۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین الگوی سنتی تفریح در حال فراموشی/ کمبود جایگاههای تفریحی سالم در قزوین به چشم می آید
کد خبر: ۳۸۲۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می دهد؛

الگوی سنتی تفریح در حال فراموشی/ کمبود جایگاههای تفریحی سالم در قزوین به چشم می آید

با توجه به ظرفیت استان قزوین،موقعیت و مکان مناسب تری برای جوانان جهت تفریح سالم ایجاد نشده است و به ناچار در برخی مواقع به بیراهه می روند که ضرر بیشتری برای جامعه دارد.

الگوی سنتی تفریح در حال فراموشی/ کمبود جایگاههای تفریحی سالم در قزوین به چشم می آید
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین، امروزه زندگی پرهیاهوی شهری، مشغله ذهنی و کاری بسیار باعث شده است که بسیاری از افراد بیشتر اوقات خود را صرف کارهای روزمره خود کنند به همین دلیل ایجاد یک فرصت هرچند کوتاه در روال کاری می‌تواند خستگی راه و مشغله طولانی کار را از بین ببرد.
گاه تفریح سالم به پیاده‌روی یا رفتن به باشگاه ورزشی، انجام فعالیت‌های هنری مانند نقاشی، خطاطی یا مطالعه کتاب گفته می شودو در مقابل صحبت‌های ناپسندی مانند غیبت، تهمت و فضولی در امور زندگی دیگران و اعتیاد به اینترنت  نیز از جمله تفریح‌های ناسالم تقسیم‌بندی می‌شوند.
به منظور راههای دست یابی به تفریح سالم،ایجاداشتغال مناسب،ترویج انواع ورزشها مخصوصا ورزشهای بومی ومحلی که حداقل هزینه رادارند باید درجهت احیا وترویج آنها اقدامات جدی صورت گیرد.
همچنین انواع سفرها، اردوهای یک روزه، گسترش بازیگاهها درمحلاتمختلف، برگزاری تئاترهای سیار، میتوانند شادی آفرین  بوده وزمینه رفتن افراد به سمت خلافکاری وتفریحات نا مناسب ونا سالم را از بین  برده و امید به زندگی با نشاط وسالم را در افراد افزایش دهند.
  download (1)   عبادی ۳۰ ساله با بیان اینکه من مطالب آموزنده و علمی در وایبر ارسال می کنم و بیشتر با دوستانم در ارتباط هستم می گوید: استفاده از تکنولوژی و فضای اینترنت و وایبر به شرطی که به درستی باشد بد نیست؛موضوعی که تفزیح را دچار آسیب می کند محتوای تفریح مانند محتوای بازی های کامپیوتری و یا سینما است.
زهرامحمدی ۲۷ساله  و کارمند می گوید: اوقات فراغت من در روزهای جمعه و در کنار خانواده سپری می شود؛ در طول ایام هفته به دلیل مشغله کاری امکان تفریح برای من نیست و معمولا با خانواده به یکی از بوستان های شهر می رویم.
وی می افزاید: پس از فراغت از کار هم به ارسال پیامک به دوستانم از طریق وایبر و یا گوش دادن موسیقی می پردازم.
یکی از شهروندان معتقد است:  سودوکو و پازل از تفریحات سالم مورد علاقه من هست.
وی ادامه می دهد: یکی از دلایلی که امروزه جوانان کمتر سراغ بازی های بومی و محلی می روند، برنامه ها و تکنولوژی و فضای مجازی است.
سلیقه افراد تغییرکرده و انسانها کمتر به فکر کردن علاقه نشان می دهند.
این شهروند می گوید: بازی های کامپیوتری هیجان بیشتری داردو خیلی زیاد شده به همین خاطر بازی هایی مانند شطرنج و پازل برای بسیاری از جوانان کسل کننده است.
  448052_729   شیوایی دانشجوی رشته حقوق است و اظهار می کند: فضای مناسبی برای تفریح در محل زندگی ما نیست؛ مسئولین شهری باید فضای مناسبی برای تفریح سالم نسل جوان و سالمندان فراهم کنند، در سال گذشته در بوستانهای شهر برنامه های شادی به ویژه در فصل تابستان اجرا می شد ولی امسال خیلی کمرنگ بود.
وی می افزاید: تعداد خانه های فرهنگ باید بیشتر باشد، من زمانی  به باشگاه بدنسازی و حتی شنامی رفتم ولی اکنون به دلیل هزینه بسیار آن، به بوستان بانوان می آیم و از فضای اینجا که بزرگتر هم است استفاده می کنم.
شهلا عطایی رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین سیاستها واهداف کمیسیون بانوان توسعه متوازن خدمات و برنامه هایی مختص بانوان در شهر است، می گوید: خروجی سیاست گزاری کمیسیون در عملکرد شهرداری نمود پیدا می کند و ساخت بوستان بانوان در دو نقطه شهر، (علاوه بر بوستان نرگس به عنوان اولین پارک بانوان قزوین) از برنامه های مربوطه است.
توجه به مناطق کمتر توسعه یافته در دستور کار شورااست عطایی با تأکید بر اینکه توجه به مناطق کمتر توسعه یافته به صورت ویژه در شورا و شهرداری دنبال می شود، ادامه می دهد: این مهم همواره در دستور کار بوده و هست، ولی به علت کمبود زمین در این مناطق تا حدودی از سرعت عمل مسئولان برای ساخت پروژه کاسته شده است.
وی در خصوص چگونگی انتخاب زمین بوستان بانوان خیابان راه آهن توضیح می دهد: با توجه به مصوبه اخیر کمیسیون ماده پنج با تغییر کاربری زمین واقع در ضلع جنوبی بلوار جمهوری اسلامی (روبروی پارک مطهری، بین خیابان ۴۰ متری راه آهن و مصلی به متراژ۴۶ هزار متر مربع) به فضای سبز،کمیسیون بانوان پیشنهاد تبدیل این مکان به بوستان بانوان را در شورا مطرح کرد.
  267234_456   این عضو شورا خاطرنشان می کند: به لحاظ ایجاد فضای سبز پارکی دسترس بانوان در این منطقه و با توجه به درخواستی که بانوان داشتند، تلاش برای ساخت این مجموعه آغاز خواهد شدو بوستان بانوان راه آهن پس از بوستان نرگس و بوستان بانوان مینودر سومین پارکی است که برای بانوان شهر احداث می شود.
سید حبیب منافیان، کارشناس علوم اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می گوید: تفریح یعنی شادی ونشاط که به طور طبیعی و فطری در انسان وجود دارد.
فقط باید شرایط وزمینه بروز وظهور منطقی وسالم آن فراهم گردد.
وی می افزاید:  اوقات فراغت قسمتی از برنامه انسان برای گذراندن زندگی میباشد و موارد گوناگونی از جمله ورزش، مطالعه، عبادت،سینما، مسافرت را شامل می شود که مفهوم تفریح در آنها نهفته میباشد.
فراغت فرصتی برای تجدید قواو تفریح جزء جدا نشدنی زندگی منافیان اظهار می کند: در صورتی که بپذیریم فراغت فرصتی است برای تجدید قوا وبدست آوردن نشاط به منظور آمادگی جهت انجام بهتر امور برای آینده بهتر است در این صورت تفریح جزء جدا نشدنی زندگی  می باشد.
وی می افزاید: در این صورت تفریح زمینه ای برای تمرین شادی وخندیدن است.
بنابراین وظیفه دولتمردان ومتولیان امور فرهنگی جامعه استکه امکانات تفریحی سالم ومناسب برای همه رده های سنی را بطور گسترده و ارزان حتی رایگان فراهم نمایند.
این کارشناس علوم اجتماعی ادامه می دهد: همچنین ضروری است متولیان با برگزاری مراسم گوناگون نشاط آور و شادی آفرین زمینه بروز افسردگی،کسالت وبیماریهای روحی و روانی را کاهش داده ودر درازمدت قسمت عمده هزینه های سنگین دارو ودرمان را از دوش دولت وشهروندان بردارند.
تفریح سالم بخشی از زندگی وموثر در تامین سلامتی است منافیان خاطرنشان می کند: تفریح سالم بخشی از زندگی یک فرد وموثر در تامین سلامتی او می باشد.
باید اداره کنندگان جامعه تفریح را در سبدهزینه خانوارگنجانده وبطور جد از آن حمایت کنند چرا که هر چه وضعیت اقتصادی افراد بهتر باشد در انتخاب نوع تفریح آزادنه تر تصمیم خواهند گرفت.
وی با اشاره به راه های دستیابی به تفریح سالم اظهار می کند: ایجاد اشتغال مناسب،ترویج انواع ورزشها مخصوصا ورزشهای بومی ومحلی که حداقل هزینه رادارند وباید درجهت احیا وترویج آنها اقدامات جدی صورت گیرد.
901063   این کارشناس علوم اجتماعی ادامه می دهد: انواع سفرها، اردوهای یک روزه، گسترش بازیگاهها درمحلات مختلف، برگزاری تئاترهای سیار، میتوانند شادی آفرین  بوده وزمینه رفتن افراد به سمت خلافکاری وتفریحات نا مناسب ونا سالم را از بین  برده و امید به زندگی با نشاط وسالم را در افراد افزایش دهند.
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری کارشناس سبک زندگی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار می کند: اسلام دین کامل و جامعی است که به تمام نیازهای فطری انسان توجه دارد و برای همه نیازهای جسمی و روحی زندگی بشر برنامه و شیوه ارائه کرده است.
تفریح سالم ازنیازهای روحی و فطری انسان است وی می افزاید:شادی و نشاط و تفریح از جمله نیازهای روحی و فطری انسان است که در بسیاری جنبه‌های حیاتی وی نقش موثری ایفا می‌کند.
این کارشناس سبک زندگی خاطرنشان می کند:دین اسلام بر روی تقسیم وقت انسان تاکید بسیار دارد.
ذوالنوری یاداور می شود:لزوم داشتن تفریحات سالم در روایات بسیاری آمده است از جمله حضرت علی(ع) می‌فرماید مؤمن را سه وقت است؛ وقتی که در آن با پروردگار خود راز و نیاز می‌کند، وقتی که به حساب نفس خود می‌سد و وقتی که به لذت حلال و خوش می‌گذراند.
وی با بیان اینکه اسلام هم به سلامت روح و روان و هم جسم انسان تاکید دارد می افزاید:  در اسلام اموری که صحت و سلامت انسان را تضمین کند در آموزه های دینی امری واجب  و بسیار تاکید شده است و اگر مسئله ای به سلامت انسان ضرر برساند حرام می باشد .
  images   ذوالنوری یادآور می شود: اسلام علاوه بر اینکه به بعد سلامت و جسم انسان اهمیت داده است مهمتر از آن به روح انسان توجه نموده است.
وی خاطرنشان می کند: یکی از عواملی که در انسان نشاط و شادابی ایجاد می کند و روحیه انسان را تقویت می کند، تفریح سالم است و در روایات ذکر شده است که خدایا من از تنبلی و بی حوصلگی به تو پناه می برم.
از شادی هایی که ریشه در فعالیت های حرام دارد بپرهیزید این کارشناس سبک زندگی اظهار می کند: در دین اسلام تاکید بسیار  شده تا از تفریحاتی که تایید شرع بر آن نیست بپرهیزید.
شادی هایی که ریشه در فعالیت های حرام داشته باشد نباید انجام داد.
ذوالنوری با بیان اینکه از مصداق های فرح بخشی و فرح ایجاد کردن یکی ورزش است که در آموزه های دینی ما برآن تاکید شده است می افزاید: در روایات ما چند چیز باعث طولانی شدن عمر از جمله به سبزه و درخت نگاه کردن و در دامن طبیعت رفتن است.
انسانهایی که در دامن طبیعت هستند از سلامت بیشتری برخوردار هستند.
وی خاطرنشان می کند: از مصادیق دیگر تفریح، شنا کردن و اسب سواری است و در اسلام مستحب شناخته شده است.
این کارشناس سبک زندگی  ادامه می دهد: دیدار بزرگان، علما، بستگان و صله رحم هم از آموزه های دینی و هم از مصادیق تفریح است.
مطالعه و خواندن کتاب نیز از تفریحات سالم علما هستند.
بدترین همنشین کسی است که گناه را زیبا جلوه دهد وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار می کند: همنشینی با دیگران باید به گونه ای باشد که ما را به یاد خدا بیاندازد.
بدترین همنشین کسی است که گناه را زیبا جلوه دهد.
فضای مجازی مانند وایبر و واتساپ محیط مناسبی  جهت تفریح نیست.
ذوالنوری تصریح می کند:  ممکن است تمسخر و متلک بار کردن دیگران باعث خنده و تفریح برخی از افراد باشد اما موجب آزار و رنجش بسیاری دیگر از افراد می‌شود.
وی ادامه می دهد: از سوی دیگر فردی که خود مرتکب اینگونه اعمال می‌شود نیز به مرور زمان علاوه بر دور شدن از جنبه‌های معنوی، احساس خستگی و دلزدگی می‌کند و انرژی او رو به زوال خواهد رفت و جنبه‌های مثبت زندگی‌اش نیز تحت تأثیر این حرکات قرار می‌گیرد.
  1784   ابوالفضل امیردیوانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می گوید: تفریح سالم تفریحی است که از نظراخلاقی، اسلامی، حقوقی و اجتماعی آسیبی به انسان و اجتماع وارد نکند و مردم در سایه آرامش بتوانند تفریح مورد علاقه خود را انتخاب کنند و به آن مشغول شوند.
الگوهای سنتی در حال فراموشی است وی می افزاید: با توجه به ظرفیت استان قزوین،موقعیت و مکان مناسب تری برای جوانان جهت تفریح سالم ایجاد نشده است و به ناچار در برخی مواقع به بیراهه می روند که ضرر بیشتری برای جامعه دارد.
امیردیوانی خاطرنشان می کند: فضای مجازی زمانی که منجر به ارتباطات نامشروع و غیر اخلاقی شود ناسالم است.
اگر چه شرایط جامعه و نیاز نسل امروزمتفاوت تر از گذشته است ولی باید ضمن حفظ بازی ها و سنت های بومی و محلی از تکنولوژی نوین و تفریحاتی که با خلقیات جامعه ما سازگارتر است به درستی استفاده نمود.
وی ابراز می کند: متاسفانه جوانان و نوجوانان به سمت استفاده از مدهای غربی گرایش دارند والگوهای سنتی در حال فراموشی است.
الگوی تفریح سالم باید برای جوانان تعریف شود امیردیوانی  می گوید: باید الگوی مناسب و سالم برای تفریح و اوقات فراغت  جوانان تعریف کنیم و برای این نیازمند همکاری همه دستگاههای اجرایی هستیم.
این محقق و نویسنده تصریح می کند: ضروری است همه مسئولین و متولیان فرهنگی کشور همگام با مردم به این مهم بپردازند و با استفاده از نظرات اساتید و متخصصین امر طرحی در نظر گیرند که جوانان گرایش بیشتری به تفریح سالم یابند.
وی ادامه می دهد: مسئولین باید متناسب با سبک زندگی اسلامی الگوی تفریح و شادی سالم را به جامعه معرفی کنند تا جوانان و نوجوانان در منجلاب برخی تفریحات ناسالم گرفتار نشوند.
    images (1)   امیر دیوانی می گوید: تحقیقات فراوانی نشان داده‌اند که تفریح‌های سالم، ارتباط تنگاتنگی با افزایش بهداشت روان،انرژی، بهبود روند ارتباطات اجتماعی، افزایش بازدهی فعالیت‌های شغلی، شادی، نشاط و موفقیت افراد دارد.
بر اساس این گزارش می توان نتیجه گرفت؛ دین مبین اسلام به تمام نیازهای روحی و جسمی انسان توجه داشته و علاوه بر آنکه با شادی و نشاط مخالفتی ندارد، بلکه در قرآن و روایات نیز بر شادی و مفرح بودن تأکید شده است.
تفریح سالم به خودی خود می‌تواند ابزاری گسترده برای انتقال مفاهیم فرهنگی و دینی باشد.
باید داشته های خود را که سرشار ازفرهنگ غنی ایرانی اسلامی است برای نوجوانان و جوانان نهادینه کنیم تا در کنار جلوگیری از ترویج فرهنگ غربی برنامه های سالم و متناسب با فرهنگ کشور خودمان را به آنها ارائه کنیم.
برگزاری برنامه های فرهنگی و جشن های مذهبی وسنتی و بازی های بومی و محلی در فصول مختلف سال در دل محلات شهر و با مشارکت تمام شهروندان و حضور مسئولین نقش بسزایی در گرایش جوانان به تفریحات سالم ایفا می نماید.
انتهای پیام/۳۰۰۷/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان