۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین دروغ پردازی‌های رسانه‌های ماهواره‌ای، مهم‌ترین عامل تغییر هویت فرهنگی جامعه است
کد خبر: ۴۲۵۲۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نویسنده کتاب بشقاب‌های سمی:

دروغ پردازی‌های رسانه‌های ماهواره‌ای، مهم‌ترین عامل تغییر هویت فرهنگی جامعه است

نویسنده کتاب بشقاب‌های سمی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین عامل تغییر هویت فرهنگی جامعه دروغ پردازی‌ها و جعل هویتی است که توسط رسانه های ماهواره‌ای صورت می گیرد.

 دروغ پردازی‌های رسانه‌های ماهواره‌ای، مهم‌ترین عامل تغییر هویت فرهنگی جامعه است
حسین امان‌لو نویسنده کتاب بشقاب‌های سمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: گرایش بیش از حد خانواده‌ها به ویژه خانم‌ها به بحث ماهواره و استفاده از برنامه و فیلم های آن یکی از دغدغه های موجود در سطح جامعه است.
وی با بیان این‌که "حدود ۵۰ درصد خانواده‌ها از برنامه های ماهواره استفاده می کنند"، افزود: تاثیرات مخرب برنامه شبکه‌های بیگانه، جامعه را دچار یک نوع دگرگونی فرهنگی کرده است.
نویسنده کتاب بشقاب‌های سمی خاطر نشان کرد: نتایج بدست آمده از پروژه مطالعاتی که در طول یک‌سال با همکاری اساتید دانشگاه، کارشناسان همچنین سازمان بسیج به صورت ارزشی صورت گرفت نشان می‌دهد، مهم‌ترین عامل تغییر هویت فرهنگی جامعه دروغ سازی، دروغ پردازی‌ها و جعل هویتی است که توسط رسانه های ماهواره صورت می گیرد.
وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده به این راهکار رسیدیم که برای حفظ ارزش‌های نظام، باید آسیب‌ها و چالش‌هایی که از طریق ماهواره متوجه جامعه می شود، بررسی نمود لذا شروع به تبیین و روشنگری در این خصوص نمودیم.
استاد دانشگاه آزاد تهران تصریح کرد: تبیین و روشنگری این موضوع، نیاز به محتوای جامع و مناسب بود لذا ارتباطاتی با کارشناسان و نخبگان مربوطه انجام شد تا محتوای خوبی پردازش شود.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به محورهای اصلی کتاب بشقاب‌های سمی خاطرنشان کرد: اولین مسئله‌ای که از سوی ماهواره ها صورت می گیرد جنگ نرمی است که برعلیه اعتقادات، باورها و ارزش‌های جامعه شکل می گیرد که مقام معظم رهبری از آن به عنوان رخنه فرهنگی تعبیر نموده است.
امان‌لو کتاب بشقاب‌های سمی را پاسخی به جنگ نرمی که در جامعه وجود دارد، عنوان کرد و گفت: در فصل اول کتاب، توضیحاتی درباره جنگ نرم داده شده زیرا مخاطب باید باور کند جنگ نرم وجود دارد که اعتقادات خانواده و نسل جوان را مورد هجمه قرار داده است.
استاد دانشگاه امام حسین (ع) تهران افزود: با توجه به اهمیت افزایش سواد رسانه‌ای در فصول بعدی به ابعاد مختلف ماهواره، خصوصیات آن، معرفی و اهداف شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای همچون فارسی وان، بی بی سی، شبکه های فرهنگی، سیاسی و اعتقادی اشاره شد و توضیحاتی درباره شبکه های رسانه ای داده شد.
این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: پس از پی‌گیری موضوع با محوریت خانواده، به چرایی گرایش افراد به استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ای پرداختیم و در نظر سنجی‌ها مواردی چون جوزدگی، گرایش علمی، اخبار، تنوع طلبی و نوع فیلم ها بررسی شد و در ادامه تاثیرات ماهواره روی غیرت دینی، ملی و شخصیتی افراد مورد ارزیابی قرار گرفت.
استاد دانشگاه آزاد تهران یادآور شد: در این کتاب وضعیت برخی کشور‌ها که در اثر استفاده از ماهواره به برخی صدمات دچار شده‌اند به عنوان عبرت تاریخی یاد شد هم‌چنین به تاثیرات علمی و روان‌شناختی ماهواره روی ناخودآگاه افراد اشاره شد.
نویسنده کتاب بشقاب‌های سمی متذکر شد: بسیاری از علمای روان‌شناسی بر این باورند که اکثر رفتارهای انسان از ضمیر ناخودآگاه سرچشمه می‌گیرد این در حالی است که تاثیرات رسانه نیز بر ناخودآگاه افراد است.
امان‌لو با اشاره به راهکارهای جلوگیری از تاثیر منفی برنامه های مخرب ماهواره عنوان کرد: ۲۷ راهکار به کمک قرآن و علم روانشناسی تهیه کردم که مهمترین آن، فاصله گرفتن خانواده‌ها از رسانه ها و به ویژه تلویزیون است که من نام آن را انقطاع رسانه‌ای در مقابل اعتیاد رسانه‌ای می گذارم که در فصل آخر کتاب به این راهکارهای تبیینی اشاره شده است.
استاد دانشگاه امام حسین (ع) تهران در ادامه توضیح داد: بررسی‌های انجام شده نشان می دهد خانواده‌هایی که دچار استفاده از ماهواره شده‌اند قبلا از برنامه‌های تلویزیون به صورت افراطی استفاده می‌کردند در واقع ارتباط مستقیمی بین استفاده از تلویزیون و ماهواره وجود دارد.
وی در ادامه گفت: به خانواده ها به ویژه مادران که محور تربیتی خانواده هستند توصیه می کنم از رسانه عبور کنند و همچون گذشته که سیطره رسانه‌ها برجوامع تا این اندازه نبود، فرزندان خود را به انجام بازی های مفرح و سالم ترغیب کنند.
این کارشناس فرهنگی کاهش تعاملات اجتماعی افراد را یکی از نتایج منفی استفاده از برنامه‌های ماهواره عنوان کرد و گفت: سبک زندگی خانواده‌ها در شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری برخی مشکلات تاثیر دارد زیرا بین سبک زندگی و الگوگیری‌ها و استفاده از ماهواره رابطه مستقیمی وجود دارد.
وی در ادامه بیان کرد: افرادی که در زندگی خود بیشتر به سوی ظواهر و مسائل غیر دینی پیش می‌روند به طور قطع ماهواره به درون زندگی آنها راه می یابد که در نتیجه آن از میزان تعاملات این افراد با دیگران کاسته می شود.
امانلو تاکید کرد: انسجام و تعاملات اجتماعی باید در جامعه دینی ما برقرار باشد زیرا این رویکردها مانع تحقق اهداف دشمنان می‌شود.
انتهای پیام/۹۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان