۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بیکاری در رشته پرستاری صفر است
کد خبر: ۴۱۳۰۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس کل سازمان نظام پرستاری مدعی شد:

بیکاری در رشته پرستاری صفر است

رئیس کل سازمان نظام پرستاری مدعی شد گفت: معمولا هر فردی که از این رشته فارغ التحصیل می شود مشغول به کار می شود در نتیجه تقریبا بیکاری در رشته پرستاری صفر است.

بیکاری در رشته پرستاری صفر است

محمد میرزا بیگی رییس کل سازمان نظام پرستاری به مناسبت روز پرستار در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: پرستاری و طبابت زیرساخت های اساسی نظام سلامت هستند.

وی افزود: نقش پرستار بصورت ارتقا سلامت پیشگیری از بیماری ها، درمان بیماری ها و بازتوانی علمی تعریف شده است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بیان کرد: پرستاران کشورمان جزو بهترین ها در کشور هستند و با توجه به کمبود نیرو و حجم انتظارات مردم چند برابر ظرفیت خود کار می کنند که این خود جای بسی قدردانی است.

وی در خصوص ساماندهی نیروی انسانی این قشر زحمتکش گفت: کمبود نیروی پرستار و مشکل سیستم نظام سلامت از موانع خدمتی به شمار می روند که اگر این دو مشکل مرتفع شود قطعا خدمات با کیفیت بهتر و بیشتر ارائه خواهد شد.

میرزابیگی در همین زمینه ادامه داد: گام هایی که برای این قشر برداشته شده در دو زمینه کوتاه مدت و بلندمدت بوده است.
در حال حاضر درصد خدمات پرستاری در کشورمان در ۲۴ ساعت به ازای هر تخت بیمارستانی از ۰٫۴ آغاز شده و در جاهایی که وضعیت مطلوب تر است به عدد ۱ می رسد.
اگرچه این میانگین در دنیا بسیار بالاتر از این نرخ است اما با توجه به منابعی که در کشور در دست داریم باید این نرخ عدد ۲ باشد.

وی اذعان کرد: اقداماتی به عنوان گام های کوتاه مدت برای حل معضل این قشر اعلام و در حال ابلاغ است که دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید از این فرصت ها استفاده کرده و آن ها را بکار ببندند.

این مسئول برخی از این اقدامات را اینگونه عنوان کرد: جایگزینی نیروی جدید به جای پرستاران خانم که به مرخصی زایمان می روند، استفاده از توان بالینی دانشجویان به عنوان فرد کمک کننده(استفاده از دانشجویان ترم ۶ به بالا با قیمت ۵۰۰۰ تومان برای هر ساعت و دانشجویان ارشد با ۷۰۰۰ تومان در ساعت)، استفاده از طرح داوطلبانه، خرید خدمات پرستارانی که می خواهند پاره وقت یا بصورت شرکتی کار کنند؛ از راه کارهای کوتاه مدتی است که ابلاغ شده است.

وی در خصوص معضل کمبود پرستار توضیح داد: مشکل کمبود نیرو برطرف نشده اما در برخی مناطق بهبود یافته است بنابراین باید تعداد فارغ التحصیلان پرستاری و همچنین جاذبه های بالینی این رشته را افزایش دهیم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه همین بحث افزود: بخش نامه ای مبنی بر افزایش ظرفیت دانشکده پرستاری در سال ۹۳ صورت گرفت تا سبب افزایش عرضه و قبول استانداردی که مورد قبول کشور است صورت گیرد.

وی ادامه داد: در سال های گذشته ظرفیت نیروهای کمکی تحت عنوان بهیار یا کمک بهیار به مرور حذف شد و نیرویی جایگزین آن ها نشد و این امر باعث افزوده شدن مسئولیت پرستاران شد و این خود یکی از دلایل مهم کمبود نیرو محسوب می شود.

میرزابیگی تصریح کرد: معمولا هر فردی که از این رشته فارغ التحصیل می شود مشغول به کار می شود در نتیجه تقریبا بیکاری در رشته پرستاری صفر است.

وی تاکید کرد: نظام جامع پرداخت در تحول نظام سلامت قرار است تعادلی بین پرداخت های پزشکان متخصص، عمومی و نظام پرداخت ایجاد کند.
این اقدام در صورتی انجام شده که نظام پرداخت از گذشته تا به امروز کاملا ناعادلانه، تبعیض آمیز و سلیقه ای بوده و هیچ ضابطه ای بر آن حاکم نبوده است.

میرزابیگی اضافه کرد: بر همین اساس نظام تبعیض کارانه ها نقص های عمده داشت.
کارانه ها با تاخیر پرداخت می شد و به نیروهای جوان و باانگیزه که مشغول به کار می شدند چیزی تعلق نمی گرفت.

وی بیان کرد: در حال حاضر این طرح تحت عنوان پرداخت عملکردی بازنگری شد.
نظام پرداخت عملکردی از ۲۶/۱۱/۹۳ تا خرداد ماه بصورت آزمایشی در حال اجرا است.
در این مدت پرستاران این طرح را ارزسابی می کنند و مشخص می کنند که این طرح ادامه پیدا کند یا خیر.

رییس کل سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: براساس این طرح از مهر ماه به بعد افراد میزان کارانه ای با ضرب مبلغ در ۱٫۷ آن را به صورت علی الحساب دریافت می کنند.
این قانون تحت عنوان تعرفه گذاری خدمات پرستاری که از مجلس تصویب شده در حال عملی شدن است و مسیر را به سوی برقراری عدالت پیش می برد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه چه تصمیماتی در مورد پرستاران خانگی گرفته شده گفت: نقص بسیار جدی تحت عنوان خدمات پرستاری و بهداشتی در منزل وجود داشت که ساماندهی جدیدی در حال انجام است.
بخشنامه جدیدی تحت عنوان ساماندهی پرستاران در منزل آماده شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان