۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین جشن بزرگ هسته ای در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد
کد خبر: ۳۹۷۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

جشن بزرگ هسته ای در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد

جشن بزرگ هسته ای در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با حضور مجد آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس برگزار شد.

جشن بزرگ هسته ای در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، استاد دانش هسته ای در کشور در جشن بزرگ هسته ای که در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: جامعه جهانی با انرژی هسته ای در سال 1945 آشنا شد و زمانی که جنگ جهانی دوم و موضوع هیروشیما در ژاپن رخ داد تا قبل از آن به جز تعداد محدودی دانشمند، کسی از بحث هسته ای اطلاعی نداشت.
عباس مجدآبادی ادامه داد: این وقایع موجب شد تا از همان ابتدا بدترین اثر نسبت به انرژی هسته ای در اذهان مردم گذاشته شود، از همین رو در چند سال بعد، آژانس تشکیل و قوانینی تدوین شد تا کشورها را در این حوزه کنترل کنند.
وی عنوان کرد: اگر این صنعت به دست افراد و حکومت هایی افتد که بخواهند بر علیه جامعه کار کنند، بسیار خطرناک است ولی اگر کنترل شده عمل شود، این صنعت می تواند بسیار مفید باشد.
استاد دانش هسته ای در کشور اضافه کرد: صنعت هسته ای، دنیای بی نهایت ها است و اگر کسی یا حکومتی بتواند در این دنیای بی نهایت قدم گذارد می تواند موفق بوده و در صنعت هسته ای فعال باشد و وقتی کشوری اعلام می کند که این صنعت را دارا است، جامعه جهانی می پذیرد که پایه های علوم تکنولوژی را گذرانده است و به همین خاطر آنها نمی خواهند خیلی کشورها وارد این عرصه شوند.
وی اعلام کرد: امروز فشار عمده ای روی منابعی مانند آب، باد، فسیل، گاز و غیره است و انرژی هسته ای به تنهایی می تواند جور همه انرژی ها را بکشد از این رو جا دارد سرمایه گذاری جدی روی این حوزه داشته باشیم.
مجدآبادی با اشاره به کاربردهای انرژی هسته ای توضیح داد: یکی از مشکلات ما در استریل کردن تولیدات است که در لوازم پزشکی یکبار مصرف، سازندگان و تولیدکنندگان چندین میلیارد تومان برای استریل کردن هزینه می کنند در حالی که با موج گاما می توان این استریل کردن را انجام داد.
وی با اشاره به نقش صنعت هسته ای در حوزه کشاورزی اظهار کرد: در دنیای کشاورزی نیز صنعت هسته ای می تواند نقش و کمک موثری را داشته باشد و در بهبود سه عنصر زمین، آب و محصول موثر باشد.
استاد دانش هسته ای در کشور یادآور شد: بزرگترین مشکل کشاورزان آفات و حشرات است که برای از بین بردن آفات، از سم استفاده می کنند که صنعت هسته ای می تواند در این حوزه کمک کند و ایران در این حوزه تکنیک عقیم کردن حشره با تابش اشعه گاما را دارد که این کار مورد تائید آژانس است.
در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار کرد: دانشجویان برای پیشرفت علمی باید کتاب هایی که در کلاس به آنها آموزش داده می شود را به خوبی یاد بگیرید زیرا این موارد پایه است و باید بر این اساس پیش رفته و پروژه انجام دهند.
شهریار غمامی افزود: نیروگاه شهید رجایی که در قزوین وجود دارد، توسط شرکت سوزوکی ژاپن به همراه شرکت کُره ای برای ایران احداث شد و در قرارداد احداث آن نیز نوشته شده بود که باید کنار هر پروژه دو مهندس و تکنسین ایرانی حضور داشته باشند و اینگونه ایران توانست این دانش را بگیرد و امروز کشور ما در عمان و سوریه نیروگاه ساخته و همچنین هیچ نیروگاهی را از خارج از کشور وارد نمی کند.
وی اعلام کرد: امروز واردات مواد توربین نیروگاه به ایران تحریم شده است در صورتی که این مواد صلح آمیز است و از این رو دانشجویان رشته شیمی باید بکوشند و مواد اولیه توربین نیروگاه را بسازند.
این فعال صنعت هسته ای اضافه کرد: امروز جنگ، جنگ روح است زیرا ما از ابتدای انقلاب، هسته ای نبودیم و از ابتدای انقلاب، کشور ما تحریم بود به طوری که پروانه قایق موتوری به ایران نمی دادند ولی امروز ایران اسلامی با خودباوری پیشرفت کرده است، بنابراین دانشجویان باید این موضوع را جدی بگیرند زیرا جنگ، جنگ روز است.
وی افزود: چندین سال است که در آمریکا می خواهند صنعت خودروسازی را تعطیل کنند چراکه یک صنعت بدون سود شناخته شده است و اینها را به کشورهای در حال توسعه منتقل می کنند ولی علوم پایه، نانو و هسته ای، جزو علومی است که نمی خواهند به کسی دهند و جلوی کسی که بخواهد در این عرصه ها پیشروی کند را می گیرند.
غمامی یادآور شد: سختی و مقاومت امروز در حوزه انرژی هسته ای مانند ملی شدن نفت است و 60 سال دیگر که بگویند هیچ کشوری نفت ندارد، در آن زمان نوبت انرژی هسته ای است و ما امروز در شرایطی مانند ملی شدن صنعت نفت هستیم و مقاومتی که امروز می کنیم و یا اشتباهی که ممکن است امروز مرتکب شویم، همان اشتباه و مقاومتی می شود که در ملی شدن صنعت نفت داشتیم و شهیدان امروز ما همان دکتر فاطمی آن زمان هستند.
گفتنی است در پایان این مراسم کیک زردی که به مناسبت جشن هسته ای تدارک دیده شده، بین شرکت کنندگان توزیع شد.
انتهای پیام/6001/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان