۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین پاسداشت عید بندگی در پهنای مینودری
کد خبر: ۳۶۷۷۸۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۲۲ ساعت: ۱۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

نگاهی به رسم قزوینی‌ها در عید سعید فطر؛

پاسداشت عید بندگی در پهنای مینودری

اینجا در قزوین «دارالمومنین»، از قدیم الایام این عید بزرگ الهی توسط مردم روزه‌دار و مومن قزوینی با آیین و رسوم خاصی گرامی داشته می‌شده، سنت‌هایی که بسیاری از آنها هم اکنون نیز به طور باشکوهی اجرا می‌شود.

پاسداشت عید بندگی در پهنای مینودری
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، عید سعید فطر یکی از عیدهای بزرگ اسلام است که برای همه مسلمانان جهان از شیعه و سنی اهمیت زیادی دارد.
 
این عید بزرگ از سوی مسلمانان جهان مورد توجه قرار گرفته و در کشورهای گوناگون با آیین و رسوم خاصی گرامی داشته می‌شود.
 
این آیین و سنن در میهن اسلامی ما به واسطه حب اهل‌بیت(ع) و نعمت ولایت رنگ و بوی زیباتری دارد، دهان‌هایی که با نام و یاد حسین‌ابن‌علی (ع) افطار کرده و طعم عطش عشق را با جان و دل درک کرده است، در روز عید حال و هوای دیگری دارد.
 
اینجا در قزوین «دارالمومنین»، از قدیم الایام این عید بزرگ الهی توسط مردم روزه‌دار و مومن قزوینی با آیین و رسوم خاصی گرامی داشته می‌شده، سنت‌هایی که بسیاری از آنها هم اکنون نیز به طور باشکوهی اجرا می‌شود.
 
محمدحسین سلیمانی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، در رابطه با سنت‌های دیرین مردم قزوین در روز عید فطر اظهار می‌کند: پس از یک ماه روزه و عبادت خدای مهربان، مردم مسلمان و دیندار قزوین چشم به راه عید فطر بوده و این روز را جشن می‌گیرند.
 
وی افزود: در آخرین شب‌های ماه مبارک رمضان، بسیاری از مردم قزوین برای استقبال از عید بندگی به پشت بام‌ها رفته تا با استهلال ماه اول ماه شوال با ماه مبارک رمضان وداع کنند.
 
این قزوین‌ پژوه یادآور شد: در شب 29 رمضان مردم نمازگزار در مساجد سطح شهر از جمله مسجدالنبی و جامع که صحن وسیعی دارند قبل از اقامه نماز مغرب به صورت دسته جمعی و با چشم غیر مسلح در پی استهلال ماه نو می‌روند.
وی ادامه داد: به محضی که هلال رویت می‌شود با پخش شیرینی بین دوستان و آشنایان به استقبال از این عید سعید می‌روند.
 
سلیمانی خاطرنشان کرد: مردم قزوین در گذشته پیش از غروب آفتاب در آخرین شب ماه رمضان، حتما افطار آخر را در منزل خود سپری می‌کردند تا به اصطلاح نان‌خور کسی نباشند.
 
وی گفت: به دلیل احکام‌ مربوط به زکات فطریه و مسائل شرعی ترجیح می‌دادند که فطریه آنها به گردن دیگران نیافتد به همین دلیل از رفتن به ضیافت افطار و مهمانی در روز ۲۹ رمضان خودداری می‌کردند که البته این سنت به قوت خود باقی است.
 
این مردم‌شناس قزوینی با اشاره به سنت کنار گذاشتن فطریه اظهار کرد: هنگامی که غروب و زوال آفتاب آخرین روز ماه مبارک رمضان فرا می‌رسید، بزرگ خانه به ازای هر فرد خانواده سه کیلو قوت غالب او را که شامل گندم یا برنج می‌شود را کنار گذاشته و یا وجه معادل آن را مشخص می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: سرپرست خانوار این زکات فطریه را دست به دست اعضای خانواده می‌چرخاند تا آنها نیز در پرداخت فطریه به مستمندان شریک باشند.
 
سلیمانی گفت: یکی‌دیگر از رسومات مردم قزوین در شب منتهی به عید فطر مراسم وداع رمضان است که در گذشته بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت و در اکثر مساجد و بقاع متبرکه برگزار می‌شد.
 
وی بیان کرد: مردم در شب عید علاوه بر خواندن دعاهای مخصوص آن شب از خدا طلب می‌کردند که عبادات و دعاهای آنان مورد قبول قرار دهد و توفیق درک ماه رمضان دیگر را به آن‌ها بدهد.

این قزوین‌پژوه با اشاره به برگزاری نماز عید در صبح عید خاطر نشان کرد: نماز عید فطر در مساجد شهر قزوین بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، مردم قزوين معتقد هستند که خداوند در ماه رمضان روزه‌داران را می‌بخشد و با اقامه‌ نماز عید فطر که روز جشن روزه‌داران است، رزق و روزی آنان افزایش پیدا می‌کند و گشایش در زندگی‌هایشان ایجاد می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: پوشیدن لباس‌های روشن و پاکیزه، انجام غسل مستحبی و پخش شیرینی‌های سنتی قزوین از جمله باقلوا، نان چایی، نان برنجی و خرما از جمله رسومات مردم قزوین در روز عید فطر بود.
 
سلیمانی ادامه داد: زیارت اهل قبور، بازدید از بزرگان فامیل و به جای آوردن سنت صله‌رحم و دیدار با خانواده‌هایی که به تازگی عزیزی از دست داده‌اند با عنوان مراسم «نوعید» از جمله سنت‌های پسندیده عید سعید فطر در قزوین است.
 
وی بیان کرد: از جمله دیگر سنت‌های قزوینی‌ها درعید سعیدفطر بردن عیدی «لباس و قطعه‌ای طلا» و شام شب عید برای نوعروسان است که به همراه یک قواره پارچه، باقلوا در خنچه‌ای قرار می‌دهند و به خانه عروس می‌فرستند، خانواده عروس نیز برای داماد قواره‌ پارچه‌ای را به عنوان شگون می‌دهد.
 
این پژوهشگر تاریخ قزوین افزود: هدیه دادن به روزه‌اولی‌ها و نوجوانانی که اولین تجربه روزه‌داری را ماه رمضان تجربه کردند، جز سنت‌هایی بود که از گذشته تاکنون مورد توجه خانواده‌های قزوینی قرار دارد.
 
سلیمانی در پایان گفت: قزوینی‌ها معتقد هستند برگزاری جشن عقد، نامزدی، بله‌برون و دیگر محافل شادمانی در روز عید فطر بسیار شگون دارد، بر همین اساس بسیاری مراسمات خجسته و فرخنده خود را در این روز انجام می‌دهند.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان