۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین "عربستان" عابر بانک آمریکایی‌ها/ ریاض و واشنگتن بد‌ترین نظام‌ها از نظر سرکوب ملل
کد خبر: ۳۷۶۷۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد

"عربستان" عابر بانک آمریکایی‌ها/ ریاض و واشنگتن بد‌ترین نظام‌ها از نظر سرکوب ملل

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: کاخ سفید از مدت‌ها پیش موضوع دموکراسی و صادر کردن آن به کشورهای عربی را در دستور کار خود قرار داده اما دموکراسی در ادبیات آمریکایی‌ها تعریف و تفسیر‌های گوناگونی دارد.

"عربستان" عابر بانک آمریکایی‌ها/ ریاض و واشنگتن بد‌ترین نظام‌ها از نظر سرکوب ملل
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، «حسن هانی‌زاده» در مورد محتوای مقاله ویلیام بلوم(تعریف دموکراسی در سیاست خارجی آمریکا) گفت: آمریکا برای پیشبرد طرح‌های دراز مدت خود موارد حساسیت برانگیزی از جمله موضوع دموکراسی را برای حضور فیزیکی‌اش در خاورمیانه در دستور کار خود قرار داده است؛ کاخ سفید از مدت‌ها پیش موضوع دموکراسی و صادر کردن آن به کشورهای عربی را در دستور کار خود قرار داده اما دموکراسی در ادبیات امریکایی‌ها تعریف و تفسیر‌های گوناگونی دارد.
آن‌ها دموکراسی در سوریه را به زور سرنیزه تحمیل می‌کنند در حالی که بد‌ترین نظام‌ها از نظر سرکوب ملل، عربستان سعودی و آمریکا هستند.
وی افزود: آن‌ها هیچ‌گاه برای اعمال حقوق بشر در عربستان اقدامی به انجام نرساندند زیرا عربستان از هم پیمانان آمریکا و عابر بانک آمریکایی‌ها تلقی می‌شوند.
آن‌ها هیچ‌گاه موضوع دموکراسی و سرکوب اقلیت‌های مذهبی و ندیده گرفتن حقوق زنان و.
.
.
در عربستان را مورد توجه قرار نداده‌اند و در این موارد واکنشی از خودشان نشان نداده‌اند ولی به بهانه ایجاد دموکراسی در سوریه، این کشور را ۴۲ ماه است که وارد جنگ داخلی کرده‌اند.
هانی‌زاده در ادامه به مواضع بلوم، روزنامه نگار برجسته آمریکایی در ارتباط با تعریف دموکراسی در سیاست خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: امریکایی‌ها سعی می‌کنند در یمن دموکراسی ایجاد کنند در حالی که یمن فقیر‌ترین کشور عربی است و به جای دموکراسی به غذا احتیاج دارد و از سویی عربستان ثروتمند‌ترین کشور عربی است که احتیاج به دموکراسی دارد و امریکا هیچ وقت در صدد جاری ساختن دموکراسی در عربستان بر نیامده است.
این کار‌شناس سیاست خارجی افزود: دموکراسی از نگاه امریکا ابزاری است برای پیشبرد اهداف خودشان.
به عنوان ایجاد دموکراسی از مصر تا یمن، لبنان، عراق و سوریه را درگیر نوعی هرج و مرج کرده‌اند و امریکایی‌ها داعش و گروهک‌های تروریستی دیگر را به خدمت گرفته‌اند و در واقع دموکراسی مرگبار‌ترین صادرات امریکا به کشور‌ها بوده است.
هانی‌زاده در پایان در خصوص مطالب گفته شده در مقاله بلوم درباره حمله هوایی امریکا به سوریه و عراق و راهی برای نابودی ایران گفت: یک مقداری هراس انگیزی در این مقاله وجود دارد، این مقاله در کشورهای منطقه مثل عراق و سوریه و لبنان ممکن است صادق باشد زیرا اکنون هواپیما‌ها به جای بمباران داعش مردم را در عراق و سوریه بمباران می‌کنند و چند روزی است که بیشتر حملات هوایی متوجه غیر نظامی‌ها بوده است اما در ایران موضوع متفاوت است نگاه نویسنده یک نگاه کلی است در حالیکه مقایسه بین ایران و سوریه و عراق وجود دارد و این به لحاظ تحلیل موضوعی نمی‌تواند درست باشد زیرا وضعیت جغرافیایی، انسانی و فرهنگی ایران متفاوت است و امریکایی‌ها نمی‌توانند کشور‌ها را به یک چشم نگاه کنند و باید تفاوت‌های بین ایران و سایر کشور‌ها را ببینند.
منبع: باشگاه خبرنگاران انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان