۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین برداشت انحرافی از مفهوم انتظار و غیبت
کد خبر: ۴۴۱۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

برداشت انحرافی از مفهوم انتظار و غیبت

خانواده منتظر در صدد است تا با آمادگی یافتن برای ظهور به نزدیکی آن کمک کند واز طریق اصلاح مدوام به وضعیت ایده آل نزدیک گردد.

برداشت انحرافی از مفهوم انتظار و غیبت
صبح قزوین، در نگاه اسلامی انسان اشرف مخلوقات است و بر بیشتر مخلوقات برتری دارد، خلیفه خدا بر زمین است، به بهترین شکل افریده شده است واز بدو تولد پاک و خدا خواه است.
از این رو انسان باید به این وضعیت ایده ال استمرار بخشد و از هر عاملی که به این وضعیت آسیب می رساند دوری کند.
بر همین اساس بخش عظیمی از آموزه های دینی واسلامی در صدد حفظ این وضعیت مطلوب برای انسان است و بخش دیگری از آن به آسیب هایی که به این وضعیت وارد شده و راه های جبران آن مربوط می گردد.
اولین جامعه انسانی در قالب یک نهاد خانوادگی توسط حضرت آدم و حوا (ع) تشکیل شد که در بهترین وضعیت معنوی به سر می برد وتا آن هنگام که به عبودیت خداوند سر سپرده بود،از این نعمت بهره مند شد.
ماجرای حضرت آدم وحوا وحضور ایشان در بهشت از بعد آسیب شناسانه حیات انسان در فرد، اجتماع وهستی حکایت می کند چون با بروز آسیب نا فرمانی در وضع عبودیت زندگی آنها دچار مشکل شده و خروج آدم حوا را از بهشت رخ می دهد.
برااین اساس می توان بر اهمیت آسیب شناسی برای محافظت از حیات معقول و دینی اشاره کرد.
1- برداشت انحرافی از مفهوم غیبت یکی از آسیب های مهم که به شدت خانواده های منتظر امام زمان (عج) را تهدید می کند برداشت نادرست از مفهوم غیبت است.
با توجه به وضعیتی که جامعه در زمان غیبت کبری دارد و امام معصوم از دسترس خانواده ها خارج است آسیب هایی برای خانواده منتظر به وجود می آید که یکی از این آسیب ها فرض کناره گیری امام معصوم از جامعه انسانی است.
در چنین فضایی ممکن است تصور شود که امام به جغرافیای دیگری از زمان مهاجرت کرده است ودرهنگامه ظهور باز می گردد.
طبق این انحراف رابطه امام با مردم وجهان هستی قطع می شود این در حالی است که طبق روایات امام در زمانم غیبت زنده است و در میان مردم رفت وآمد می کند به بازارهایشان می رود و.
.
.
ولی او را نمی شناسند.
از این رو تمام برداشت هایی که چگونگی حضور حضرت را در زمان غیبت کبری به غیر از این برداشت روایی تفسیر می کنند به عنوان تحریف این مسئله شناخته می شود.
2- برداشت انحرافی از مفهوم انتظار از جمله مفاهیمی که از آن برداشت های مختلفی در آموزه های مهدوی شده است، انتظار ظهور مهدی موعود است.
به واسطه این تعدد برداشت ها وتفاسیر مختلف امکان بروز اسیب های مختلفی برای خانواده منتظر به وجود می اید که در آن مفهوم انتظار از معنای اصلی خود تهی شده و معنای دیگری از آن برداشت می شود.
انتظار از یک سو به معنای چشم به راه بودن وآماده شدن واز سوی دیگر به درنگ در امور ،مراقب بودن واستقامت ورزیدن تفسیر می شود.
به عبارت دیگر انتظار در یک جا به معنای توقف ودرنگ ویا مهمل گذاشتن تلقی می شود ودر جایی دیگر به معنای مهیاشدن، توقع وتجهیز و آماده باش که که این دو معنا در روایات به چشم می خورد.
خانواده منتظر در صدد است تا با آمادگی یافتن برای ظهور به نزدیکی آن کمک کند واز طریق اصلاح مدوام به وضعیت ایده آل نزدیک گردد.
انچه از روایات بالا برداشت می شود گویای آن است که یک عمل ویک اقدام است وبه یک حالت روحی و روانی محدود نمی گردد.
در طرف مقابل در دسته ای دیگر از روایات که به زمینه سازی ظهور مربوط می شوند و بر ابعاد مثبت آن تاکید می کند گویای این مهم هستند خانواده های مومن می بایست با حفظ اعتقاد صحیح خود وتقوا و عفت به انجام واجبات وترک محرمات فردی واجتماعی بپردازند .
جمع بین این روایات، نه تنها به فهم عمیق انتظار کمک می کند بلکه فرد وخانواده منتظر را از آسیب های موجود در این زمینه ، مصون می دارد.
انتهای پیام/6001/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان