۱۱/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۲۸ دوشنبه

صبح قزوین تخریب چهره دروغین غرب با خیزش جهانی دانشجویی
کد خبر: ۳۶۸۲۵۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۷ ساعت: ۹:۶ ↗ لینک کوتاه

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مطرح کرد:

تخریب چهره دروغین غرب با خیزش جهانی دانشجویی

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: اعتراضات دانشجویی در غرب سبب شد تا در برخی از نقاط جهان، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

تخریب چهره دروغین غرب با خیزش جهانی دانشجویی
رضا چهرقانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص اهمیت حرکت‌های دانشجویی جهان علیه رژیم غاصب صهیونیستی، اظهار کرد: این خیزش باعث شگفتی همگانی در بین تحلیل‌گران جهان شد و به شدت توسعه پیدا کرد.
 
وی افزود: این صداها شنیده شد و در برخی از نقاط جهان کشور فلسطین را به رسمیت شناختند، جنبش‌هایی از این دست که می‌تواند در آینده این جهان پرتلاطم موثر باشد، این نوید را می‌دهد که حرکت تکاملی بشر رو به جلوست و با پایبند بودن به ارزش‌های عام انسانی، بشر می‌تواند به اوضاع نابسامان جهان سامان دهد.
 
عضو هیات علمی زبان و ادبیات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: نخستین مولفه این خیزش؛ مدنی بودن آن است، این جنبش که در سراسر اروپا و آمریکا گسترش پیدا کرده نیز مبتنی بر یک مطالبه مدنی بر اساس موازین حقوق شهروندی از دولت و ساختار سیاسی آمریکاست. مطالبه آغازین دانشجویان معترض آمریکایی این است که چرا منابع مالی کشورشان بدون رضایت مردم در اختیار رژیم غاصب صهیونیستی قرارمی‌گیرد.
 
چهرقانی اضافه کرد: در سطحی بالاتر، اعتراض مدنی دانشجویان آمریکا و اروپا این است که چرا پول مالیات‌دهندگان آمریکایی‌ها در قالب سلاح‌های کشتار جمعی، برای این نسل‌کشی فجیع که همه جنایت‌های تاریخ بشریت را یکجا در نظر انسان مجسم می‌کند در اختیار رژیم سفاک صهیونیستی قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: این بخش مدنی در خیزش دانشجویی از آن جهت اهمیت دارد که مبتنی بر حقوق شهروندی است که از شعارهای اصلی لیبرال دموکراسی مورد ادعای جهان غرب است و از نظر معترضان، حقوق شهروندی آن‌ها با این رفتار ریاکارانه و استاندارد دوگانه سردمداران دولت آمریکا نقض شده است.
 
استاد ادبیات مقاومت اذعان کرد: وجه مدنی دیگر این خیزش اعتراضی، مبتنی بر بیانیه حقوق بشر و معاهدات بین‌المللی است؛ آن‌ها می‌گویند چرا مفاد متعددی از حقوق بشر که میثاق جمعی ملت‌ها در جهان مدرن است عامدانه توسط ارتش رژیم صهیونیستی نقض می‌شود، رژیمی که در وحشیانه‌ترین شکل خودش دست به کشتار غیرنظامیان و مردم بی‌گناه و زنان و کودکان می‌زند و حتی به جنازه‌های شهدا اهانت می‌کند. 

سر باز زدن نتانیاهو از معاهدات بین‌المللی

چهرقانی عنوان کرد: صهیونیست‌ها مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه و غذا و دارو به غزه می‌شوند و به هیچ‌ یک از معاهدات بین‌المللی از جمله کنوانسیون ژنو احترام نمی‌گذارند، دقیقاً با همین استدلال و تحت تأثیر جنبش دانشجویی در دادگاه‌های بین‌المللی علیه نتانیاهو تحت عنوان جنایت علیه بشریت اعلام جرم می‌شود و تحت تعقیب قرار‌ می‌گیرد.
 
وی بیان کرد: ویژگی دیگر این خیزش اعتراضی که باعث گسترش سریع آن در اروپا و سایر کشورهای غربی شد، غیر ایدئولوژیک بودن‌ این حرکت است، جنبش اعتراضی دانشجویان در آمریکا به هیچ وجه خاستگاه ایدئولوژیک و حتی رویکرد ایدئولوژیک ندارد و بخش اعظم اعضای آن از ادیان مختلف و حتی یهودیان جویای صلح هستند.
 
عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تشریح کرد: اگر این خیزش یهودستیز بود قطعاً اینها در جنبش حضور نداشتند. برخی از آن‌ها که والدین یا اسلافشان قربانی جنایات آلمان نازی بوده‌اند همدلی بیشتری را با مردم غزه نشان می‌دهند. در خلال حضور خیابانی دانشجویان ما شاهد صحنه‌هایی هستیم که در هنگام برگزاری مناسک پیروان ادیان گوناگون، دوستان دانشجویی که پیرو آن دین و مذهب هم نیستند از هم حمایت می‌کنند و به باورها و رفتارهای دینی دیگران احترام می‌گذارند و همین نشان می‌دهد که بشریت در مسیر درست در حال حرکت است.
 
چهرقانی تصریح کرد: نکته دیگر این است که این خیزش اعتراضی دانشجویی، وابستگی به دولت‌ها و حکومت‌های خارجی و جناح‌های سیاسی داخلی ندارد و هیچ گونه وابستگی نظری، عملی، مالی و رابطه ارگانیک و غیرارگانیک با هیچ منبعی در خارج از مجامع دانشجویی ندارد و کاملاً متکی به خود است و اگر وابستگی به دولت خارجی وجود داشت مستنداتش از طرف صهیونیست ارائه می‌شد و در واقع این اتهامی است که از سوی لابی‌های صهیونیستی به جنبش و خیزش اصیل دانشجویان آمریکایی زده می‌شود.
 
وی ابراز کرد: ویژگی و اهمیت دیگری که این جنبش‌ دارد؛ خشونت پرهیزی آن است،‌ ما به هیچ وجه شاهد تخریب اموال عمومی توسط دانشجویان نیستیم و اتفاقاً میزان خشونتی که دولت‌ها در سرکوب دانشجویان اعمال می‌کنند حساسیت و اعتراض افکار عمومی جهان را برانگیخته است. در حقیقت موتور محرکه این خیزش عشق است، نه نفرت که همین موضوع مهم است.
 
استاد ادبیات مقاومت مطرح کرد: شعارهایی که داده می‌شود نابودی کسی را مطالبه نمی‌کند، به ادیان و اعتقادات کسی حمله نمی‌کند، نه تنها حقوق هیچ کس را نقض نمی‌کند بلکه بر اساس انگیزه‌های انسانی و با تکیه بر حقوق بشر و حقوق بین‌الملل از مردم مظلوم فلسطین در برابر اقدامات جنایت‌کارانه سردم‌داران جنایت‌کار آمریکا و رژیم صهیونیستی دفاع می‌کند. 

تاکتیک‌های خلاقانه در خیزش دانشجویان 

چهرقانی تاکید کرد: گسترش سریع این جنبش به دلیل ویژگی‌هایی است که عرض شد و همچنین تاکتیک‌های بسیار خلاقانه‌ای که دانشجویان استفاده می‌کنند، مثلا در آستانه تعطیلی دانشگاه‌ها با برگزاری جشن‌های فارغ‌التحصیلی و زنده‌کردن نام دانشجویان و اساتید بازداشت شده که به بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است یا استفاده از پرچم فلسطین و نمادهای مربوط به فلسطین یا خواندن دسته‌جمعی آهنگ‌ها و موسیقی‌هایی که به موضوع فلسطین پرداخته است، به این خیزش دانشجویی یک وجه سیاسی بخشیده و با این ابزارها جامعه دانشجویی به عنوان یک جامعه پیش‌تاز، توانسته مطالبات خود را در سایر لایه‌های اجتماعی گسترش دهد.
 
 وی افزود: حتی بعضی سلبریتی‌های سینمایی هالیود به این اعتراضات پیوسته‌اند و از این نمادها در مراسم رسمی استفاده کرده‌اند، مسأله دیگری که باعث شنیده شدن صدای این دانشجویان در لایه‌های جامعه و حتی برخی دولت‌های غربی بوده این است که مسئله فلسطین، مسئله دانشجویان آمریکا نیست و مستقیماً با آن‌ها ارتباطی ندارد ولی حاضر هستند برای آن هزینه بپردازند و مورد خشونت‌های فیزیکی قرار بگیرند و تهدید به اخراج و ممانعت از تحصیل بشوند، حتی برخی کارت‌های غذا و خوابگاهی آن‌ها باطل شده است و حتی آینده شغلی برخی از آنها تحت‌الشعاع قرار گرفته است. 
 
استاد زبان و ادبیات فارسی یادآور شد: لذا این کار، کار بسیار ارزشمند و بزرگی است و این حکایت از ذات پاک جوانان در سراسر جهان دارد که آزادی‌خواه و عدالت‌طلب هستند و مطالبات انسانی دارند و بر مبنای فطرت انسانی خود برای همه مردم جهان می‌خواهند دفاع کنند. به هر روی در قرن بیستم یکی از پایه‌های اصلی همه انقلاب‌ها حتی انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی بوده است و این قشر در جامعه به شدت تاثیرگذار هستند و شعاری که از دهان دانشجو خارج می‌شود در جامعه ضریب می‌خورد زیرا دانشجویان پایه اصلی جامعه را تشکیل می‌دهند.

 چهرقانی گفت: برخوردهایی که با اساتید و دانشجویان معترض صورت می‌گیرد نشان‌دهنده این است که دولت سرمایه‌سالار و استعمارگر آمریکا حاضر نیست به آن اصول و عهدی که با ملت خود دارد عمل کند. هزینه‌های گزافی که یک دانشجو در کشور نسبتاً برخوردار و مدعی آزادی بیان برای تحقق، آزادی، عدالت، تساوی، برابری و تامین حقوق پرداخت کرده نقض شده است.
 
 
چهرقانی اذعان کرد: تناقض در شعار و عمل غرب و آمریکا در اجرای قوانین حقوق بشر به عامل رسواکننده حکومت‌های غربی تبدیل شده و ساختار سیاسی حاکم را در چنبره پاسخ‌گویی به افکار عمومی گرفتار کرده است.

صدای رسای مردم توسط رسانه‌ها شنیده می‌شود

استاد ادبیات مقاومت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مطرح کرد: این که رسانه‌های آزاد در صحنه اعتراضات حضور دارند و در فاصله یک متری دانشجویی که در حال کتک خوردن است و در صحنه دستگیری وحشیانه یک استاد دانشگاه دوربین خبرگزاری‌های مستقل حضور دارد و خبرنگارها در همه جا هستند و می‌توانند اخبار را پوشش دهند از مواهب دنیای مدرن است که می‌تواند صداهای حق‌طلبانه را به سراسر جهان مخابره کند.
 
چهرقانی ادامه داد: دولت‌ و حکومت‌های غربی به دلیل همین شعارهایی که داده شده است، خیلی نمی‌توانند با خبرنگارها برخورد کنند و این رسانه‌ها می‌توانند اهمیت این جنبش‌ها را به مردم نشان دهند و با انتشار سریع اخبار افکار عمومی را در جهت دفاع و حمایت از این خیزش بسیج کنند.
 
وی تصریح کرد: این جنبش که اتفاقاً با اصطلاح‌شناسی پذیرفته شده در جهان و در نظام ارزشی حاکم بر جهان غرب سخن می‌گوید، در دنیای به اصطلاح آزاد به شدت سرکوب می‌شود چرا که کشور آمریکا یک ساختار کاپیتالیستی «سرمایه‌داری» است و صاحبان اصلی سرمایه در این کشور همین لابی‌های صهیونیستی هستند.
 
استاد زبان و ادبیات اظهار کرد: طبیعتاً آمریکا و اروپا تا جایی اجازه سخن گفتن به شهروندان می‌دهد که در تقابل با منافع آن‌ها قرار نگیرد. هر چند که این تناقض در ادعا و رفتار برای دولت‌ و حکومت‌ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد و رسوایی حکومت را در پی دارد. 
 
چهرقانی گفت: البته سطح برخورداری شهروندان از آزادی بیان در کشورهای غربی هم‌تراز نیست، در آمریکا به دلایلی که گفته شد آزادی بیان به شدت زیر سوال رفته است، اما در برخی از کشورهای اروپایی که سابقه استعماری ندارند و مسغتقیما اهداف استعمارگرانه را دنبال نمی‌کنند، آزادی بیان محترم‌تر شمرده می‌شود. 
 
عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان گفت: در مجموع حوادث اخیر نشان می‌دهد که این ادعاهای غرب تا حدود زیادی صادق نبوده است اگر چه زمینه‌های شکل‌گیری این جنبش‌ها به واسطه ادعای دفاع از حقوق بشر توسط جوامع غربی است و دولت‌های غربی در پیله شعارهایی که خودشان داده‌اند، گرفتار شده‌اند.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان