۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین ساخت مسجدی که به بهانه نبود کمک مردمی بر زمین مانده است/مقصر کیست؟ ملت یا دولت
کد خبر: ۹۸۶۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

پیگیری ساخت مسجد نیمه تمام خاتم الانبیا محمدیه؛

ساخت مسجدی که به بهانه نبود کمک مردمی بر زمین مانده است/مقصر کیست؟ ملت یا دولت

ساخت مسجد خاتم الانبیاء شهر محمدیه به بهانه هایی چون نبود بودجه در حال حاضر بین مسئولین و مردم در حال دست به دست شدن می باشد.

ساخت مسجدی که به بهانه نبود کمک مردمی بر زمین مانده است/مقصر کیست؟ ملت یا دولت
به گزارش صبح قزوین، بنای مسجد خاتم الانبیا در شهر محمدیه نزدیک به 5 سال است که آغاز شده؛ ولی ساخت آن به کندی پیش می رود.
پیگیر این مطلب از مسئولین مرتبط شدیم.
مسئول اوقاف و امور خیریه شهرستان البرز در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، با اشاره به وجود تعداد 78 مسجد و 5 بقعه متبرکه در سطح شهرستان، اذعان داشت: سال گذشته برای هر مسجد مبلغ یک میلیون تومان اعتبار در خواست دادیم؛ ولی متأسفانه فقط 18% آن بودجه تصویب شد و در اختیار ما قرار گرفت.
یعنی برای هر مسجد حدود 90 هزار تومان، که مطمئنا به جایی نمی رسد.
مسئول اوقاف در ادامه تصریح کرد: اصل بر آن است که مساجد با هم یاری مردم ساخته شود.
ما از بین مساجدی که اولویتش برای ما مشخص بود، تعدادی را انتخاب کردیم و از 500 هزار تا یک و نیم میلیون تومان، بسته به وضعیت مسجد بودجه اختصاص دادیم.
DSC01914   مردم برای ساخت مسجد پیشقدم بوده اند   وی افزود: بودجه مورد نظر، اعتباری است که مصوب معاونت برنامه ریزی استانداری می باشد و خود اوقاف بودجه ای ندارد که بپردازد و وظیفه اش تأمین اعتبار از استانداری است.
مرادخانی در پاسخ به خبرنگار صبح قزوین مبنی بر این که آیا می توان امیدوار بود با مساعدت شما کار این مسجد سریع تر پیش برود، تأکید کرد: بودجه سال 92 هنوز اختصاص نیافته و بستگی به دولت دارد.
پیش از این دولت هزینه ی بیشتری درنظر می گرفت، حدود 2 تا سه میلیون تومان برای هر مسجد؛ ولی در حال حاضر چند سالی می باشد که محدود شده است.
خود هیئت امنا و کسانی که کار مسجد را آغاز کردند باید منابع مالی و طریقه وصول آن را درنظر می گرفتند.
مردم باید کمک کنند تا مسجد به پایان برسد.
در گفت و گویی که با کسبه اطراف مسجد داشتیم، آنها از کمبود بودجه می گفتند و اینکه دولت کمک نمی کند؛ آنها همچنین اظهار داشتند: در ایام ماه رمضان به ویژه شب های قدر مردم خیلی کمک کردند و مقداری پول، طلا و سکه جمع شده است.
در ایام ماه مبارک رمضان مردم  با کمترین امکانات، زیر سقف آسمان به یمن حضور شهدا گرم نیایش بودند.
DSC01928   اوقاف شاید تنها 5 میلیون تومان کمک کرده باشد   یکی از بسیجیان پایگاه شهدای گمنام اضافه کرد: تا به حال که فقط کمی از فونداسیون و ستون ها پیش رفته است، 120 میلیون تومان خرج شده و اوقاف شاید تنها 5 میلیون تومان کمک کرده باشد.
وی ادامه داد: قربانی مسئول حفظ آثار استان قزوین زیر نظر سردار نقدی در سپاه پاسداران مسئول ساخت بخش بقعه شهدای گمنام این مسجد می باشد؛ تا کنون بودجه این کار به حساب شهرداری واریز شده و قرار است بعد از عید فطر کار ساخت این قسمت مجددا آغاز شود.
در رابطه با کمبود بودجه و به تاخیر افتادن ساخت این مسجد از مسئول حفظ آثار استان قزوین درخواست کردیم که مقداری از بودجه ای را که به بقعه شهدای گمنام تخصیص یافته به مسجد نیز اعطا کنند؛ تا این مسجد نیز همزمان با بقعه پیش برود.
وی در این زمینه عنوان کرد: بودجه با هماهنگی شهرداری و فرمانداری گرفته می شود و ما پیگیر کار آن هستیم اما در کل ما دخیل نیستیم، خود شهرداری برآورد هزینه می کند و ما آن را از فرمانداری پیگیر می شویم و به حساب شهرداری ریخته می شود.
DSC01926   برای حل مشکل بودجه مسجد نامه نگاری زیادی صورت گرفته است   طی مصاحبه با سهرابی معاون شهرداری محمدیه، مسئول پروژه ساخت بقعه دو شهید گمنام، ابراز داشت: طرح ساخت مسجد و یادمان دو پروژه کاملا متفاوت است؛ این طرح بودجه مصوبی دارد؛ که نه می تواند کم وزیاد شود و نه جابجا شود.
وی هم چنین استدلال کرد: مسجد خودش هیئت امنا دارد؛ که با کمک شورای شهر، خیرین و مردم کار را پیش می برند.
در ادامه رفیعی یکی از اعضای هیئت امنای این مسجد اظهار داشت: مشکل ما مشکل کمبود بودجه است.
آقای مراد خانی تاکنون به ما سر نزده اند.
جایی نبوده است که نامه نزده باشیم.
این عضو هیئت امنا خاطر نشان کرد: دولت می گوید مردم، مردم می گویند دولت، باید پیگیر این کار باشد.
ابتدای کار یک میلیارد تومان برآورد هزینه شد؛ اما حالا با این تورم سه میلیارد تومان تا پایان کار پیش بینی شده است.
  خیرین به وعده کمک شان وفا نکردند   رفیعی تصریح کرد: مردم این شهر کارگر نشین هستند با این وضعیت اقتصادی نمی شود بیشتر از این ها انتظار داشت.
مردم به خاطر هم جواری با این دو شهید گمنام تا به حال نیز خیلی کمک کرده اند.
مسجد دیگری نیز نیمه کاره می باشد اما مردم به برکت این دو شهید به این مسجد خیلی عنایت دارند اما واقعا نمی شود فقط با کمک مردمی این مسجد را بنا کرد.
وی در رابطه با این که چه کارهایی در جلب حمایت مالی مردم انجام داده اند، گفت: فیش کمک مردمی چاپ کردیم، در شب های ماه مبارک از مردمی که برای مراسم دعا ونیایش آمده بودند، مقدار 4 میلیون تومان جمع آوری شد.
 برای ساخت یک طبقه مسجد ما حداقل نیاز به 500 میلیون تومان داریم؛ تا بعد از آن با کمک مردمی که به مسجد می آیند یا با اجاره مغازه های اطراف مسجد بتوانیم آن را تکمیل کنیم.
این مسجد قرار است درمانگاه نیز داشته باشد.
عضو هیئت امنا در ادامه اظهار داشت: جهت پیشبرد این پروژه یکی از شب های ماه رمضان از خیرین دعوت به عمل آمد، قولی دادند و رفتند و هنوز هم خبری نشده است.
برخی حتی تبلیغ می کنند، کمک نکنید (شاید به دلیل حب وبغض هایی که دارند).
DSC01925   مسجد را باید خود مردم بسازند   تنها دو خانم به ما مراجعه کرده به منظور خیرات برای پدر مرحومشان مبلغ پنج میلیون و 200 هزار تومان پرداختند.
کلا 11 میلیون در ماه روزه جمع آوری شده است.
رفیعی اعلام کرد: پیش از انتخابات شوراها، شورای شهر 10 میلیون تومان یاری رساندند.
در این پروژه مهندسینی که فعالیت دارند، هزینه ای دریافت نمی کنند.
  IMAGE634970555950033247 با این تفاسیر حجت الاسلام قرائتی به عنوان رئیس ستاد اقامه نماز، در یکی از برنامه هایش توصیه کرد: مسجد را باید خود مردم بسازند تا اولا این کار خیر به دست فراموشی سپرده نشود و ثانیا کسی که مسجد را می سازد خودش به فکر آوردن مردم، جوانان و اجرای برنامه های مفید در آن می شود.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان