۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین برخی از شاعران می‌ترسند به مظلومیت مردم یمن بپردازند/ در این سال‌های اخیر عده ای به دنبال تخریب بسیج و سپاه هستند
کد خبر: ۴۳۳۵۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

علیرضا قزوه در سیزدهمین جشنواره سوره در قزوین:

برخی از شاعران می‌ترسند به مظلومیت مردم یمن بپردازند/ در این سال‌های اخیر عده ای به دنبال تخریب بسیج و سپاه هستند

علیرضا قزوه در سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در قزوین با بیان اینکه در این سال‌های اخیر عده ای به دنبال تخریب بسیج و سپاه هستند گفت: برخی از شاعران می‌ترسند به مظلومیت مردم یمن بپردازند.

برخی از شاعران می‌ترسند به مظلومیت مردم یمن بپردازند/ در این سال‌های اخیر عده ای به دنبال تخریب بسیج و سپاه هستند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، افتتاحیه سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره با حضور علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور، سعید بیابانکی مدیر هنری حوزه هنری کشور، حضرتی‌ها مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان و ۸۴ شاعر و داستان نویس برتر این جشنواره پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در سالن سینما بهمن حوزه هنر قزوین برگزار شد.
در این مراسم علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور با بیان اینکه عظمت استان قزوین و سابقه دیرینه تاریخی، ادبی و فرهنگی عظیم است اظهار کرد: استان قزوین به اندازه ای برجستگی فرهنگی دارد که از هر دریچه ای نگاه کنیم حرف تازه ای به میان می‌آید و جایگاه و پایگاه ادبیات، شعر، تاریخ مشروطه، فقه و هنر و دفاع مقدس درخشیده است.
وی در ادامه افزود: برگزاری این کنگره‌ها و همایش‌ها باید زمینه ای برای شکل گیری تعامل و ارتباط بیشتر هنرمندان با نسل جوان امروز ما باشد، بضاعت زبان فارسی نباید فقط محدود به این برنامه‌ها شود زیرا تاثیرگذاری زبان فارسی در گستره هستی بر کسی پوشیده نیست.
این شاعر برجسته کشور با بیان اینکه جوانان ما در استان‌های سنی نشین در از لحاظ هنر دینی و انقلابی مورد غفلت قرار گرفته اند اذعان کرد: امروز شاعران و نویسندگان جوان ما شبیه بزرگان این عرصه در گذشته نیاز به مهاجرت و اسب و زین برای انتقال فرهنگ خود ندارند؛ در همین فضای مجازی می‌توان تاثیرگذارترین کارها را انجام داد.
امروز باید به یک حرف واحد در شعر و ادبیات انقلاب برسیم وی ادامه داد: امروز در فضای اینترنتی به جای لایک‌های بیهوده می‌توان با ایجاد ارتباط گیری با یک جوان افغان یا تاجیک و هندو به عرضه فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی خود بپردازیم تا این افراد چراغ زبان فارسی در کشورهای خودشان باشند.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور با مخاطب قرار دادن شاعران و نویسندگان جوان این جشنواره ابراز کرد: با شرکت در جشنواره‌ها فقط به دنبال کسب رتبه و مقام نباشید؛ امروز بنیاد سعدی و بنیاد زبان فارسی نمی‌تواند مثل شما تاثیرگذار باشند، دولت و سوبسید نمی‌تواند وضعیت نشر و کتاب را نجات دهد عملکرد شماست که فرهنگ و هنر کشور را تعالی می‌بخشد.
وی با بیان اینکه امروز باید به یک حرف واحد در شعر و ادبیات انقلاب برسیم تصریح کرد: در حال حاضر در مسیری قرار گرفته ایم که در گذشته شاهد آن نبودیم، شعر آئینی ایران جایگاه شاخصی برای انتقال فرهنگ به جهان است؛ همچنین گسترش دادن نذر فرهنگی از ابزاری است که ما می‌توانیم کاری که حتی وزیر فرهنگ و حوزه هنری نمی‌تواند انجام دهد، را در کشور پیاده کنیم.
قزوه با اشاره به نقش مقاومت و ایستادگی در دفاع از فرهنگ غنی کشورمان عنوان کرد: در هیچ دوره ای مانند دفاع مقدس ما نتوانستیم در مقابل ۴۴ کشور ایستادگی کنیم و این به دلیل حضور نیروهای انقلابی و بسیجی ما در صحنه بود؛ اما در این سالهای اخیر عده ای به دنبال تخریب بسیج و سپاه هستند.
وی در ادامه گفت: اگر در جنگ هشت ساله صاحب قدرتی بودیم و امروز ایران اسلامی به اقتدار بزرگی دست یافته است فقط به واسطه تفکر بسیجی و آرمان‌های امام و رهبر آیت الله خامنه ای است؛ اگر در مذاکره با گروه ۵+۱ با اقتدار از این تفکر بسیجی وارد شده بودیم هیچ وقت دشمن به خود این جرات را نمی‌داد ما را تهدید کنند.
عده ای به جرم اینکه در مقابل انحراف در اهداف انقلاب موضع گیری می‌کنیم، از ما بدشان می‌آید این مسئول با انتقاد از اینکه چرا برخی از شاعران در مسائل بین الملل اظهارنظر نمی‌کنند بیان کرد: برخی از شاعران امروز ترس و واهمه دارند که جلو آمده و از یمن دفاع کنند، چرا باید تفکر و عملکرد نیروهای فرهنگی ما تحت تاثیر هدایت فکری کشورهای بیگانه و دشمنان اسلام قرار بگیرد؟ وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر ما با جیب خالی و بدون وابستگی به هیچ نهاد دولتی سایت شاعران انقلاب را راه اندازی کرده ایم، هدف ما پاسخگویی به اهداف انقلاب و خون شهداست، هدف دشمنان به بی تفاوتی کشاندن ادبیات انقلاب، هنرمندان و انجمن‌های هنری ایران است اگر غیرت نداشته باشیم و انقلاب را نشناسیم ما را به بیهودگی می‌کشانند.
این شاعر برجسته کشور با بیان اینکه عده ای به جرم اینکه امثال ما در مقابل انحراف در اهداف انقلاب موضع گیری می‌کنیم از ما بدشان می‌آید تاکید کرد: شما شاعران جوان نباید سرتان کلاه رود ارتباط خود را با شاعران فارسی زبان در دنیا حفظ کنید.
وی اذعان کرد: غربی‌ها داعش و طالبان را به وجود آورده اند با گسترش آن ما را محدود کنند؛ اما شماها باید از فضای مجازی به نحو احسن برای دفاع از انقلاب استفاده کنید و سعی شما این باشد که ممتاز روزگار خود باشید.
در پایان این مراسم از سعید عاشقی، شاعر و منتقد برجسته استان و علی قانع داستان نویس قزوینی تقدیر به عمل آمد.
لازم به ذکر است در این جشنواره ۳۱۱۴ نفر شرکت کردند که از این تعداد ۹۱ نفر به مرحله اختتامیه راه یافتند و در بخش‌های شعر، داستان کوتاه، داستان بزرگسال و کودک و نوجوان شرکت کردند و سه کارگاه نیز در این دوره برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان