۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین ابراهيمي‌تركمان; جشنواره امام رضا (ع) در ۷۹ كشور در حال برگزاري است
کد خبر: ۶۲۶۳۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۳۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ابراهيمي‌تركمان; جشنواره امام رضا (ع) در ۷۹ كشور در حال برگزاري است

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در آيين افتتاحيه مجمع جهاني خادمان فرهنگ رضوي از اجراي برنامه‌هاي سيزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا (ع) در ۷۹ كشور جهان خبر داد.

ابراهيمي‌تركمان; جشنواره امام رضا (ع) در ۷۹ كشور در حال برگزاري است

به گزارش گروه فرهنگی « صبح قزوین » به نقل از  اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مجمع جهاني خادمان فرهنگ رضوي، پيش از ظهر امروز شنبه 31 مرداد با حضور محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس جمهور، ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سيد جواد جعفري، مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا (ع)، جمعي از شخصيت‌هاي فرهنگي و علمي كشورمان و تعدادي از خادمان فرهنگ رضوي از كشورهاي مختلف در حسينيه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي افتتاح شد.

 

ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سخناني كه در اين آيين افتتاحيه بيان شد، با قرائت حديثي از امام رضا (ع) گفت: امام هشتم (ع) در حديثي مي‌فرمايد كه «حسن ظن به خداوند داشته باشيد؛ هر كس به خدا حسن ظن داشته باشد، خداوند نزد ظن و گمان او خواهد بود». علت اينكه در روايات تأكيد شده است كه نسبت به خدا حسن ظن داشه باشيم اين است كه انسان با اين كار هميشه ذكر خدا را خواهد داشت.

 

وي افزود: علامه طباطبايي در اين باره جمله‌اي دارد؛ مي‌گويد كه «انسان نسبت به همه چيز در اين عالم غافل است به جز خودش. يك لحظه از ياد خودش غفلت نمي‌كند.» بنابراين خداوند از انسان مي‌خواهد كه انسان از ياد خودش بكاهد و به ياد خدا باشد.

 

ابراهيمي‌تركمان در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاري بخش بين‌الملل سيزدهمين جشنواره امام رضا (ع) گفت: جشنواره امام رضا (ع) سيزدهمين دوره خود را سپري مي‌كند و برگزاري بخش بين‌الملل آن هم از سال 1387 در دستور كار قرار گرفت كه تا به امروز فعال بوده است.

 

وي با بيان اينكه بخش بين‌الملل جشنواره امام رضا (ع) ابتدا در 8 كشور برگزار شد و امروز 79 كشور ميزبان برگزاري برنامه‌هاي اين جشنواره در سراسر جهان هستند، ادامه داد: 21 تن از خادمان رضوي ادوار گذشته جشنواره امام رضا (ع) از كشورهاي مختلف براي شركت در سيزدهمين دور اين جشنواره در ايران حضور دارند.

 

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين گفت: براي نخستين بار بخش بين‌الملل جشنواره امام رضا (ع) در تهران برگزار مي‌شود و اين روند در سال‌هاي آينده هم تداوم خواهد داشت. البته اين بدان معنا نيست كه بخش بين‌الملل مستقل از جشنواره امام رضا (ع) فعاليت مي‌كند؛ بلكه از اين پس برنامه‌هاي خود را در تهران دنبال خواهد كرد.

 

وي همچنين با اشاره به راه‌اندازي مجمع جهاني خادمان فرهنگ رضوي، اظهار كرد: اين مجمع با حضور و عضويت كساني كه در سال‌هاي قبل در بخش بين‌الملل جشنواره امام رضا (ع) شركت كرده‌اند تشكيل مي‌شود و در آينده هم برگزيدگان دوره‌هاي بعدي اين جشنواره اعضاي جديد آن خواهند بود.

 

ابراهيمي‌تركمان افزود: اساسنامه مجمع جهاني خادمان فرهنگ رضوي به تصويب رسيده است و از امروز به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.

 

رييس ستاد امور بين‌الملل سيزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا (ع) همچنين انتشار چند كتاب و نشريه با موضوع امام رضا (ع) در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و ارسال بيش از 20 فيلم مستند به نمايندگي‌هاي فرهنگي اين سازمان در كشورهاي مختلف را از ويژگي‌هاي خاص اين دوره از جشنواره دانست.

 

وي تقدير از شخصيت مرحوم آيت‌الله آصفي، نماينده فقيد مقام معظم رهبري در عراق ـ كه قرار بود به عنوان ميهمان ويژه در اين دوره از جشنواره حضور داشته باشد ولي به دليل اينكه چند ماه پيش درگذشت اين مهم رخ نداد ـ و همچنين تجليل از حجت‌الاسلام شيخ ابراهيم زاكزاكي، رهبر شيعيان نيجريه و ويكتور الكك، شاعر و انديشمند لبناني و سراينده قصيده‌اي زيبا در وصف امام رضا (ع) را از برنامه‌هاي بخش بين‌الملل سيزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا (ع) عنوان كرد.

 

سيدجواد جعفري، مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا (ع) نيز در سخناني گفت: ملت بزرگوار ايران اسلامي در تعظيم و بزرگداشت اول ذي‌القعده كه مصادف با سالروز ميلاد حضرت معصومه (س) است تا 11 ذي‌القعده كه ولادت امام رضا (ع) است را به عنوان دهه كرامت نامگذاري كرده‌اند.

 

وي، از دهه كرامت به عنوان تجلي بسیاری از نکته‌های متعالی در دین مبین اسلام ياد كرد و در خصوص سيزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا (ع)، گفت: برگزاری اين جشنواره به صورت سالانه در داخل و خارج از کشور به مناسبت میلاد امام رضا (ع) و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) در دهه کرامت برگزار مي‌شود.

 

جعفري در ادامه سخنان خود جاری كردن فرهنگ رضوی به منظور بهره‌مندی از تعالیم و آموزه‌های رضوی را از اهداف جشنواره بين‌المللي امام رضا (ع) نام برد و بيان كرد: از این جهت اهمیت مضاعف می‌یابد که همه ساله اندیشمندان، پژوهشگران، هنرمندان و در یک کلام پدیدآورندگان آثار فاخر رضوی با خلق آثار فاخر و ارزنده زمینه ترویج بیش از پیش فرهنگ، سیره و معارف رضوی را با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای عضو جشنواره در یک فضای معنوی فراهم مي‌كنند.

 

وي همچنين اظهار كرد: اعتلای فرهنگ رضوی در جهان، ترویج آموزه‌های رضوی، فرهنگ سخن و قلم، فرهنگ مدارا و مروت، بهتر زندگی کردن و ... از ديگر اهداف برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به شمار مي‌رود.

 

مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا (ع) ادامه داد: جشنواره بين‌المللي امام رضا (ع) از آغاز شکل‌گیری با این هدف آغاز شد که در ایام ولادت حضرت معصومه (س) تا امام رضا (ع)، فضای بانشاط و معنوی توأم با آموزه‌های رضوی در جامعه تقویت شود.

 

جعفري يادآور شد: ما برای رسیدن به این اهداف از همگی درخواست همراهی داریم و در پی این سال‌ها همواره سعی شده که از چهره‌های سرشناس در عرصه بین‌المللی و ملی بهره ببریم چراكه از افرادی که در عرصه شناخت امام رضا (ع) فعالیتی داشته‌اند، بهره برده‌ایم و تکریم و تشویق آنها را در دستور کار داریم.

 

وي، با اذعان اينكه در این جشنواره از بزرگان و خادمان رضوی تجلیل می‌شود، گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالي) مي‌فرمايند كه اساس کار وجودی امام رضا (ع) فرهنگ و تبلیغ بوده است، پس تردیدی نیست که رسالت رساندن پیام امام رضا (ع) و معرفی سیمای حقیقی اسلام بر شانه‌های ما و شماست. ما مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی را به وجود می‌آوریم تا ان‌شاءالله تمام افراد در هر جایی که هستند احیا کننده امر امام رضا (ع) باشند.

 

منبع: فرهنگی خبرگزاری دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان