۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین کارانه ۳۰۰ هزار تومانی پرستار در برابر کارانه ۶۰ میلیون تومانی پزشک!/ فاز سوم طرح تحول سلامت را سریعا متوقف کنید
کد خبر: ۳۸۰۰۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

عضو شورای عالی نظام پرستاری:

کارانه ۳۰۰ هزار تومانی پرستار در برابر کارانه ۶۰ میلیون تومانی پزشک!/ فاز سوم طرح تحول سلامت را سریعا متوقف کنید

عضو شورای عالی نظام پرستاری توقف هر چه سریعتر اجرای تعرفه های جدید پزشکان را خواستار شد و گفت: با اجرای فاز سوم طرح تحول سلامت کارانه ۳۰۰ هزار تومانی یک پرستار در مقابل کارانه ۶۰ میلیون تومانی پزشک قرار می گیرد و فاصله دریافتی ها باز هم افزایش می دهد. مسئولان وزارت بهداشت یک شبه ۱۶۰۰ میلیارد تومان را روانه جیب پزشکان کردند.

کارانه ۳۰۰ هزار تومانی پرستار در برابر کارانه ۶۰ میلیون تومانی پزشک!/ فاز سوم طرح تحول سلامت را سریعا متوقف کنید
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، محمد شریفی مقدم گفت: متأسفانه سیستم وزارت بهداشت باز هم در مسیر زیاده خواهی های گروهی از پزشکان حرکت می کند که متأسفانه اشتهای سیری ناپذیری دارند و این گروه خاص است که تصور می کنند همه کارکنان نظام سلامت باید برای آنها کار کنند.
وی ادامه داد: این گروه زیاده طلب با کمترین حضور در بیمارستانها بیشترین دریافتی ها را دارند و آیا این واقعاً عادلانه است که یک پرستار 300 هزار تومان کارانه بگیرد و یک پزشک دیگر که همکار اوست 60 میلیون تومان، کجای دنیا چنین تبعیض ناعادلانه ای وجود دارد.
دبیر کل خانه پرستار گفت: چنین تبعیض فاحشی در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.
تبعیضی که نه تنها با اعتقادات ما بلکه با قوانین مصوب و سیاستهای کلان ابلاغی سلامت کشور نیز سازگاری ندارد.
وی افزود: در مصوبات قانونی کشور آمده است که نباید اختلاف حقوق و دریافتی کارکنان دولت بیش از 7 برابر باشد.
در سیاستهای کلان سلامت که مدت زیادی از ابلاغ آن نمی گذرد نیز آمده است که اصلاح نظام پرداختی سلامت باید مبتنی بر کیفیت عملکرد، افزایش کارایی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه های ارائه کنندگان خدمت باشد و در مسیر ارتقای سلامت آحاد ایرانیان، پیشگیری از بیماریها و توجه به مناطق محروم باشد.
شریفی مقدم ادامه داد: در بند دیگری از سیاستهای کلان سلامت بر اصلاح تعرفه های خدمات سلامت تأکید شده است و این طور نیست که فقط به تعرفه های پزشکی اشاره شده باشد.
کاری که وزارت بهداشت با افزایش 2.
5 برابری تعرفه ها و کارانه پزشکان انجام داد بر خلاف سیاستهای کلان نظام سلامت است.
وی گفت: افزایش تعرفه خدمات پزشکان در حالی انجام می شود که حدود 8 سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می گذرد و هیج توجهی در مسئولان وزارت بهداشت برای اجرای آن دیده نمی شود و همواره می گویند اعتبار اجرای این قانون دیده نشده است.
عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: تعرفه خدمات پزشکان را بدون مصوبه قانونی افزایش دادند و یک شبه بدون استناد به یک قانون مشخص 1600 میلیارد تومان به افزایش تعرفه خدمات پزشکان اضافه کردند در حالی که با همین حدود اعتبار می توانستند قانون بر زمین مانده تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا کنند که موجب کاهش واقعی هزینه های مردم و بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی و عادلانه شدن نظام پرداخت می شد.
شریفی مقدم گفت: مسئولان وزارت بهداشت در ظاهر به مردم می گویند که با اجرای فاز سوم طرح تحول سلامت و اجرای تعرفه های جدید پزشکی سهم مردم از 10 درصد هزینه ها به 6 درصد کاهش پیدا می کند در حالی که به هیچ وجه چنین نیست زیرا در عمل به طور مستقیم و غیر مستقیم از جیب مردم هزینه می کنند.
وی افزود: از یک طرف با افزایش تعرفه ها، مبلغ مستقیم سهم مردم افزایش می یابد زیرا مبلغ خالص 6 درصد بر مبنای تعرفه های 2.
5 برابری جدید بیش از مبلغ خالص 10 درصد بر مبنای تعرفه های قدیم است و از طرف دیگر پرداخت یارانه برای ما به التفاوت آن از طریق بیمه ها نیز در واقع هزینه کردن از یارانه های مردم است که در نهایت به جیب پزشکان می رود.
عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: خواسته ما از مسئولان این است که هر چه سریعتر تعرفه های جدید و فاز سوم طرح تحول سلامت را متوقف کنند تا تعیین تکلیف شود و از مسئولان نظارتی نیز می خواهیم که بر نحوه هزینه کرد وزارت بهداشت بر اعتبارات نظارت کنند.
وی ادامه داد: جامعه پرستاری طی ماههای گذشته تلاش کرد از طریق تعامل و نزدیک شدن با وزارت بهداشت و اقدامات کارشناسی از حقوق کارکنان نظام سلامت دفاع کند ولی متأسفانه ظاهراً زیاده خواهی گروهی از پزشکان که اتفاقاً همیشه تصمیم گیری نیز به عهده آنان است جایی برای ادامه مذاکره و تعامل باقی نگذاشته است.
وی گفت: اگر مسئولان به قوانین کشور پایبند بودند، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا می کردند که منافع آن به همه مردم و بیش از 100 هزار پرستار می رسید نه اینکه یک شبه 1600 میلیارد تومان را بدون قانون لازم به نفع اقلیتی از جامعه پزشکی اختصاص دهند.
شریفی مقدم افزود: این مسائل در بیانیه سازمان نظام پرستاری که هفته پیش منتشر شد، نیز آمده است و بنده حمایت تشکل خانه پرستار را نیز از بیانیه سازمان نظام پرستاری اعلام می کنم و از مسئولان می خواهم که هر چه زودتر جلوی افزایش فاصله طبقاتی و بی عدالتی در نظام سلامت را با توقف اجرای تعرفه های جدید و فاز سوم طرح تحول سلامت بگیرند، در غیر این صورت چاره ای برای پرستاران باقی نمی ماند که اعتراضات خود را علنی کنند.
وی تأکید کرد: پرستاران طی ماههای گذشته صبر و تحمل پیشه کردند و منتظر اجرای وعده های مسئولان وزارت بهداشت نشستند اما متأسفانه نه تنها این وعده ها عملی نشد بلکه درست در خلاف مسیر آن اقدام کردند.
منبع: رجا نیوز انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان