۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین حکم کفاره عمدی روزه
کد خبر: ۴۳۸۰۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

احکام روزه؛

حکم کفاره عمدی روزه

آیا در کفاره عمدی روزه باید عین گندم ، جو، خرما و ... را به فقیر داد یا دادن پول آن هم کفایت می‌کند؟

حکم کفاره عمدی روزه
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، حجت الاسلام ناصرخانلو کارشناس احکام دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین، حکم کفاره عمدی روزه را با استفتاء از دفاتر مراجع به شرح زیر اعلام کرد: آیا در کفاره عمدی روزه باید عین گندم ، جو، خرما را به فقیر داد یا دادن پول آن هم کفایت می کند؟ امام خمینی(ره): پول کفایت نمی کند مگر آنکه فقیر وکیل شود که با پول ، طعام بخرد و بابت کفاره بردارد.
آیت الله بهجت: دادن پول کافی نیست مگر اینکه با اطمینان او را در خرید طعام وکیل کند.
آیت الله خامنه ای: اگر اطمینان داشته باشد که فقیر به وکالت از او طعام خریده و سپس آن را به عنوان کفاره قبول می کند اشکال ندارد.
آیت الله سیستانی: اشکالی نیست که قیمت کفاره را به مستحق بدهد و او را وکیل کند در اینکه طعام بخرد و آن را به عنوان کفاره برای خودش بگیرد، یعنی از طرف مالک به عنوان وکالت به تملیک خودش در آورد و زمانی ذمه موکل بری می شود که روشن شود فقیر آنچه را وکیل شده انجام داده است.
آیت الله شبیری زنجانی: باید عین طعام به فقیر داده شود ولی می توان با وکالت گرفتن از فقیر عین طعام را از طرف او قبول کرده و سپس آن طعام را از او به مبلغی خریده پول آن را به آن فقیر داد.
آیت الله صافی گلپایگانی: فقیر باید با همین پول برای دهنده آن طعام بخرد و به وکالت از طرف او طعام را به عنوان کفاره بپردازد.
آیت الله فاضل لنکرانی: می تواند پول آن را به فقر مورد اطمینان بدهد و او را وکیل کند تا از طرف او نان بخرد و مصرف کند.
آیت الله مکارم شیرازی: پول آن هم کفایت می کند، مشروط بر اینکه مطمئن باشید صرف تهیه نان می کند.
آیت الله نوری همدانی: می تواند پول آن را به فقرا بدهد و آنها را وکیل کند تا هر یک برای مالک یک مد طعام بخرد و سپس آن را از طرف مالک به تملیک خود در آورده و بعد فقرا وکیل قبول ملکیت کنند.
آیت الله وحید خراسانی: می تواند پول آن را به فقیر مورد اطمینان بدهد و او را وکیل کند تا از طرف او نان بخرد و مصرف کند.
انتهای پیام/۲۰۰۲  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان