۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین تشکیل کارگاه آموزشی آشنایی با مرگبارترین حادثه ی فصول سرما
کد خبر: ۳۸۹۳۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

خدمتی دیگر از طرح محله؛

تشکیل کارگاه آموزشی آشنایی با مرگبارترین حادثه ی فصول سرما

کارگاه آموزشی «مرگ خاموش» به منظور آشنایی شهروندان با مرگبارترین حادثه ی فصول سرما یعنی گاز گرفتگی و یا مسمومیت ناشی از گاز منواکسید کربن در حال برگزاری است.

تشکیل کارگاه آموزشی آشنایی با مرگبارترین حادثه ی فصول سرما
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی صبح قزوین، گاز طبیعی یکی از نعمت های خدادادی است که در تامین رفاه و آسایش مردم نقش تاثیر گذاری دارد اما نکته قابل تامل آن است که استفاده نادرست و نابجا از این نعمت گاه می تواند به تهدیدی برای سلامت شهروندان تبدیل شود.
هر ساله با شروع فصل سرما متأسفانه به علت عدم رعایت اصول ایمنی، تعداد حوادث مرتبط با استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن مختلف، افزایش می‌یابد که در نتیجه آن تعدادی از هموطنان به صورت فردی و یا خانوادگی جان خود را از دست می‌دهند در صورتی که رعایت نکات ایمنی و آشنایی با روش صحیح استفاده از گاز طبیعی و وسایل گازسوز بدون شک موجب دوری آنان از این دست حوادث تلخ می شد.

co_danger

یکی از نکاتی که لازم است هنگام استفاده از گاز طبیعی توجه شود، رعایت اصول ایمنی است که این مهم از طریق آموزش امکان پذیر خواهد بود و کاهش حوادث را در پی خواهد داشت.
مونوکسید کربن گازی بسیار سمی، بی رنگ و بی بو است که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی در اثر سوخت ناقص، نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می شود و بر سیستم عصبی، قلبی و نیز زنان باردار اثرات مخربی بر جای می گذارد.
کارگاه آموزشی «مرگ خاموش» خدمتی دیگر از طرح محله ما بر این اساس سازمان فرهنگی ورزشی با همکاری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تلاش دارد تا با اطلاع رسانی، ارائه توصیه‌های ایمنی به شهروندان و رشد آگاهی آنان از بروز بخشی از حوادثی که در این خصوص روی می‌دهد، جلوگیری به عمل آورد.
در این راستا کارگاه آموزشی «مرگ خاموش» خدمتی دیگر از طرح محله ما سازمان فرهنگی ورزشی به منظور آشنایی شهروندان با مرگبارترین حادثه ی فصول سرما یعنی گاز گرفتگی و یا مسمومیت ناشی از گاز منواکسید کربن با همکاری و مشارکت سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین برگزار می شود.
امیر علی مظاهری مدیر اجرایی طرح محله ما سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی صبح قزوین در خصوص برگزاری کارگاه آموزشی "مرگ خاموش" در سطح محلات اظهار کرد: از روزهای ابتدایی سال ۹۳ با تشکیل اتاق فکر میان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین تصمیم گرفتیم تا با شناسایی معضلات و حوادث خطر آفرین، در جهت افزایش آگاهی شهروندان اقداماتی صورت گیرد.

IMAGE635419153536173968

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با بررسی و ارزیابی تماس های حاصله با سازمان آتشنشانی ۳ حادثه شناسایی شد و متوجه شدیم بیشترین تماس حادثه آفرین در فصل پاییز و زمستان با توجه به فرارسیدن فصل سرما و افزایش استفاده از لوازم گرمایشی توسط شهروندان مربوط به خطر گاز گرفتگی است.
مدیر اجرایی طرح محله ما افزود: بدین منظور خطرات ناشی از نشت گاز مونو اکسیدکربن و گاز گرفتگی با عنوان "مرگ خاموش" موضوع بحث کارگاه آموزشی محلات در این فصول اختصاص یافت.
  پیش بینی حضور بیش از ۳ هزار نفر از شهروندان قزوینی در این طرح مظاهری با اشاره به اهداف برگزاری این کارگاه در سطح محلات افزود: کارگاه آموزشی "مرگ خاموش" در راستای رویکرد اصلی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین که همان حوزه آموزش های شهروندی است برنامه ریزی شده است و به منظور آشنایی و تشویق بیشتر شهروندان به رعایت نکات ایمنی در راستای کاهش میزان خطر گاز گرفتگی تشکیل شد.
این مسئول در ادامه تصریح کرد: این کارگاه آموزشی بعد از نماز مغرب و عشاء در سطح مساجد محلات ۱۴ گانه شهر قزوین اجرا می شود و همه گروه های سنی می توانند در این کلاس ها شرکت نمایند.
2549مظاهری با بیان اینکه "اساتید حاضر در گارگاههای آموزشی همگی از سازمان آتش نشانی و از متخصصین این حوزه هستند"، افزود: مباحث تخصصی، اطلاعات و آگاهی های لازم به صورت مستقیم در اختیار شهروندان قرار می گیرد و در ادامه، ارائه نکات آموزشی به صورت پرسش و پاسخ ادامه می یابد.
مدیر اجرایی طرح محله ما عنوان کرد: پیش بینی شده که بیش از ۳ هزار نفر از شهروندان قزوینی از این کارگاهها استفاده نمایند و امیدواریم با توجه به آموزش های ارائه شده در سال جاری، حوادث کمتری را در ارتباط با خطر گاز گرفتگی شاهد باشیم.
کارگاه آموزشی به صورت رایگان برگزار می شود وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه طرح مذکور برای نخستین بار در سطح محلات برگزار می شود با استقبال خوب علاقمندان روبرو شد به طوری که بیش ۹۰ درصد افرادی در نماز جماعت حاضر هستند بعد از اتمام نماز، در این کلاس ها شرکت می کنند.
مظاهری متذکر شد: در سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ نفر در سطح کشور بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند و در شهر قزوین ۱۳ نفر به همین دلیل فوت کردند البته تعداد افراد حادثه دیده بر اثر گاز گرفتگی که به بیمارستان مراجعه کرده اند، بیش از این آمار می باشد.
وی در ادامه افزود: این کارگاهها به صورت رایگان در سطح محلات و مساجد برگزار می شود و همه کسانی که تمایل به حضور در این کلاس ها دارند می توانند عدد ۱۲۵ را به سامانه ۳۰۰۰۲۵۲۵ پیامک کنند.
  برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع بحث ایمنی زنان خانه دار و چهارشنبه سوری مظاهری در خصوص برنامه های آتی طرح محله ما اظهار کرد: بحث ایمنی زنان خانه دار، چهارشنبه آخر سال و اطلاعاتی پیرامون حوادثی که در روزهای پایانی سال به هنگام نظافت منزل رخ می دهد، موضوعات دیگری است که در لیست فعالیت های طرح محله ما جهت اجرا در سال جاری قرار دارد.
۱۱۶۷۶۷_۷۷۱_uybsitl مدیر اجرایی طرح محله ما تاکید کرد: ناآگاهی و عدم داشتن اطلاعات کافی بیشترین عامل حوادث روی داده در روزهای نزدیک به سال نو است که متاسفانه اتفاقات تلخی را رقم می زند لذا آموزش های لازم در این راستا، بعد از دهه مبارک فجر در همه محلات ۱۴ گانه شروع خواهد شد.
    انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان