۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین اختصاص بیشترین کاهش بارندگی امسال به شهرستان تاکستان/ شهر قزوین نسبت به بلند مدت، ۱۳ درصد کاهش باران را داشته است
کد خبر: ۴۰۹۵۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی استان قزوین خبر داد

اختصاص بیشترین کاهش بارندگی امسال به شهرستان تاکستان/ شهر قزوین نسبت به بلند مدت، ۱۳ درصد کاهش باران را داشته است

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی استان قزوین با بیان اینکه اختصاص بیشترین کاهش بارندگی امسال به شهرستان تاکستان مربوط می شود گفت: شهر قزوین نسبت به بلند مدت، ۱۳ درصد کاهش باران را داشته است.

اختصاص بیشترین کاهش بارندگی امسال به شهرستان تاکستان/ شهر قزوین نسبت به بلند مدت، ۱۳ درصد کاهش باران را داشته است
غفور فلاح، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در خصوص تغییرات اقلیم در استان قزوین اظهار کرد: اقلیم به طور کلی در کشور و استان تغییر کرده است و درجه حرارت از حد نرمال خود بین نیم تا یک درجه افزایش یافته است.
وی در ادامه افزود: گرم شدن و افزایش درجه حرارت دما باعث کاهش بارش ها در روزهای زمستان می شود؛ اما در مقابل بارش های فصل پاییز افزایش می یابد، در زمستان بارش ها به صورت رگباری شده در حالتی که در گذشته به صورت مداوم بوده است.
این کارشناس هواشناسی با بیان اینکه بارش رگباری در مناطق خشک و بیابانی و به صورت بارش های سیل آسا می باشد اذعان کرد: شهر قزوین در حال حاضر نسبت به بلند مدت ۱۳ درصد کاهش باران را داشته است و نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد بوده است.
وی ادامه داد: بیشترین کاهش بارندگی را شهرستان تاکستان داشته است که نسبت به بلند مدت آماری دو درصد و ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته است و به طور کلی مدت بارش در قزوین به جز برخی ارتفاعات از حد نرمالش کمتر بود، از سوی دیگر مبنای محاسبات ما دشت قزوین است و در شهر سیردان و اطراف معلم کلایه بارش های خوبی داشته ایم.
رئیس اداره پیش بینی سازمان هواشناسی قزوین با بیان اینکه بارندگی در کل استان بالاست ابراز کرد: در بررسی دشت قزوین بارش ها کم و منفی مشاهده شده است، چهار ایستگاه از منطقه آوج تا دشت قزوین ۱۹ درصد کاهش بارندگی را در میانگین بلند مدت نشان می دهد و در بررسی یک ایستگاه تاکستان بیشترین کاهش را داشته است.
۸۰۹۲۵۸۶۵-۵۲۵۹۸۴۵ امسال در مناطق مختلف کشور حتی استانهای شمالی بارش کم شده است وی با اشاره به علل تغییر اقلیم در کشور گفت: آلودگی آب و هوا، دست کاری های بی مورد در طبیعت، از بین بردن جنگل و مناطق سرسبز به مروز زمان تاثیر نامطلوب خود را بر اقلیم خواهد گذاشت.
فلاح اضافه کرد: کاهش باران در این چند سال اخیر فقط مخصوص قزوین نیست بلکه کل کشور با کمبود بارش و خشکسالی روبروست، در حال که این رویکرد در استان قزوین با بارش کم شدت دارد؛ بارش سالانه قزوین ۳۲۰ میلی متر است و اگر همین بارش ۱۰۰ میلی متر کاهش یابد بسیار چشمگیر می باشد اما در استان های شمالی با بارش سالانه ۲هزار میلی متر ۱۰۰ میلی متر کاهش بارندگی قابل توجه نخواهد بود.
وی با بیان اینکه امروز در مناطق مختلف کشور حتی استانهای شمالی بارش کم شده است تصریح کرد: زمانی که اقلیم تغییر می کند تغییرات جوی خود را به صورت بحرانی خود را نشان می دهد؛ شبیه بارش های سنگین و برف های چند متری که خسارت فراوان به دنبال دارد، بارش مداوم باران به مدت چهار روز ارزشش از رگبارهای پراکنده فصلی بیشتر است.
این کارشناس هواشناسی در پایان خاطرنشان کرد: کارشناس هواشناسی در حال تحقیق برای کم کردن اثرات کاهش اقلیم است البته صرفه جویی در مصرف آب از اساسی ترین کارها برای حفظ منابع آبی استان است.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان