۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین راه اندازی خانه خط قزوین در نیمه ابتدایی سال/ در حوزه فرهنگی و هنری پتانسیل موجود با فعالیت‌های انجام شده همسان نیست
کد خبر: ۴۲۵۴۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس حوزه هنری قزوین مطرح کرد

راه اندازی خانه خط قزوین در نیمه ابتدایی سال/ در حوزه فرهنگی و هنری پتانسیل موجود با فعالیت‌های انجام شده همسان نیست

رئیس حوزه هنری قزوین با بیان اینکه خانه خط قزوین در نیمه ابتدایی سال راه اندازی می‌شود گفت: در حوزه فرهنگی و هنری هنوز پتانسیل موجود با فعالیت‌های انجام شده همسان نیست.

راه اندازی خانه خط قزوین در نیمه ابتدایی سال/ در حوزه فرهنگی و هنری پتانسیل موجود با فعالیت‌های انجام شده همسان نیست
محمد کرم اللهی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، در خصوص اینکه چرا حوزه هنری امروز پویایی گذشته را ندارد اظهار کرد: ابتدا باید دید تعریف ما از پویایی چه چیزی است؟ صِرف حضور افراد در یک مکان را پویایی می‌دانیم یا نتیجه گیری و منجر به پویا شدن یک اثر فاخر را تاثیرگذار و چشم گیر معرفی می‌کنیم؟ وی در ادامه افزود: حوزه هنری قزوین نوپاست وعمر فعالیت آن به یک سال پس از استان شدن قزوین برمی‌گردد، در دوره‌های گذشته فضای عمومی شهر عاری از یک مرکز هنری آموزشی بود و ما در همه حوزهها ورود پیدا نمی‌کردیم و عمده آموزش‌ها در بخش موسیقی خلاصه شده بود.
این کارشناس فرهنگی اذعان کرد: اولویت حوزه هنری قزوین از پنج سال گذشته، یعنی پایان دوره دکتر بنیانیان و شروع به کار آقای مومنی ورود در عرصه تولید بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر موسسات خصوصی و دولتی آموزش را در فضاهای مختلف به نحو احسن انجام می‌دهند؛ اما تولید روی زمین مانده است، در جشنواره سوم مراکز استانها حوزه هنری قزوین پس از خراسان رضوی حائز مقام دوم شد، زیرا با هدفگذاری که صورت گرفت به سمت تولید پیش رفتیم.
این مسئول با اشاره به کارهای تولید شده در حوزه هنری ابراز کرد: تا به امروز دو آلبوم بومی در زمینه موسیقی تولید شده و دو آلبوم دیگر تا پایان اردیبهشت ماه عرضه می‌شود، در عرصه کتاب فعالیت حوزه قابل مقایسه با پنج سال گذشته نیست و در حوزه ادبیات پایداری نمونه آفرینی صورت گرفته و سومین شماره مجله سوره قزوین در دو بخش انقلاب و دفاع مقدس منتشر شد.
وی در ادامه اضافه کرد: انتشار کتاب تاریخ موسیقی و موسیقی کلاسیک قزوین، کتاب تاریخ تعزیه در مرحله پایانی قرار دارد، کتاب تاریخ نقاشی قزوین در ماه‌های آینده به چاپ می‌رسد، چاپ کتاب شعر جوانان قزوین از موارد تولیدی خودمان است.
برگزاری اولین جشنواره ۱۴۰۴ در کشور کرم اللهی با بیان اینکه رویکرد حوزه هنری قزوین در این پنج سال تغییر کرده است گفت: به دلیل اینکه فعالیت‌هایی که باید در ۲۵ سال گذشته در حوزه هنری استان صورت می‌گرفت و اجرایی نشده، در این زمینه ما نسبت به استانهای دیگر نوعی عقب افتادگی داریم؛ در همین راستا رویکردمان نسبت به اطلاع رسانی فضای کاری حوزه هنری قزوین ضعیف بود.
وی عنوان کرد: زمانی حوزه هنری می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد که پتانسیل موجود را با فضای تولید یکسان و هماهنگ کند، در حوزه فرهنگی و هنری هنوز پتانسیل موجود با فعالیت‌های انجام شده همسان نیست و اگر کاری در حال انجام گرفتن است گام‌های عقب افتاده می‌باشد و نیازی به اطلاع رسانی نمی‌بینم.
رئیس حوزه هنری قزوین سال ۹۴ را سال ارتباط منطقی و معقول حوزه هنری با اصحاب رسانه بیان کرد و افزود: در این سال‌ها علی رغم برنامه‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگ، اما در قزوین ۲۰ سال عقب افتادگی داریم و امروز در حال جبران مافات هستیم.
وی در خصوص برنامه‌های سال جاری حوزه هنری استان گفت: تشکیل شورای طرح و برنامه استان است که به صورت منظم برگزار شده و در این فضا برنامه‌ها از نگاه پژوهشی و تحقیقی پردازش و سپس اجرایی می‌شود؛ همچنین حضور ما در عرصه عمومی جامعه با شروع هفته هنر انقلاب افزایش می‌یابد.
این کارشناس فرهنگی قزوین تاکید کرد: پتانسیل خوبی در زمینه‌های مختلف دارد، جغرافیای فرهنگی استان خواستگاه هنر خوشنویسی، معماری، مکتب آوازی، نگارگری و تعزیه است؛اما تا حدودی در زمینه امکانات و حوزه اعتباری پایین قرار داریم؛ البته همه مشکلات این دو حوزه نبوده و به عملکرد کارگزاران حوزه فرهنگی برمی‌گردد، نباید ضعف اعتباری و ابزاری را اولویت قرار دهیم.
وی اظهار کرد: در سال جاری ۲۶۰ برنامه در عرصه‌های فرهنگی و هنری خواهیم داشت، تولید و رونمایی از هفت کتاب، رونمایی از آلبوم‌های موسیقی، نمایش‌های خیابانی، برگزاری چهارمین جشنواره مراکز استانها در اصفهان که قزوین دبیر بخش تجسمی آن است در مهرماه و ۳۹۷۸ اثر در ۹ رشته تجسمی در آن داوری می‌شوند.
این مسئول در ادامه اضافه کرد: از برنامه‌های امسال تجلیل از سه پیشکسوت شعر و داستان در جشنواره شعر کشور است، همچنین برگزاری اولین جشنواره ۱۴۰۴ یعنی ایران آینده که به تبیین چشم انداز ۲۰ ساله انقلاب از منظر هنر می‌پردازد و خانه خوشنویسی یا خانه خط در نیمه ابتدایی سال راه اندازی خواهد شد.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان