۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین مردان بیشتر از زنان طعمه بیماری پارکینسون می‌شوند
کد خبر: ۳۶۷۷۹۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۲۳ ساعت: ۱۲:۲۸ ↗ لینک کوتاه

متخصص مغز و اعصاب در قزوین:

مردان بیشتر از زنان طعمه بیماری پارکینسون می‌شوند

متخصص مغز و اعصاب گفت: شیوع این بیماری در مردان بیش از زنان بوده و داشتن برنامه ورزشی منظم، تحرک کافی و استفاده از رژیم غذایی مناسب حاوی امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند پیشگیری کننده باشد.

مردان بیشتر از زنان طعمه بیماری پارکینسون می‌شوند
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، ۱۱ آوریل برابر با ۲۲ فروردین در تقویم جهانی با عنوان روز پارکینسون نامگذاری شده تا توجه مردم بیش از پیش نسبت به ابعاد مختلف این بیماری، روش‌های پیشگیری، علائم اولیه و روش‌های درمانی آن جلب شود.

بیماری‌ای که میلیون‌ها نفر در جهان را درگیر خود کرده و بسیاری از افراد به ویژه سالمندان یا افراد با سنین بالا با عوارض آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

دکتر مریم اکبرشاهی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، در خصوص بیماری پارکینسون اظهار کرد: بیماری پارکینسون یک بیماری دژنراتیو(تخریب کننده) سیستم عصبی بوده که به علت تخریب سلول‌های مغزی، نوعی ماده انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین کمتر در بدن ترشح می‌شود و کمبود این ماده هم که در واقع ماده اصلی در سیستم حرکتی به شمار می‌آید منجر به یک سری از علائم عمدتا حرکتی، در فرد خواهد شد.

وی با اشاره به علائم اصلی بیماری پارکینسون عنوان کرد: لرزش اندام‌ها، خشکی عضلات، کندی سرعت حرکات، کاهش حرکات خودبه‌خودی بدن، اختلال در راه رفتن، خمیدگی قامت فرد، افتادن‌های مکرر از جمله علائم بارز این بیماری بوده و در ادامه فرآیند بیماری علائم روحی مثل افسردگی و اختلال حافظه و ... هم اضافه خواهد شد.

*شروع لرزش در اندام‌های فوقانی، اولین علامت بیماری پارکینسون 

متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: اولین علامت بیماری پارکینسون معمولا شروع لرزش در یکی از اندام‌های فوقانی است که این لرزش در حالت استراحت اندام بوده و در سیر آن لرزش به سمت دیگر هم منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معمولا در مراحل ابتدایی بیماری با مراجعه بیمار به پزشک و انجام معاینات بالینی، بیماری تشخیص داده می‌شود البته در کنار آن در صورت لزوم از تصویربرداری مغز هم استفاده می‌شود.

اکبرشاهی بیان کرد: معمولا بیماران به علت عدم آگاهی از علائم بیماری پارکینسون دیرتر به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند و لرزش، کندی حرکات و خشکی َاندام‌ها را به حساب کهولت سن و آرتروز یا موارد دیگر می‌گذارند.

*پارکینسون درمان قطعی ندارد

وی تاکید کرد: متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است، ولی درمان‌های دارویی خوبی هستند که منجر به کنترل علائم خواهند شد؛ ضمن اینکه در کنار درمان‌های دارویی می‌توان از کاردرمانی یا در صورت نیاز، برخی از درمان‌های جراحی برای این بیماران استفاده کرد.

متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بیماری پارکینسون به دو صورت اکتسابی و وراثتی در فرد ایجاد می‌شود، ادامه داد: نوع رایج این بیماری به صورت اکتسابی است و عللی همچون تماس با سموم و آفت کش‌ها، آلودگی هوا، کم تحرکی یا ضربات مکرر به سر را می‌توان از دلایل موثر در بروز این بیماری برشمرد.

*شیوع بیماری پارکینسون در مردان بیش از زنان است

وی بروز بیماری پارکینسون را در سنین بالا عنوان کرد و افزود: شیوع این بیماری در مردان بیش از زنان بوده و داشتن برنامه ورزشی منظم، تحرک کافی و استفاده از رژیم غذایی مناسب حاوی امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند پیشگیری کننده باشد.

اکبرشاهی خاطرنشان کرد: سبک زندگی مناسب، تغذیه صحیح و دوری از استرس‌ها و ورزش منظم در پیشگیری از بروز بیماری پارکینسون موثر است.

*افزایش بیماری پارکینسون در سال‌های اخیر

وی در پایان گفت: با توجه به افزایش میانگین سنی جمعیت ایران در سال‌های اخیر و افزایش تعداد سالمندان، این بیماری در سال‌های اخیر بیشتر شده البته آمار دقیقی از تعداد مبتلایان در دسترس نیست ولی انجمن پارکینسون ایران به تازگی مشغول ثبت بیماران و برآورد تعداد دقیق مبتلایان است.

انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان