۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین نقاشی قهوه خانه ای هنر اصیل ایرانی که نفس های آخرش را می کشد
کد خبر: ۳۷۹۰۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

فرهنگ و هنر

نقاشی قهوه خانه ای هنر اصیل ایرانی که نفس های آخرش را می کشد

به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی گالری عقیلی در تهران پذیرای پرده‌های نقاشی خیالی‌نگاری و قهوه‌ خانه‌ای است.

نقاشی قهوه خانه ای هنر اصیل ایرانی که نفس های آخرش را می کشد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین، نقاشی قهوه‌خانه شیوه‌ای از نقاشی ایرانی است.
مبداء این هنر، سنت قصه‌خوانی و مرثیه‌سرایی و تعزیه‌خوانی در ایران است که پیشینه آن به سده‌ها پیش از ایجاد قهوه‌خانه‌ها و چای‌خانه‌ها می‌رسد.
این نقاشی به دست هنرمندانی مکتب ندیده پدیدار شد.
در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی همزمان با جنبش مشروطه ایران، این هنر ایرانی اوج گرفت.
پس از آن در دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ خورشیدی، این شیوه مورد توجه هنرمندان مدرنیست ایرانی به ویژه اهالی مکتب سقاخانه قرار گرفت درون‌مایه این شیوه نقاشی موضوعات رزمی، مذهبی و بزمی بوده‌است.
نقاشی قهوه‌خانه در تاریخ نقاشی ایران پدیده‌ای نوظهور بوده که تلفیقی از ارزش‌های مذهبی و میهنی ایرانیان است و بیش‌تر دارای نقش‌هایی از حماسه‌های جانبازی و ایثار پیشوایان دینی ایرانیان و امامان شیعه، و نیز پهلوانان ملی ایران می‌باشد.
درون‌مایهبسیاری از این نقاشی‌ها حادثه عاشورا و حکایات شاهنامه است که بر دیوارها نقاشی شده‌است.
از نسل هنرمندان بزرگ نقاشی قهوه خانه ای تقریبا کسی باقی نمانده است.
شاید بتوان گفت که امروزه تنها جواد عقیلی و محمد رضا حمیدی از هنرمندان بزرگ این هنر اصیل ایرانی هستند.
گالری عقیلی از جمله گالری‌هایی است که به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی پذیرای پرده‌های نقاشی خیالی‌نگاری و قهوه‌ خانه‌ای است.
در گالری عقیلی تهران نمایشگاه پرده های قهوه خانه ای که از پرده درویشی‌های معروف قدیمی به نمایش گذاشته شده است که همگی راوی وقایع کربلا هستند.
این نمایشگاه 9 آبان‌ افتتاح شده و تا 29 این ماه ادامه دارد، در این نمایشگاه ۶ پرده که همگی بالای ۳ متر طول و یک متر عرض دارند و این ۶ تابلوی بزرگ تمام دیوارهای گالری عقیلی را ‌پوشانده اند.
این تابلو‌ها آثار استادانی چون زنده‌یادان فتح‌الله قوللر آغاسی، عباس بلوکی‌فر، حسین همدانی، محمد فراهانی و علی‌اکبر لرنی هستند.
naghashi_ghahvekhaneh2 یکی از این آثار  مشابه اثری است که بلوکی‌فر برای موزه هنرهای معاصر تهران کشیده و یکی دیگر از آن‌ها اثری است که 2 امضا دارد که نشان دهنده هنر ناب هنرمندان این حوزه است.
در کنار این آثار، 2 تابلو از زنده‌یاد عباس بلوکی‌فر و نیز جواد عقیلی به نمایش در می‌آیند که نشان دهنده پرده‌ای از قیام مختار ثقفی و مجازات سیه‌کاران لشکر ظالم کوفه است.
این 2 تابلو به خاطر تشابه در موضوع و تفاوت در رنگ‌آمیزی، از برجسته‌ترین آثار قهوه‌خانه‌ای به شمار می‌روند.
آدرس این نمایشگاه شهرک غرب (قدس)، خیابان سیمای ایران، روبروی بیمارستان لاله، خیابان پنجم، گذر فروردین، پلاک ۱۲ می باشد.
اما این تنها نمایشگاه در تهران به مناسبت عاشورای حسینی نبوده بلکه گالری های دیگری در تهران از جمله؛ گالری لاله نیز نمایشگاه خود را با عنوان «دشت گریان» از روز 4 آبان‌ماه افتتاح کرده و تا پایان آبان ماه برقرار می باشد که با هدف بررسی حماسه عاشورا در آثار تصویرگری برپا شده است.
آثار ارایه شده در نمایشگاه گروهی تصویرسازی عاشورایی «دشت گریان»، شامل 38 اثر از 31هنرمند تصویرگر است که نگاهی به دستاورد تصویرگران در سال¬‌های اخیر به این موضوع دارد.
نگارخانه هنر ایران نیز آبان‌ماه پذیرای نمایشگاه نقاشی‌خط «در حلقه مستان» است.
این آثار تا ۲۲ آبان‌ماه در نگارخانه هنر ایران به نشانی تهران، خیابان انقلاب، چهارراه کالج، خیابان خارک، ضلع غربی تالار وحدت برپاست.
انتهای پیام/8002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان