۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین تولید مستند از اشیاء مورد استفاده در عزاداری اباعبدالله
کد خبر: ۳۹۰۶۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

تهیه کننده ی صدا و سیمای مرکز قزوین:

تولید مستند از اشیاء مورد استفاده در عزاداری اباعبدالله

احمد رمضانی گفت: بعد از تحقیقات شروع به تولید مستند کرده و هریک از اشیاء مورد نظر را از بدو پیدایش، مصرف در چرخه ی تولید و کاربرد آن ها به تصویر کشیدیم.

تولید مستند از اشیاء مورد استفاده در عزاداری اباعبدالله
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، احمد رمضانی، دارای مدرک کارشناسی ارشد تهیه کنندگی از دانشگاه صداوسیما و سال ۱۳۸۵ به استخدام رسانه در آمده است.
متن گفتگو با احمد رمضانی در ذیل آمده است: چند تا از کارهای تولیدی تان را برای مخاطبان ما ذکر بفرمائید.
مستند نقشی از گذشته که با تاریخچه ی فرش قزوین می پردازد، مستند گزارشی امین که رویکردی انتخاباتی دارد و مستند تلویزیونی راز مقدس که مذهبی است.
با توجه به اینکه به ایام اربعین حسینی نزدیک هستیم مستند تلویزیونی راز مقدس تم مذهبی دارد؛ راجع به این مستند برای مخاطبان ما توضیح بدهید لطفا.
بله، ما در ابتدا قصد داشتیم راجع به صنعت تولید سماور در قزوین یه مستند تهیه کنیم؛ چون این محصول صنعتی به عراق هم صادر می شود؛ اما دیدیم که خیلی نمی تواند اثر خوب و پر باری باشد؛ بعد دیدیم که این سماروهای تولیدی در مجالس عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) خیلی کاربرد دارد، بنابراین گفتیم محوریت برنامه معطوف به این مسأله باشد، با مشورت و همکارم جناب آقای صادق قاسمی به این نتیجه رسیدیم که دستمایه ی کار را گسترش دهیم، بنابراین تصمیم گرفتیم درکنار سماور سازی، زره بافی و کلاهخود سازی، و پرچم عزای حسینی را هم به دستمایه های کار اضافه کنیم.
حالا چطور توانستید این اشیاء را در یک بسته ی رسانه ای جمع بندی کنید و اساساً چه وجه مشترکی برای این اشیاء تعریف کردید که جلوه ی رسانه ای وبصری داشته باشد.
بعد از تحقیق گسترده و مشورت فراوان ما آمدیم و دیدیم که این اشیاء در مراسم عزاداری حضرت امام حسین(ع) کاربرد گسترده و برجسته دارند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم وجه مشترک این اشیاء را حضور در مراسم عزاداری حسینی در نظر بگیریم.
پرداخت شما برای تولید مستند چطور بود؟ بعد از تحقیقات فراوان ما شروع به تولید مستند کردیم و هریک از اشیاء مورد نظر را از بدو پیدایش، مصرف در چرخه ی تولید و کاربرد آن ها به تصویر کشیدیم.
درقالب قصه به موضوع پرداختید یا بارویکرد رسمی ؟ طبیعتاً پرداخت در قالب قصه موجب می شود که مخاطب همراه با داستان مسیر برنامه را دنبال کند؛ بنابر این ما آمدیم قصه ی اشیای فلزی را از بدو پیدایش معدن و استخراج فلز آغاز کردیم و قصه ی پرچم را هم از زندگی زنی آغاز کردیم که برای خرید پارچه ی نذری در بازار قزوین بدنبال آن می گردد.
نقطه ی کانونی و فرود مستند شما کجا بود؟ نقطه ی کانونی مستند ما مجلس امام حسین(ع) بود؛ که این اشیاء با وجود داشتن فاصله های زیاد در چرخه ی تولید، در مجلس عزای امام حسین (ع) کنار هم جمع می شود.
پیام مستند شما چه بود؟ پیام مستند ما این بود که اشیاء به خودی خود فاقد ارزش هستند؛ اما در اثر مصرف در مجالس معنوی و مذهبی رنگ تقدس به خود می گیرند.
ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید؛ صحبت پایانی دارید؟ دراینجا لازم می دانم از مدیرکل محترم مرکز که توجه ویژه ای به برنامه های مستند و تولیدات فاخر دارند تشکر و قدردانی کنم و امیدوارم که این رویه استمرار یابد چون فضایی فراهم می شود که با خلاقیت همکاران همراه خواهد بود؛ همچنین از شما همکاران محترم روابط عمومی بخاطر تلاش و زحمات تان تشکرو قدردانی می کنم.
منبع: روابط عمومی صدا و سیمای قزوین انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان