۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین حنای بی‌رنگ بیمه‌های روستایی در شهرها/ تضاد طبقاتی به بیمه‌ها رسید
کد خبر: ۴۴۶۹۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حنای بی‌رنگ بیمه‌های روستایی در شهرها/ تضاد طبقاتی به بیمه‌ها رسید

بیمه همگانی خدمات درمانی از جمله نیازهای اساسی سلامت کشور است که این روزها رنگ و بوی تضاد بین شهر و روستا را به خود گرفته است.

حنای بی‌رنگ بیمه‌های روستایی در شهرها/ تضاد طبقاتی به بیمه‌ها رسید
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، از شهر که فاصله می‌گیری کمی آن طرف‌تر از خانه های مدرن و برج‌های بلند، شاید پای کوه یا جایی آن سوتر از کویر خانه‌هایی که هنوز هم سادگی و دوری از دغدغه زندگی شهر را در خود دارند، جایی که اسمش روستا است، ساکنین این خانه ها تضاد طبقاتی را در نوع زندگی با شهر می‌پذیرند و با آن کنار می‌آیند اما با یک موضوع نمی‌توانند کنار بیایند، آن هم سلامت است.
دفترچه‌های بیمه‌شان را که نگاه بکنی جز چند قرص و شربت تب و سرما خوردگی مهر پزشک را پای نسخه‌ی بزرگتری نمی‌بینی.
روستائیانی که بی‌هیچ ادعایی فقط بعد از شروع اجرای طرح تحول امید داشتند که حداقل دفترچه‌های روستائیشان را بی‌هیچ حرف و حدیثی روی میز پزشکان بگذارند.
فرقی نمی‌کند زن و مرد، پیر و جوان .
.
.
سری که به مراکز درمانی شهرها بزنی صدای گلایه‌ی تک تکشان به گوش می‌رسد.
می‌گویند هیچ بیمارستان و مرکز درمانی دفترچه شان را قبول نمی‌کند.
به یکی از بیمارستانهای تهران رفتم و با برخی از بیمارانی که برای درمان به پایتخت آمده بودند صحبت کردم، مادری که از کیلومترها آن طرف تر از یکی روستاهای همدان به تهران آمده بود، گفت: هیچ جا دفترچه ما را قبول نمی‌کنند و همه هزینه‌هایمان آزاد است.
الان هم که به تهران آمده ایم حتی دفترچه‌ها را همراه خود نیاورده‌ایم و نه فقط درتهران حتی در شهر خودمان هم داروهایمان را بیمه پوشش نمی‌دهد به جز داروهای معمولی.
بیمه همگانی خدمات درمانی، یکی از نیازهای اساسی جامعه و از اهداف توسعه ملی و برقراری عدالت است.
سازمان بیمه خدمات درمانی در تاریخ۷۴/۷/۱برای اجرای قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور آغاز به کار کرد که بر اساس آن ارائه خدمات درمانی به روستائیان از طریق شبکه‌های بهداشتی، درمانی و سیستم ارجاع بوده و منابع مالی بیمه خدمات درمانی روستائیان از محل حق بیمه سرانه و کمک های مستقیم دولت تامین می‌شود اما این روزها گویا امکانات درمانی در نقاط روستایی بسیار اندک است و بخش قابل توجهی از مراجعات و هزینه درمان روستائیان خارج از نظام بیمه درمان تحقق یافته است.
دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که خود نیز دل پری از تفاوت بیمه روستایی و شهر دارد، می‌گوید: الان که همه مردم ایران زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، این تفاوت بین بیمه روستائیان و بیمه سلامت ایرانیان بیشتر خودنمایی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه کسانی که بیمه سلامت ایرانیان را دارند، وضعیت بهتری را دارند، افزود: چند روز پیش با رئیس بیمه سلامت ایرانیان صحبت می‌کردم و امیدوارم این تفاوت و اختلاف از بین برود چرا که این مسئله مطالبه جدی ماست و معتقدیم همه مردم از یک حمایت باید برخوردار باشند و امیدواریم که این اتفاق بیافتد.
به نظر می رسد قانون بیمه همگانی خدمات درمانی نیاز به تغییرات اساسی دارد.
شاید سازمان بیمه خدمات درمانی نیازمند توجه بیشتر دولت و تخصیص حق سرانه بالاتر برای روستائیان است.
در مجموع اجرای طرح ساماندهی بیمه درمانی روستائیان گرچه حرکتی مثبت و امیدوارانه است اما چنین به نظر می‌رسد که تلاشهای بی‌وقفه این سازمان هنوز تا رسیدن کامل به اهداف تعیین شده راه‌ درازی در پیش دارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان