۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین بازار هنر قزوین عرصه مطمئنی برای دادوستد نیست/ برگزاری ۲۲ برنامه با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان در هفته هنر انقلاب
کد خبر: ۴۲۲۷۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس حوزه هنری قزوین:

بازار هنر قزوین عرصه مطمئنی برای دادوستد نیست/ برگزاری ۲۲ برنامه با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان در هفته هنر انقلاب

رئیس حوزه هنری قزوین با بیان اینکه بازار هنر قزوین عرصه مطمئنی برای داد‌‌و‌ستد نیست گفت: ۲۲ برنامه با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان در هفته هنر انقلاب در سراسر شهرستانهای استان برگزار می‌شود.

بازار هنر قزوین عرصه مطمئنی برای دادوستد نیست/ برگزاری ۲۲ برنامه با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان در هفته هنر انقلاب
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، نشست خبری حوزه هنری استان قزوین ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه قزوین در دفتر حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد کرم اللهی رئیس حوزه هنری قزوین، با اشاره به این مطلب که سالروز شهادت شهید آوینی به نام روز هنر انقلاب نامیده شده است اظهار کرد: سید مرتضی آوینی هنرمندی بود که در دوره دچار شدن جهان به ظلمات تمدن غرب و اوج گرفتن انحطاط و فساد اخلاقی منادی رهائیدن جهان از بند اسارت و تباهی را سر داد.
وی در ادامه افزود: ایدئولوژی و جهان بینی شهید آوینی کاملا اعتقادی و اسلامی بود و به علت اینکه انقلاب اسلامی را ادامه راه انبیاء می‌دانست از ابزار هنر برای پیاده کردن تفکرات اسلامی در جامعه استفاده کرد؛ در واقع هنر در قاموس تفکر شهید آوینی خلاصه می‌شود.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه اولین ویژگی هنر انقلابی توحید و ایمان است اذعان کرد: دومین رویکرد تعهد و تسلط به علم روز است، شهید آوینی هنر را یک امکان و فرصت می‌دانست که باید آن را دریافت و با منتهی الیه اعتقادات خود درکش کرد.
برگزاری کارگاه پیوست فرهنگی در سازمان تبلیغات با حضور دکتر بنیانیان وی ادامه داد: این شهید بزرگوار ایمان به خدا، معرفت به حوزه هنر و تخصص در سایه تعهد را نقشه راه خود قرار داده بود و در دیدگاه وی جهان زیست مومن به همه گستره جهان هستی مربوط می‌شد نه فقط به ایران اسلامی؛ او فقط در جغرافیای وطن خودش عمل نمی‌کرد چون سرباز انقلاب شد و مخلص تاثیرگذاری اش بی نهایت بود.
IMG11460778 در ادامه این نشست خبرنگاران با مطرح کردن سوالاتی به عملکرد حوزه هنری استان قزوین پرداختند.
کرم اللهی در بیان برنامه‌های هفته هنر انقلاب به اصحاب رسانه ابراز کرد: با ابلاغی که از سوی وزارت کشور به استانداری‌ها صورت گرفت، از ۲۰ فروردین ماه تا ۲۷ به نام هفته هنر انقلاب نامیده شد و ستادی در این راستا با دبیری حوزه هنری استان از اسفندماه برای برنامه ریزی تشکیل شد.
وی افزود: در کل استان قزوین ۲۲ برنامه با همکاری دستگاههای فرهنگی به صورت کار ستادی اجرایی خواهد شد؛ نشست انجمن‌های هنری و مسئولین کانون‌های بسیج، نشست مطبوعاتی بسیج هنرمندان، دیدار بسیجیان و هنرمندان فعال با امام جمعه قزوین، همایش تجلی شیدایی با حضور سردار تشکری و دکتر بنیانیان عضو شورای فرهنگ تعدادی از این برنامه‌هاست.
این مسئول در بیان ادامه برنامه‌های هفته هنر انقلاب گفت: دیدار با ائمه جمعه شهرستانها با کانون‌های بسیج، بازنشر فایل کتابچه روایت راوی در فضای مجازی، برگزاری نمایشگاه تجسمی خروش خموش از ۲۲ تا ۲۷ فروردین در نگارخانه مهر شامل نقاشی‌های استاد زارع پور، دیدار با خانواده‌های شهدای هنرمند، ورکشاب خوشنویسی ۲۳ فروردین با هنرمندان استان در اداره ارشاد بوئین زهرا از این برنامه‌هاست.
وی با اشاره به افتتاح مجتمع فرهنگی- هنری مهر در ۲۳ فروردین ماه تاکید کرد: مجتمع هنری مهر پایگاه هنر انقلاب اسلامی و پاتوق هنرمندان متعهد است؛ برای انسجام این پایگاه مکانی در کنار سینما مهتاب استان در نظر گرفته شده است که شامل کافه کتاب، فروشگاه کتاب، مرکز انیمیشن مهر، واحد تصویری حوزه هنری است.
رئیس حوزه هنری قزوین در ادامه اضافه کرد: مجتمع هنری مهر مکانی برای نشست‌های تخصصی هنرمندان نیز می‌باشد و عمده کار این مرکز رصد فعالیت‌های حوزه هنر انقلاب است، در پایان امسال این نهاد باید چهار انیمیشن و پنج فیلم تولید و ۱۴ نشست تخصصی برگزار کند، این مرکز متولی خصوصی ندارد و هنرمندان متعهد فعالیت‌های اجرایی آن را زیر نظر حوزه هنری برعهده دارند.
۱۳۹۲۰۱۱۹۱۱۳۵۱۸۸۵۲۳۵۰۹۴۳ وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بانوان به مناسبت هفته زن عنوان کرد: این نمایشگاه از ۲۴ تا ۲۷ فروردین در مجتمع مهر حوزه هنری در شاخه‌های پوستر، عکس و نقاشی با همراهی امور بانوان استانداری اجرایی می‌شود، همچنین مراسم روز هنر انقلاب در اداره ارشاد ابیک ۲۴ فروردین ماه، گرامیداشت هفته هنر انقلاب در ۲۵ فروردین در مجتمع امام علی(ع) شهرستان تاکستان برگزار می‌شود.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به برگزاری نشست پوزهشی ویژگی‌های هنر انقلاب گفت: این برنامه با حضور دکتر رجبی دوانی روز سه شنبه ۲۵ فروردین خواهد بود، اختتامیه اولین جشنواره سرودهای انقلابی در ۲۶ فروردین ماه در شهرستان البرز، محفل شعر در مجتمع حضرت نبی(ص) شهر اقبالیه، برگزاری کارگاه پیوست فرهنگی در سازمان تبلیغات با حضور دکتر بنیانیان به مدت دو روز در ۱۸ و ۱۹ فروردین ماه با ارائه مدرک پیوست نگار را خواهیم داشت.
توجه به اقتصاد هنر و تجاری سازی هنری از برنامه‌های مهم سال ۹۴ است وی در خصوص تعامل بسیج هنرمندان با حوزه هنری ابراز کرد: بخش اعظمی از همکاری‌های بین دستگاهی در حوزه فرهنگی قابل تعریف است و نحوه تعامل ما براساس ضرورت‌ها و رویدادها همفکری و اجرا می‌شود، زیرا بخش اعظمی از فعالین هنری و فرهنگی استان عضو بسیج هستند.
کرم اللهی در خصوص بودجه سالیانه حوزه هنری بیان کرد: مشکل ما اعتبار به مفهوم پول نیست، زیرا واقعیت این بحث در عرصه فرهنگی و هنری پول و اعتبار نیست؛ بلکه مشکل نبود تشکل جامعه هنری و ضعف موضوع خلاقیت و خلق زیبایی است.
وی افزود: در عرصه فرهنگ پول لازمه اما کافی نیست، بودجه حوزه هنری برای سال جاری ۷۰۰ میلیون است و هر زمانی که درخواست اعتبار شده کمک رسانی‌ها صورت گرفته است؛ اما نقطه ضعف موفق نبودن حوزهه هنری در حوزه درآمدزایی می‌باشد.
این مسئول توجه به اقتصاد هنر و تجاری سازی هنری از برنامه‌های مهم سال ۹۴ است تصریح کرد: در استان قزوین به موضوع اقتصاد هنر توجه نشده است و در سال جاری به این موضوع توجه جدی خواهیم داشت.
IMG06180440 وی با بیان اینکه دلیل مناسب نبودن معیشت هنرمندان مطمئن نبودن بازار هنر قزوین برای داد و ستد است اذعان کرد: این رویکرد بهینه و اثرگذاری نیست که ما فقط اثر هنرمند را بخریم؛ بلکه بازار هنر قزوین باید در این راستا تقویت شود.
رئیس حوزه هنری قزوین ادامه داد: در سه بخش شناسایی، پرورش و تولید باید چرخه توزیع هم مدنظر قرار بگیرد تا از تولید تا توزیع فرآیند اقتصاد هنر شکل بگیرد، در این صورت قضیه معیشت هنرمند مورد رشد می‌کند، هنرمند باید به گونه ای حمایت، هدایت و مورد نظارت قرار بگیرد تا تعهد و تخصص وی در راستای اثر هنری اجرایی شود.
وی در خصوص شکل گرفتن شبکه فرهنگی برای ایجاد وحدت و دوری از موازی کاری در استان اظهار کرد: متولی این موضوع یک دستگاه خاص نیست، بلکه همه دستگاههای فرهنگی در این زمینه باهم بسیج شوند تا با هم افزایی بتوانیم شبکه تولید برای خلق آثار تاثیرگذار ایجاد کنیم.
کرم اللهی در پاسخ به این سوال که چرا یک هنرمند در شورای فرهنگ عمومی استان حضور ندارد تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی یک ساختار ابلاغی دارد و یک تشکل قانونی است که برای رصد امور استان در خصوص موضوعات فرهنگی سیاستگذاری می‌کند؛ می‌تواند از هنرمندان برای ارائه نظراتشان دعوت کند، اما حضور رسمی ممکن نیست.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان