۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین هدف ما معرفی مسائل فرهنگی و هنری قزوین در شبکه‌های ملی است/ شعار نمایشگاه کتاب امسال " اثربخشی به جای فعالیت گرایی" است
کد خبر: ۴۱۱۲۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد قزوین:

هدف ما معرفی مسائل فرهنگی و هنری قزوین در شبکه‌های ملی است/ شعار نمایشگاه کتاب امسال " اثربخشی به جای فعالیت گرایی" است

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد قزوین با بیان اینکه دهمین نمایشگاه کتاب قزوین متفاوت تر از گذشته برگزار خواهد شد گفت: هدف ما معرفی مسائل فرهنگی و هنری قزوین در شبکه‌های ملی است.

هدف ما معرفی مسائل فرهنگی و هنری قزوین در شبکه‌های ملی است/ شعار نمایشگاه کتاب امسال " اثربخشی به جای فعالیت گرایی" است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، نشست مطبوعاتی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد قزوین عصر امروز( چهارشنبه) به مناسبت برگزاری دهمین نمایشگاه کتاب استان قزوین در دفتر اداره ارشاد برگزار شد.
در این نشست مهدی احمدی با اشاره به نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان اظهار کرد: امروز با توجه به جهانی شدن و جهان رسانه ای و اجتماعی شدن فضای دنیا لازم است همه مدیران به صورت ویژه به کارکرد رسانه ها توجه داشته باشند و از ظرفیت آن بهره مند شوند.
وی در ادامه افزود: همه اقدامات فرهنگی و هنری اگر به ظرفیت رسانه ای ختم نشود در عرصه اطلاع رسانی و دیده شدن محو شده و مورد غفلت قرار می‌گیرد، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان به دلیل به کار گرفته نشدن ظرفیت رسانه از اثرگذاریش کم می شود، عرصه رسانه بزرگترین، مقتدرترین و اثرگذارترین حوزه در استان است.
احمدی با اشاره به برگزاری دهمین دوره نمایشگاه کتاب در استان قزوین گفت:  برپایی این نمایشگاه با استقبال بیش از ۸۳۰ ناشر روبرو بوده است که حدود ۲۹۰ ناشر سراسری و استانی در این نمایشگاه به ارائه آثار خود می‌پردازند.
وی ادامه داد: دلیل استقبال ناشران کشوری از نمایشگاه قزوین به دلیل مقوله فرهنگ دوستی مردم استان، وجود علمای متاخر و مقدم، شاعران و نویسندگان برجسته و چهره های علمی و فرهنگی بزرگ در قزوین است، در اصل غنای فرهنگی و هنری بالای قزوین رویکرد ناشران کشوری را به آن افزایش داده است.
IMG20355736 دهمین نمایشگاه کتاب قزوین متفاوت تر از گذشته برگزار خواهد شد این کارشناس فرهنگی استقبال ناشران کشوری را از نمایشگاه قزوین یک تلنگر برای متولیان فرهنگ استان دانست و ابراز کرد: این رویکرد نشاندهنده وجود یک نگاه ویژه از بیرون استان به قزوین است، با رفع موانع و نقاط ضعف باید بین نگاه بیرون و درون استان یک تجانس خوب ایجاد کنیم.
وی با اشاره به شعار در نظر گرفته برای دهمین نمایشگاه کتاب امسال استان اذعان کرد: شعار امسال " اثربخشی به جای فعالیت گرایی" است، هدف ما بررسی این شرایط است که با برگزاری نمایشگاه پس از اختتامیه چه دستاوردهایی را توانسته ایم کسب کنیم و چه اتفاقی قرار است در عرصه کتاب و کتابخوانی رخ دهد.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد قزوین در ادامه اضافه کرد: این شعار قرار است نقطه شروعی برای همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان باشد .
وی به بیان مطالبات خود از رسانه ها پرداخت و عنوان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این هفته که نمایشگاه در حال برگزاری است اخبار آن را از جنبه‌های مختلف منتشر کنید.
این مسئول با بیان اینکه نمایشگاه دهم با نمایشگاههای اول تا نهم تفاوت بنیادین دارد خاطرنشان کرد: در این دوره ستاد داخلی با حضور ۹۰ درصد از کارکنان اداره ارشاد در سطح استان و شهرستانها، مجتمع‌های فرهنگی و هنری تشکیل شده است، همچنین مجتمع فرهنگی کاسپین نیز حضور فعال خواهد داشت که در گذشته از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شد.
وی افزود: همچنین ستاد اجرایی با محوریت اعضای شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل شده است و برای غنابخشی به سطح نمایشگاه از کارشناسان آموزش و پرورش و دانشگاهها و حوزه‌های علمیه نیز مشورت گرفته شده است، تقاضای ما پوشش عملکرد مجریان این نمایشگاه می باشد.
در عرصه فرهنگ احزاب و جناح بندی را قبول ندارم احمدی با اشاره به برنامه‌های اختتامیه این نمایشگاه کتاب اظهار کرد: در اختتامیه این نمایشگاه ما به شش رسانه فعال که برنامه‌های این یک هفته را به خوبی پوشش داده باشند، جوایز نقدی و معنوی اهدا خواهیم کرد همچنین این شش رسانه را به نهاد مطبوعاتی معرفی می‌کنیم تا آنها را در رویدادهای هنری و فرهنگی استان مدنظر قرار دهند.
وی ادامه داد: افتتاحیه این نمایشگاه با حضور سه مسئول کشوری برگزار خواهد شد، دکتر صالحی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، آقای مرادخانی معاونت هنری  و آقای قبادی رئیس مد لباس ایران و وزارت فرهنگ کشور؛ همچنین از مسئولین استانی و امام جمعه نیز برای این مراسم دعوت به عمل آمده است.
۵۷۳۶۳_۶۳۳ این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه در نمایشگاه کتاب طرحهایی برای فعالیت‌های جنبی با موضوع فرهنگی در نظر گرفته شده است گفت: در صبح دو برنامه با حضور سه استاد از مدارس علمی و دانشگاهی برای اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود و شب ها برگزاری کارگاههای حجاب و عفاف با مدیریت امرور بانوان استانداری ارائه خواهد شد.
وی ابراز کرد: برگزاری کارگاه آموزشی زندگی سالم و تغدیه توسط دانشگاه علوم پزشکی، غرفه سلامت، همایش تحکیم خانواده با موضوع شیرین سازی زندگی که حجت الاسلام گیوی ماحصل ۲۶ سال تحقیق خود را در سفر به ۳۰ کشور جهان ارائه می‌دهد، برگزاری نقد کتاب با حضور مولفین و مترجمین، تشکیل کارگاه ماهواره از دیگر برنامه های جانبی است.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد قزوین یادآور شد: در این نمایشگاه نشریه ای با عنوان آفاق که ماحصل بیش از ۲۰ مصاحبه از اساتید کشوری با موضوع فرهنگ کتابخوانی تهیه شده است که در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد و سه نشریه، دریچه هنر و دروازه بهشت و آفاق از بهار سال ۹۴ اولین شمارگان آنها منتشر خواهد شد.
وی با بیان اینکه در عرصه فرهنگ احزاب و جناح بندی را قبول ندارم اذعان کرد: مسائل فرهنگی ویژه همه مردم است و نشریات و اصحاب رسانه این نمایشگاه را به عنو ان بزرگترین رویداد فرهنگی به معنای اعم تلقی کنند، قزوین یک استان غنی فرهنگی است که هدف ما معرفی مسائل فرهنگی و هنری در شبکه‌های ملی است.
۳۰ درصد تخفیف خریداری کتاب در دهمین نمایشگاه کتاب قزوین   این مسئول افزود: محل استقراری در نمایشگاه کتاب برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده است که امیدواریم رسانه‌ها از آن استقبال داشته باشند؛ همچنین هدف ما مطرح کردن استان قزوین در سطح ملی است که متاسفانه امروز با وجود هنرمندان ارزشی زیادی که ما در استان داریم، جای معرفی آنها در کشور خالی است.
احمدی در خصوص تجهیزات نمایشگاه برای اصحاب رسانه گفت: در این نمایشگاه جایگاه غرفه رسانه‌ها فضای مناسبی در مرکز نمایشگاه و با شرایط اینترنت باسرعت می‌باشد و سعی ما این است فضای غرفه های اختصاص داده شده به ناشران با توجه به مقدار کتابهای آنها باشد.
وی درباره مقدار تخفیف خریداری کتاب اظهار کرد: ۲۰ درصد میزان تخفیف ناشر، ۱۰ درصد اداره کل ارشاد در نظر گرفته که در مجموع ۳۰ درصد بن کتاب را تشکیل می‌دهد و برای هنرمندانی که در بانک جامعه هنرمندان شناسایی شده اند تا ۷ درصد تخفیف ویژه بیشتر در نظر گرفته ایم و به صورت کلی ۵۰۰ میلیون بن کتاب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
این کارشناس فرهنگی در پاسخ به اینکه مبنای دعوت از ناشران کشوری چه بوده است ابراز کرد: دعوت از ناشران کشوری بر عهده استانها نیست؛ بلکه از طریق وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاها صورت می‌گیرد، اما در نظر داریم با نظرسنجی از طریق مردم زمان برگزاری نمایشگاه کتاب را برای سال آینده به آبان ماه انتقال دهیم.
۵۵۳۸_۵۶۵ وی با بیان اینکه تاکید ما به ناشران ارائه جدیدترین کتابهای آنها بوده است اذعان کرد: هدف انتخاب کتابهای ارائه شده در نمایشگاه دهم قزوین در راستای تحقق بخشی به شعار سال و موضوع اقتصاد مقاومتی بوده است.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد قزوین در پاسخ به این سوال که نتایج اثربخشی نمایشگاه کتاب بر چه اساسی سنجیده می‌شود تصریح کرد: آمارها یکی از مهمترین راهکارهای ارائه نتایج به مسئولین هستند؛ اما ملاک اصلی خودم توجه به آمار نیست بلکه ملاک فرهنگی ما توجه به همین شعار اثرگذاری به جای فعالیت گرایی است.
وی افزود: هدف ما این است که کتاب هم جزئی از سبد کالای مردم قرار بگیرد و با این شعار قصد کم کردن تعارفات و حرکت به سمت عمل را داریم، با این شعار مراکز علمی و دانشگاهی وارد میدان شده اند و تفاهم نامه هم امضا شده است.
این مسئول یادآور شد: البته با یک نمایشگاه نمی‌توان ملاک اثرگذاری را سنجید، اما کمیته ای برای سنجش این موضوع تشکیل داده ایم و از مشاوره‌های حوزه علمیه خواهران و برادران نیز بهره گرفته شده است، اما هنوز معیار ما تدوین نشده و محوریت این شعار توجه عمیق به سنجش کار است نه همایش و شعار.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان را چطور ارزیابی می‌کنید خاطرنشان کرد: متولی این نمایشگاه شهرداری و هرساله برقرار است، این فضا یک حرکت خوب فرهنگی است اما نیاز به یک پالایش قوی دارد؛ زیرا متناسب با نیاز سنجی و ظرفیت‌های سازمانها این بن کتاب در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و رویه حال حاضر آنها در ارائه کتابها را قبول ندارم.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان