۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین همه مسئولین به مساله کاهش سرانه مطالعه در کشور واقفند/ برای سوالات سخت به دنبال پاسخ‌های کلیشه‌ای نباشیم
کد خبر: ۴۱۵۰۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین:

همه مسئولین به مساله کاهش سرانه مطالعه در کشور واقفند/ برای سوالات سخت به دنبال پاسخ‌های کلیشه‌ای نباشیم

استاندار قزوین گفت: همه مسئولین فرهنگی بر این موضوع تاکید دارند که سرانه مطالعه در کشورمان پایین است اما چرا به دنبال پاسخ این چرایی با یک کار کارشناسانه نیستیم؟ باید یاد بگیریم برای سوالات سخت فقط به دنبال پاسخ‌های کلیشه ای و ساده نباشیم.

همه مسئولین به مساله کاهش سرانه مطالعه در کشور واقفند/ برای سوالات سخت به دنبال پاسخ‌های کلیشه‌ای نباشیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، مرتضی روزبه استاندار قزوین شب گذشته (یکشنبه) در مراسم اختتامیه دهمین نمایشگاه کتاب استان قزوین با بیان اینکه حوزه کتابخوانی و کتابت از بخش‌هایی است که در داخل و خارج از کشور حرف برای گفتن زیاد داریم اظهار کرد: اما متاسفانه این وضعیت با واقعیت جامعه ایرانی فاصله زیادی دارد.
وی در ادامه افزود: امروز همه مسئولین فرهنگی بر این موضوع تاکید دارند که سرانه مطالعه در کشورمان پایین است اما چرا به دنبال پاسخ این چرایی با یک کار کارشناسانه نیستیم؟ باید یاد بگیریم برای سوالات سخت فقط به دنبال پاسخ‌های کلیشه ای و ساده نباشیم.
این مسئول ادامه داد: باید یک فراخوان عمومی برای اهالی دغدغه مند این موضوع آماده شود تا به آن به عنوان یک مسئله نگاه کرده و راهکار عملیاتی ارائه شود و زمینه افزایش شوق مردم به سوی کتابخوانی را ایجاد کنیم؛ غفلت در حوزه کتابخوانی و کتابت خسارت‌های سنگینی را برای کشور رقم خواهد زد.
وی با بیان اینکه زنگ خطر بی توجهی به فرهنگ کتابخوانی در کشور به صدا درآمده است ابراز کرد: در استان قزوین پیش از انقلاب کتابفروشی‌های زیادی وجود داشت که هم پاتوق نیروهای انقلابی بود هم مرکز مطالعه؛ اما امروز اگر این کتابفروشی‌ها به لوازم التحریر وصل نشود، ورشکستگی آنها حتمی است.
عامل گرانی در رویگردانی مردم از کتابخوانی نقش اصلی را بر عهده ندارد استاندار قزوین برگزاری نمایشگاه کتاب را اقدامی ارزشمند برای توسعه فرهنگ عمومی جامعه دانست و گفت: اما نباید با این شرایط نابسامان فرهنگ کتابخوانی در کشور دست روی دست گذاشت، باید با بصیرت نگاه کرد فرهنگ ما از کجا به کدام جایگاه رسیده است؟ زیرا این دوره انتقال شرایط ساده ای نیست که از کنار آن گذر کنیم.
salimi-8507-copy وی تصریح کرد: فقط عامل گرانی در رویگردانی مردم از کتاب نقش ندارد، اگر نگاهی به غرفه‌های کتاب‌های نفیس نمایشگاهها داشته باشیم متوجه تجدید چاپ شدن چندباره آنها خواهیم شد، یعنی گرانی باعث عدم رونق نشده است البته یکی از عوامل می‌باشد نه عامل اصلی؛ پس رویکرد ما باید به این مقوله تغییر کند.
روزبه خاطرنشان کرد: انتظار ما این است اگر در وزارت فرهنگ و در استانهای مختلف به موضوع عوامل مهم در رویگردانی مردم از کتابت و کتابخوانی پرداخته شده است این مسائل در متن برنامه‌ها قرار بگیرد تا بتوانیم در شرایط مختلف عملکرد خود را ارزیابی کنیم.
وی با بیان اینکه معتقدم اهل کتاب به چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند ابراز کرد: کتابداران که اهل مطالعه نبوده و فقط داشتن کتاب را دوست دارند، کتاب بازها، که عشق و علاقه آنها در داشتن کتابهای نفیس و خطی و ناب است، افراد کتابخوان که کتاب را مطالعه می‌کنند اما زمانی که از پیام کتاب از آنها می‌پرسید حرفی برای گفتن ندارند و با عبارت کتاب خوبی بود پاسخگوی ما می‌شوند.
شاخصه ای برای ارزیابی میزان و اهداف خرید کتابها در نمایشگاه نداریم این مسئول افزود: دسته چهارم اهل کتاب، افراد کتاب فهم هستند یعنی اهل بررسی و پیگیری مطالب کتاب می‌باشند، بنابراین ما فقط می‌توانیم دسته چهارم را مدنظر قرار بدهیم، زیرا آنها دغدغه مندانه با این حوزه برخورد دارند.
وی با بیان اینکه شاخصه ای برای ارزیابی میزان و اهداف خرید کتابها در نمایشگاه نداریم اذعان کرد: در حال حاضر اتاق‌های مسئولین ما تبدیل به آرامگاه کتاب شده است و با این شرایط نمی‌توان ارزیابی خوبی از عملکرد فرهنگی ما در این حوزه داشت، این نوع تعامل با کتاب اصالتی برای سنجش توسعه فرهنگی ما ندارد، بلکه زمینه انحراف فکری ماست.
استاندار قزوین تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه و شکل گیری جنب و جوش در حوزه کتاب، کف قضیه فرهنگی است باید انتظارات خود را بالا ببریم، پیشنهادم این است حد فاصل برگزاری دو نمایشگاه را شاخصه ای قرار دهیم که در این مدت چه رویدادهایی در استان رخ داده و آنها را برجسته کنیم.
وی با انتقاد از بی تفاوتی مدیران نسبت به کتابخانه علما در استان ابراز کرد: شناسنامه و هویت فرهنگی جامعه ما را همین پیشینه حضور علما و بزرگان در قزوین است، اما با بی مهری ما یک عده کتاب باز این آثار ارزشمند را تصاحب کرده اند.
salimi-8517-copy روزبه اظهار کرد: وقتی هویت فرهنگی ما دچار خدشه شود تهاجم فرهنگی شکل می‌گیرد، امروز ما دست روی دست گذاشته ایم و از این منبع عظیم فرهنگی پاسداری نمی کنیم، این نمایشگاه باید مبدأ تاریخی تحولات قرار دهیم و اجازه ندهیم انقطاع نسل یه وجود آید.
این مسئول تاکید کرد: باید فضایی برای نویسندگان در استان فراهم کرد که دغدغه چاپ کتاب و فروش آن را نداشته باشند و بیشتر به دنبال موضوع برای کتابت باشند؛ اما امروز نگرانی اساسی وجود دارد که با فضای سختی که برای این افراد فراهم شده آنها نسبت به حضور در این فضا رغبت چندانی ندارند.
وی در پایان یادآور شد: امروز در استان مرکز تجاری را با الگوبرداری از کشورهای غربی ساخته ایم؛ اما متاسفانه بخش‌های فرهنگی آن را حذف کرده ایم و فقط مدل ظاهری غربی را کپی برداری کردیم؛ با این شرایط انتظار داریم مردم به مطالعه اشتیاق نشان دهند که این یک جوک بیشتر نخواهد بود، باید همه مدیران برای برنامه ریزی صحیح فرهنگی وارد میدان شوند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان