد: باید نمایندگان کشورهای اسلامی با تشکیل کمیسیونی مستقل در مدیریت مناسک حضور داشته باشند و با ارائه نظرات خود مانع رخداد حوادث برای حجاج شوند.
کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: هرسال 60 هزار نیروی امنیتی برای کنترل حوادث و نظم دهی به مراسم حضور داشتند؛ اما امسال سران آل سعود 40 هزار نفر آنها را برای جنگ با یمن به این کشور فرستاده بودند که این مسائل ضعف مدیریت است.
وی با بیان اینکه از دو راه می‌توان عربستان را تحت فشار قرار داد عنوان کرد: دولت‌های متبوعی که حجاج شهید داشته اند از طریق وزارت خارجه به دادگاه‌های بین الملل در حمایت از حقوق شهروندان خود شکایت کنند.
سید افقهی افزود: راه دوم اینکه خانواده‌های شهدای این حادثه شکایت خصوص علیه دولت عربستان به دادگاه‌های جهانی ببرند تا سران این کشور از چند طرف تحت فشار قرار بگیرند.
وی وجود حاشیه امن برای عربستان را یکی از دلایل کوتاهی آنها در برقراری امنیت برای حجاج برشمرد و گفت: اگر از ابتدا اتفاقات روی داده در مناسک حج برای آل سعود هزینه بردار بود و پاسخگویی در خصوص مسائل مختلف جزء وظایف کلیدداران خانه خدا به حساب می‌آمد آنها امروز تا این اندازه بی تفاوت نبودند.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه باید از لحاظ حقوقی، اخلاقی، سیاسی، مادی و جایگاهی آل سعود تحت فشار قرار بگیرد اذعان کرد: این فضای اطمینان بخش و حاشیه امن باید از آنها گرفته شده و خود را موظف به پاسخگویی از طریق سازمان همکاری اسلامی در منطقه و سازمان حقوق بشر و دادگاه‌های بین المللی بدانند.
وی افزود: متاسفانه عربستان در حال مدیریت مراسم حج به شیوه 50 سال پیش است امروز آنها پل و تونل اضافه می‌کنند اما مهندسی علمی جدید در این زمینه وجود ندارد.
سید افقهی در پایان تصریح کرد: برنامه‌ای که هر سال در یک ماه مشخص در حال انجام است یک سیاستگذاری کلان می‌طلبد که می‌توان با تشکیل تیمی نظامی و بهداشتی سلامت جان حجاج را تضمین کرد اما کوتاهی سران آل سعود در این زمینه مشهود است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان