۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین ۳۰ درصد ازدواج ها در آبیک به طلاق منجر می شود
کد خبر: ۵۱۶۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

۳۰ درصد ازدواج ها در آبیک به طلاق منجر می شود

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین رشد طلاق در شهرستان آبیک را نگران کننده دانست و هشدار داد: ۳۰ درصد از ازدواج هایی که در شهرستان آبیک ثبت شده است، به طلاق منجر میشود.

۳۰ درصد ازدواج ها در آبیک به طلاق منجر می شود
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، ناهید یزدی، مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در همایش همایش باروری سالم و جمعیت پویا، نرخ باروری را به معنای متوسط تعداد فرزندان یک زن در طول دوره باروری خواند و افزود: بیشترین میزان باروری در سال ۱۳۶۲ برابر با ۶٫۸ بود که در سال ۱۳۸۰ به ۲٫۱ رسیده و در سال ۹۰ تا کنون به ۱٫۸ کاهش یافته است که باید بررسی کنیم این کاهش ناشی از چه عواملی است و چه اثرات مخبری بر سلامت جامعه خواهد گذاشت.
وی یکی از چالش‌ های کاهش نرخ باروری در کشور را افزایش سن ازدواج اعلام کرد و بیان داشت: از سال ۴۵ تا کنون سن ازدواج افزایش داشته و هم اکنون این میزان در خانم‌ها به ۲۴ سال و در آقایان به ۲۷ سال رسیده است که شتاب این رشد در خانم‌ها نسبت به آقایان افزایش بیشتری داشته و در برخی استان‌ها به ۵ سال و در تهران به ۱۰ سال نیز افزایش پیدا کرده است.
مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اعلام این خبر که اگر میانگین سن ازدواج دو سال کاهش پیدا کند نرخ باروری رشد قاطعی خواهد داشت، گفت: از فرصت جوانی در افزایش نرخ باروری نباید غافل شد.
این مسئول با بیان اینکه تأخیر در ازدواج باعث فرصت سوزی جوانی شده است، تصریح کرد: نتیجه تاخیر در ازدواج ۱۱ میلیون دختر و پسر مجرد در آستانه ازدواج است که در حال از دست دادن فرصت طلایی باروری هستند.

یزدی با بیان اینکه نگرش و فرهنگ عمومی جامعه در نگاه به ازدواج باید تغییر یابد، گفت: طبق نظرسنجی وزارت ورزش و جوانان تنها ۳٫۵ درصد افراد، ازدواج را هدف مهم زندگی خود قرار می‌ دهند و برای مابقی جوانان ازدواج اولویت هفتم زندگی است که این نگرش مخرب باید عوض شود.
وی با بیان اینکه در بحث جمعیت نباید کمیت را فدای کیفیت و کیفیت را فدای کمیت کرد، گفت: بسیاری از زوجین در شرایطی از فعالیت شغلی قرار دارند که مجبورند حتی ماه‌ها از خانه و خانواده دور بمانند در این راستا باید موانع قانونی کنار هم کار کردن زوجین برداشته شود؛ ضمن اینکه یک مدیریت فرهنگی و اجتماعی نیز باید صورت بگیرد تا هیچ یک از زوجین برای درآمد بیشتر راضی به کار کردن دور از خانواده نشوند.
این مسئول با اشاره به بند اول سیاست‌های ابلاغی جمعیت مبنی بر ارتقای سطح پویایی و افزایش نرخ باروری بیان داشت: پس از سال ۱۳۷۰ پیرو قانون تنظیم خانواده، مقرر شد هر خانواده بیش از سه فرزند نیاورد اگر این قانون را تنها مانع کاهش نرخ باروری بدانیم اکنون باید میزان این نرخ در کشور ۳ باشد اما هم اکنون این میزان ۱٫۸ و زیر سطح جانشینی قرار دارد پس قانون کاهش جمعیت سال ۷۰ تنها عامل کاهش نرخ باروری نیست و عوامل دیگری وجود دارد که باید احصا بشود.
وی به فواید ازدواج در سنین طلایی جوانی اشاره کرد و ازدواج را تکیه گاهی برای سلامتی خواند و عنوان داشت: طبق مطالعات جهانی افرادی که ازدواج مناسب دارند از طول عمر بیشتر، سلامت روان بهتر، شادمانی بیشتر، ارتباط اجتماعی مناسب‌ تر، سلامت جسمانی بالاتر و احساس امنیت بیشتری برخوردار هستند و در مقابل ازدواج دیرهنگام قوت باروری را کاهش و میزان بیماری‌های روانی را افزایش می‌دهد.
این مسئول با اشاره به وضعیت ازدواج و طلاق در شهرستان آبیک افزود: رشد طلاق در شهرستان آبیک را نگران کننده است و 30 درصد از ازدواج هایی که در شهرستان آبیک ثبت شده است، به طلاق منجر میشود.
مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان عدم سلامت زوجین را موجب عدم سلامت خانواده خواند و ابراز داشت: عدم سلامت خانواده موجب ورود افراد بیمار در جامعه و سرایت بیماری به دیگران و برهم خوردن ساختار سلامت جامعه شده و رفتارهای نابهنجار اجتماعی و خانوادگی را تبدیل به هنجار عمومی خواهد کرد.
انتهای پیام/

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان