۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین اجرای خطرسنجی سکته قلبی و مغزی برای ۴۵۰ هزار قزوینی
کد خبر: ۳۶۷۸۸۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۳ ساعت: ۱۵:۲۹ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد:

اجرای خطرسنجی سکته قلبی و مغزی برای ۴۵۰ هزار قزوینی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۴۵۰ هزار قزوینی از نظر خطر بروز سکته‎های قلبی و مغزی ارزیابی شدند.

اجرای خطرسنجی سکته قلبی و مغزی برای ۴۵۰ هزار قزوینی
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، دکتر جلال رحمانی در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت امروز در سالن اجتماعات ستاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شعار هفته ملی سلامت امسال با عنوان «سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت» نامگذاری شده است.

وی افزود: براساس روز شمار هفته سلامت شنبه اول اردیبهشت ماه با عنوان «سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی»، روز یکشنبه با شعار «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی»، دوشنبه با عنوان «سلامت خانواده و سلامت زمین» و سه‌شنبه با شعار «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی» نامگذاری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: در این راستا همچنین برای روز چهارشنبه عنوان «سلامت خانواده و فرهنگ سلامت»، پنج‌شنبه «سلامت خانواده و جوانی جمعیت» و جمعه هفتم اردیبهشت ماه «سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: تلاش شده تا متناسب با ایام نامگذاری شده برنامه‌های مختلفی در سطح استان اجرا شود که البته همه این برنامه‌ها به شکل نمادین بوده و در طول سال به صورت مداوم در حال انجام است.

این مسئول با اشاره به اهم عملکرد حوزه بهداشت استان قزوین طی سال گذشته عنوان کرد: در حوزه سلامت خانواده و جوانی جمعیت، مشاوره‌های زیادی داشتیم و در خصوص پیشگیری از سقط جنین هم اطلاع رسانی و مشاوره‌های خوبی صورت گرفت به طوری که تعداد زیادی از زوجین که قصد سقط جنین داشتند با دریافت این مشاوره‌ها از این کار صرف نظر کردند.

حمایت از 1400 کودک محروم از شیر مادر

رحمانی خاطرنشان کرد: تربیت 30 مشاور برای ارائه خدمات به مادران در مراکز شهرستان‌ها در خصوص آموزش اهمیت استفاده از شیر مادر و ارائه مشاوره برای 3 هزار و 400 مادر باردار در این خصوص، حمایت از یک هزار و 400 کودک محروم از شیرمادر با توزیع شیر مصنوعی در سطح استان از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: ارزیابی و انجام مداخلات توانبخشی و درمانی برای یک هزار و 209 کودک مشکوک به اختلال تکاملی در بیمارستان قدس، برگزاری حدود 42 قرارگاه جوانی جمعیت در سطح دانشگاه، برگزاری 14 قرارگاه استانی، انجام مشاوره باروری سالم و فرزندآوری به تعداد 190 هزار زوج در سطح استان از دیگز فعالیت‌های اجرا شده است.

این مسئول با اشاره به ارائه 904 هزار خدمت مراقبت دوران بارداری در طول سال 1402 گفت: سال گذشته همچنین غرباگری انواع سرطان‌ها در بین بانوان، توزیع سبدغذایی مادران باردار و شیرده نیازمند و دارای سوء تغذیه به تعداد 13 هزار و 300 سبدغذایی انجام شد.

وی در ادامه از توزیع سبدغذایی برای کودکان زیر پنج سال دارای سوء تغذیه به تعداد 9 هزار و157 سبد با همکاری کمیته امداد استان قزوین خبر داد.

اجرای خطرسنجی سکته قلبی و مغزی برای 450 هزار قزوینی 

رحمانی عنوان کرد: تخصیص 200 میلیون تومان پول جهت حمایت تغذیه مادران در سطح دانشگاه علوم پزشکی، انجام خطرسنجی سکته قلبی و مغزی برای حدود 450 هزار نفر از هم استانی‌ها از اقداماتی است که سال گذشته با کمک همکاران حوزه بهداشت استان صورت گرفت.

وی با اشاره به اجرای پویش غربالگری ملی دیابت و فشارخون بالا گفت: با اجرای این طرح، افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا شناسایی شدند و در این پویش 80 درصد افراد بالای 18 سال به عبارتی 834 هزار و 281 نفر شرکت کردند.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به توزیع مکمل‌ها در بین گروه هدف عنوان کرد: جزو معدود دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور بودیم که با وجود تمام مشکلات مالی سعی کردیم تمام مکمل‌های مورد نیاز برای سالمندان و دانش‌آموزان و مادران باردار را تهیه و در سطح استان توزیع کنیم.
اجرای طرح پزشک خانواده در استان


وی در ادامه بیان کرد: راه‌اندازی 31 خانه بهداشت کار در صنایع استان و راه‌اندازی 10 مرکز بهداشت کار جدید در واحدهای صنعتی استان از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است.

رحمانی خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون در سطح استان قزوین بالای 98 درصد است که از جمله خدمات ارزشمندی است که توسط مراکز بهداشتی فعال در استان انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از مباحثی که در تلاش برای تحقق و اجرایی شدن آن در استان هستیم، طرح سلامت خانواده و پزشک خانواده است که زیرساخت‌های اجرای این طرح در شهرستان‌های البرز، تاکستان و آبیک در حال آماده‌سازی است و امیدواریم تا پایان سال این طرح در شهرستان قزوین اجرایی شود.

انتهای خبر/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان