۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین بازار طلای کثیف در قزوین دست کیست؟
کد خبر: ۳۶۷۹۰۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۵ ساعت: ۱۳:۵۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین بررسی می‌کند؛

بازار طلای کثیف در قزوین دست کیست؟

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: ۴۰ بنگاه غیررسمی خرید و فروش ضایعات در شهر قزوین شناسایی شده و بانک اطلاعاتی زباله‌گردها هم در دست تهیه است.

بازار طلای کثیف در قزوین دست کیست؟
به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، زباله و مواد بازیافتی به عنوان طلای کثیف همواره یاد می‌شود؛ بسیاری از کشورها با استفاده از فناوری نوین توانسته‌اند این مواد به ظاهر دورریختنی را به ثروتی با ارزش افزوده بالا تبدیل کنند که هم کمکی به حفظ سلامت محیط زیست است و هم مواد اولیه قابل استفاده در صنایع از همین موارد دورریختنی به دست می‌آید.

متاسفانه این سازوکار هنوز در کشور ما به آن انسجام و سطح کیفی مناسب نرسیده و همواره روزانه، هفتگی، ماه‌ها و سالانه حجم عظیمی از این طلای کثیف اتلاف می‌شود و از طرفی اثرات منفی خود را روی طبیعت می‌گذارد. چه بسا هنوز چرخه تفکیک از مبدا به درستی در بسیاری از شهرها اجرا نمی‌شود.

بحث تفکیک از مبدا زباله‌ها در شهر قزوین هم هنوز به طور پراکنده صورت می‌گیرد که آسیب‌ها و مسائل خود را به دنبال دارد.

مهدی امینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ با اشاره به عزم جدی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اظهارکرد: در ۶ ماهه دوم سال گذشته با توجه به تدابیری که در سامانه خرید پسماند خشک داشتیم با رشد 85 درصدی تفکیک زباله از مبدا مواجه بودیم.
 
وی افزود: امسال در صددیم سیاست شناسایی و سامان‌دهی عوامل جمع‌آوری زباله‌ در سطح شهر و معابر و همچنین اقدام جدی در راستای فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را به جد دنبال کنیم تا بدین وسیله هم معضل زیست محیطی و هم معضلات اجتماعی را در داخل شهر کاهش دهیم.
 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین تصریح کرد: با هدف‌گذاری که انجام شده امید است درصد تفکیک زباله از مبدا تقریباً تا انتهای سال دو برابر شود.

جمع‌آوری 267 تن زباله خشک از درب منازل در سال گذشته

وی ادامه داد: سال گذشته 267 تن زباله خشک از درب منازل، 229 تن از سامانه خرید، 36 تن از پسماند ادارات، 16 تن از غرفه‌های بازیافت و کمتر از 2 تن از سامانه بهروب پسماند خشک جمع‌آوری شده است.
 
امینی تاکید کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در راستای فرهنگ تفکیک زباله مقادیر تجمعی سامانه‌های مختلف در 6 ماهه اول سال 1402 نسبت به 6 ماهه دوم سال از 204 تن به 344 تن رسیده و بیش از 69 درصد افزایش داشته است.
 
وی خاطرنشان کرد: بیشترین اقلام بازیافتی شامل انواع کاغذ و کارتن، پلاستیک، آهن و فلزات، شیشه و... است.

 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان اقدامات سازمان در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی تفکیک زباله اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 7 هزار دانش‌آموز، قریب به 240 نفر کارمندان ادارات و 27 نفر از اصناف را آموزش داده و جشنواره‌های مختلفی را ویژه مدارس برگزار کردیم.
 
وی افزود: پیاده‌سازی طرح تفکیک از مبدا در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌های سطح شهر و آموزش به آنها، ایجاد غرفه آموزشی در جشن‌های بزرگ خیابانی شهر، اطلاع‌رسانی به شهروندان جهت هوشمندسازی جمع‌آوری پسماندهای خشک در شهر قزوین در مساجد و میعادگاه نماز جمعه از دیگر اقدامات این سازمان در زمینه مدیریت پسماند خشک شهری بوده است.
 
عدم توفیق سامانه بهروب در جمع‌آوری پسماندها در قزوین

امینی با اشاره به راه‌اندازی سامانه بهروب از سال 1401 در شهر قزوین بیان کرد: سامانه هوشمند جمع‌آوری زباله‌های خشک تفکیک شده شهروندان قزوینی با وجود اینکه می‌توانست کارآمد باشد اما با اقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه نشده است.
 
وی تصریح کرد: بهروب متعلق به بخش خصوصی است، در حال حاضر به جز شهر قزوین و چندین شهر کشور هم فعالیت دارد، طبق آئین‌نامه و شیوه‌نامه‌‌های شهرداری‌ها یک قسمت از تبلیغات و فرهنگ‌سازی استفاده از نرم‌افزار توسط شهرداری و قسمت اعظم آن باید توسط خود مجموعه صورت بگیرد.



رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین بیان کرد: سازمان مدیریت پسماند در راستای معرفی، جذب و ارتقای اقبال عمومی شهروندان جهت استفاده از سامانه بهروب، بیش از 600 متر مربع تبلیغات شهری در قالب بنر، تیربرد، پوستر و فیکسچر در نقاط مختلف شهر نصب کرد که عدد کمی نیست، با وجود اینکه عمده وظایف بر عهده خود شرکت پیمانکار است.
 
وی ادامه داد: در این زمینه همچنین پوستر تبلیغات اپلیکیشن بهروب داخل 50 دستگاه اتوبوس خط واحد و استیکرهای تبلیغاتی را بر روی خودروهای پرس جمع‌آوری پسماند نصب کردیم تا مردم با این نرم‌افزار آشنا شوند.
 
امینی خاطرنشان کرد: در سه ماهه سال جاری عملکرد بهروب را تحت رصد قرار می‌دهیم، اگر توفیقی در جذب مخاطب نداشته باشد و نتواند خواسته‌ها را محقق کند، قطعاً از شرکت دیگری برای بهبود این فرآیند دعوت خواهیم کرد.

افزایش 50 درصدی نرخ خرید اقلام بازیافتی از شهروندان

وی تاکید کرد: شهروندان قزوینی می‌توانند با نصب نرم افزار بهروب از کافه بازار، نسبت به اعلام درخواست خود اقدام کرده و پس از ثبت، درخواست به ناوگان جمع‌آوری پسماند خشک اعلام شده و نسبت به خرید پسماند خشک در زمان مقرر اقدام خواهد شد.
 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: به منظور افزایش رقبت شهروندان به تفکیک زباله و فروش پسماندهای خشک با برگزاری دومین کمیته قیمت‌گذاری در خصوص اقلام اپلیکیشن بهروب در بهمن ماه 1402 نرخ خرید اقلام بازیافتی از شهروندان 45 تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است.
 
وی اضافه کرد: اگر کسی امکان نصب سامانه بهروب را نداشته باشد، می‌تواند با مراجعه به سایت سازمان پسماند و در واحد تفکیک از مبدا درخواست خود را ثبت کرده تا همکاران ما نسبت به جمع‌آوری آن اقلام اقدام کنند.
 
امینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 33 دستگاه در سطح شهر قزوین در زمینه جمع‌آوری پسماند خشک فعال هستند که از این تعداد 13 دستگاه به طور مستقیم از درب منازل و 20 دستگاه در سامانه خرید فعالیت دارند.

 
وی با اشاره به ساماندهی بخش غیررسمی جمع‌آوری‌کنندگان پسماندهای خشک، بیان کرد: از ابتدای پاییز سال 1402 طرح شناسایی و ساماندهی ناوگان جمع‌آوری‌کننده پسماند خشک از معابر و مخازن و خرید از درب منازل کلید خورد که تاکنون نزدیک به 300 نفر فعال در این حوزه شناسایی شده‌اند.
 
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین تصریح کرد: ما با ابلاغ به تمامی بنگاه‌های خرید و فروش ضایعات خواستیم که ناوگان خود را جهت شناسایی و ساماندهی به سازمان مدیریت پسماند معرفی کنند.
 
وی افزود: با هدف طرح ساماندهی و نظم‌دهی به افراد فعال در این حوزه، با اطلاع‌رسانی و اقناع اکثریت زباله‌گردهای سطح شهر خواسته شد که جهت مراجعه به محل ستاد تفکیک از مبدا به همراه مدارک شناسایی خود نسبت به ثبت‌نام و نام‌نویسی در این حوزه اقدام کنند.
 
شناسایی بنگاه‌های خرید و فروش مواد بازیافتی

وی عنوان کرد: با تهیه لیست بنگاه‌های خرید و فروش ضایعات بر اساس بررسی سوابق گذشت، قریب به 40 بنگاه خرید و فروش ضایعات در شهر قزوین شناسایی شد که طبق فرم‌های خوداظهاری پر شده توسط صاحبین این کسب و کارها روزانه بیش از 40 تن ضایعات در این مراکز خریداری می‌شود.
 
امینی در پایان با اشاره به شناسنامه‌دار کردن ناوگان‌های جمع‌آوری‌کننده پسماند خشک گفت: با صاحبان بنگاه‌های مواد بازیافتی جهت ایجاد زیرساخت‌ها در راستای تجمیع و ساماندهی بنگاه‌های خرید و فروش ضایعات و انتقال آنها به خارج از شهر چندین جلسه برگزار شده است.
 
انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان