۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین ایران اسلامی به توافق هسته‌ای نیاز حیاتی ندارد/ با تقویت ساختار اقتصادی کشور، رفع تحریم‌ها تنها کمک کننده است
کد خبر: ۴۳۳۰۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

دکتر عبدالملکی در دانشگاه امام خمینی(ره):

ایران اسلامی به توافق هسته‌ای نیاز حیاتی ندارد/ با تقویت ساختار اقتصادی کشور، رفع تحریم‌ها تنها کمک کننده است

دکتر عبدالملکی در دانشگاه امام خمینی(ره) با بیان اینکه ایران اسلامی به توافق هسته‌ای نیاز حیاتی ندارد گفت: با تقویت ساختار اقتصادی کشور، رفع تحریم‌ها تنها کمک کننده است.

ایران اسلامی به توافق هسته‌ای نیاز حیاتی ندارد/ با تقویت ساختار اقتصادی کشور، رفع تحریم‌ها تنها کمک کننده است
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین، دکتر حجت الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ظهر امروز(سه شنبه) در همایش " اقتصاد مقاومتی، شاه کلید مقاومت در برابر تحریم‌ها" با اشاره به مذاکرات هسته ای و گره خوردن آن با مسائل اقتصادی اظهار کرد: نباید این نگاه در کشور وجود داشته باشد که حل مشکلات اقتصادی نیازمند به توافق رسیدن موضوع هسته ای است.
وی در ادامه افزود: بحث هسته ای کشورمان از سال ۲۰۰۳ شروع شد و در دوره سه رئیس جمهور آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی ادامه پیدا کرده است و در آذرماه سال ۹۲ عصر جدیدی از مذاکرات شکل گرفت با این رویکرد که مشکل هسته ای حل شده و تحریم‌ها لغو شود.
کارشناس مسائل استراتژیک کشور ادامه داد: بیانیه ای که در لوزان سوئیس امضا شد اتفاق جدید نبود؛ به این دلیل که تعهداتی که در آذرماه سال ۹۲ با عنوان توافق ژنو امضا شده بود از سوی غربی‌ها اجرایی نشد و مذاکره کنندگان ما در ایستادگی یکسال و چندماهه خود در ۱۲ فروردین ماه با پیگیری همان موارد اقدام به تهیه بیانیه ای کردند.
وی با بیان اینکه عده ای معتقد به وجود توافقات منتشر نشده ای در پشت صحنه مذاکرات هستند اذعان کرد: دلیل این صحبت هم خط خبری رسانه‌های آمریکایی دو روز قبل از منتشر شدن بیانیه مشترک بین ایران و کشورهای غربی است که می‌گفتند آمریکا اصرار بر منتشر شدن نتیجه مذاکرات دارد در صورتیکه ایرانی‌ها موافق این موضوع نیستند.
با اجرای پروتکل الحاقی امکان دسترسی و بازرسی خاص برای غربی‌ها فراهم می‌شود عبدالملکی با بیان اینکه مباحث مشترک بین ایران و گروه ۵+۱ در بیانیه لوزان را باید مورد تحلیل قرار داد ابراز کرد: در این بیانیه روی مواردی چون، محدود شدن تاسیسات فردو، تاسیسات اراک، تاسیسات نطنز، خروج مواد هسته ای از کشور، نظارت آژانس و رفع تحریم‌ها توافق شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در تحلیل بندهای این بیانیه باید گفت فقط هزار سانتریفیوژ در فردو باقی می‌ماند که به آنها گاز تزریق نخواهد شد پس غنی سازی نداریم، در تاسیسات نطنز فقط پنج هزار سانتریفیوژ نسل یک که ۲۰ برابر ضعیف تر از قدرت غنی سازی سانتریفیوژهای نسل ۸ امروز است که در حال استفاده از آن هستیم.
وی با بیان اینکه با اجرای پروتکل الحاقی امکان دسترسی و بازرسی خاص فراهم می‌شود تاکید کرد: در توافق ژنو ۳ در آذرماه ۹۲ بخشی از مواد ۲۰ درصدی را از بین بردیم و در مجموع امروز اورانیوم ۲۰ درصد نداریم؛ از اورانیوم ۵ درصد امروز هشت و نیم تُن باقی مانده که باید به ۳۰۰ کیلو تبدیل شود تا در مقابل تحریم‌های ایران البته از نگاه تیم مذاکره کننده ما رفع شود.
این کارشناس سیاسی بیان کرد: آقای رئیس جمهور در اجتماعات مردمی سخن از رفع کامل تحریم‌ها به میان می‌آورد؛ اما غربی‌ها با جدیت سخن از تعلیق بخشی از تحریم‌ها و فقط هسته ای تعلیق خواهد شد، در نامه ای که اخیرا کنگره آمریکا برای رئیس جمهور این کشور نوشته تاکید شده که ما در قانون موضوعی به نام تحریم هسته ای نداریم که آنها لغو شود.
وی تحریم‌های غربی‌ها علیه ایران را در حوزه‌های موشک‌های بالستیک، حقوق بشر و هسته ای دانست و عنوان کرد: تحریم‌های ایران از سوی شورای امنیت و اتحادیه اروپا و تحریم‌های آمریکا دسته بندی می‌شود که از این سه دسته تحریم‌های آمریکا بالای ۶۵ درصد تاثیرگذاری دارد و این تاثیرگذاری به این دلیل است که تحریم‌های آمریکا همه جانبه می‌باشد.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: تحریم‌های کنگره آمریکا علیه کشورمان ۱۰ مورد و تحریم‌های رئیس جمهور این کشور ۱۸ مورد است که هیچ کدام از این موارد به تنهایی به عنوان تحریم هسته ای تعریف نشده است.
وی در ادامه اضافه کرد: قبل از توافق ژنو ۳ در آذرماه سال ۹۲ به دولت پیشنهاد داده بودیم که در مذاکرات روی موضوع تحریم‌ها کلی صحبت نکند و روی لغو قانون تحریم‌های سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ و قطعنامه ۱۹-۲۹ تاکید داشته باشد؛ اما تیم مذاکره کننده ایران این اقدام را عملی نکرد و به صورت کلی صحبت از رفع تحریم‌ها صحبت کرد.
کارشناس مسائل استراتژیک کشور با بیان اینکه نظر تیم ایرانی لغو همه تحریم‌ها در اولین روز توافق جامع است اذعان کرد: یک اشکال اساسی در این نظر وجود دارد و آن ذکر شدن کلمه تعلیق نه پایان تحریم‌هاست؛ همچنین طرف ایرانی معتقد است پس از ۱۰ سال محدودیت هسته ای می‌توانیم سانتریفیوژهی را به هر میزان افزایش داد اما غربی‌ها قبول ندارند.
وی در ادامه افزود: نظر غربی‌ها در بحث تحریم‌ها این است که تحریم‌های هسته ای آنها و اتحادیه اروپا به تدریج و تحریم‌های شورای امنیت پس از مطمئن شدن از ابعاد نظامی( PMD) رفع خواهد شد؛ چهار سال است که شورای امنیت اصرار بر بازدید از مراکز نظامی ما دارد و ایران به آنها اجازه نداده است.
امیدوار نگه داشتن ایران به توافق هسته ای حیله آمریکایی هاست عبدالملکی حفظ ساختار تحریم‌ها را از اهداف مهم آمریکایی‌ها برشمرد و گفت: این موضوع به لحاظ قانونی معنایش این است که هر لحظه آنها اراده کردند تحریم‌ها بازگردد.
وی به بیان دستاوردهای بیانیه سوئیس از نگاه تیم مذاکره کننده پرداخت و ابراز کرد: به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران، صلح آمیز بودن بحث هسته ای ایران، پذیرفتن فتوای رهبر ایران در حرام دانستن سلاح شیمیایی، شکسته شدن نظام تحریم‌ها و تهدید نظامی نشدن کشورمان از سوی غربی‌ها از موارد بیان شده توسط تیم مذاکره کننده کشورمان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: هیچ کدام از این موارد را نمی‌توان جزء دستاوردهای بیانیه سوئیس دانست، اگر آنها بحث صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران قابل پذیرش بود موضوع PMD را مطرح نمی‌کردند، همچنین تهدیدهای آمریکایی‌ها تمام نشده و تهدید نظامی پس از لوزان حتی بیشتر از اوایل انقلاب تا زمان انعقاد این بیانیه بود.
وی به دستاوردهای لوزان از دیدگاه خود اشاره و اذعان کرد: اعتراف رئیس جمهور آمریکا به اعمال حداکثر تحریم‌ها علیه ایران، به نتیجه رسیدن تیم مذاکره کننده کشورمان به اینکه اگر کل تحریم‌ها برداشته شود، توافق می‌کنیم و به اثبات رسیدن این نکته که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: نباید مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به توافق هسته ای و رفع تحریم‌ها مربوط کرد، زیرا امیدوار نگه داشتن ایران به توافق هسته ای حیله آمریکایی هاست و ما با حضور تحریم‌ها به پیشرفت‌های علمی و امنیتی دست پیدا کردیم و ایران اسلامی به توافق هسته‌ای نیاز حیاتی ندارد.
وی با بیان اینکه با تقویت ساختار تولید ملی در ایران رفع تحریم‌ها به عنوان دنده کمکی است تاکید کرد: زمانی که اقتصاد از دورن مشکل داشته باشد رفع تحریم‌ها عامل نجات این اقتصاد نیست؛ بلکه باید با اجرای اقتصاد مقاومتی معضلات را حل کرد در این صورت تحریم‌ها خود به خود رفع خواهد شد.
عبدالملکی در پایان عنوان کرد: برخی‌ها با مذاکره به دنبال حل مشکلات اقتصادی هستند؛ اما با توانمند کردن اقتصاد از دورن می‌توان در این مسیر قدم برداشت فقط دولت باید به نخبگان اعتماد کند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان