۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین تشکیل شرکت تعاونی با ۵۱۲ رشته مشاغل خانگی در قزوین
کد خبر: ۳۶۷۶۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۲۶ ساعت: ۹:۲۰ ↗ لینک کوتاه

فعال صنایع دستی در قزوین عنوان کرد:

تشکیل شرکت تعاونی با ۵۱۲ رشته مشاغل خانگی در قزوین

فعال صنایع دستی در قزوین گفت: در شرکت تعاونی آرتین، ۵۱۲ رشته مشاغل خانگی فعالیت دارد و ۴۵۰ نفر عضو وجود دارد که اغلب اعضا تعاونی؛ خانم‌هایی‌ هستند که در خانه فعالیت می‌کنند و ۹۵ درصد نفرات را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

تشکیل شرکت تعاونی با ۵۱۲ رشته مشاغل خانگی در قزوین
راحله مروستی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: من تقریباً ۲۰ سال است که سابقه فعالیت در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی دارم، در استان‌های مختلف اعم از استان بوشهر، یزد، زنجان، قزوین، تهران و کرج در حوزه صنایع دستی فعالیت کرده‌ام.
 
وی افزود: تقریباً ۱۳ سال است که در استان قزوین ساکن هستم و فعالیت می‌کنم، و در ۳۰ رشته صنایع دستی و مشاغل خانگی فعالیت می‌کنم که خدا را شاکر هستم که مهارت تولید و آموزش را برای خودم رقم زدم.
 
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی دستان خلاق آرتین تصریح‌ کرد: خوشبختانه اولین و تنهاترین شرکت تعاونی حمایتی مشاغل خانگی و صنایع دستی در کل کشور را داریم که تمام ۵۱۲ رشته مشاغل خانگی را شامل می‌شود، تعاونی‌هایی وجود دارند که مشاغل خانگی هستند اما نهایتا در یک و دو رشته فعالیت می‌کنند.
 
مروستی ادامه داد: در این حوزه‌ها در شرکت، ۵۱۲ رشته مشاغل خانگی فعالیت دارد و ۴۵۰ نفر عضو وجود دارد که اغلب اعضا تعاونی؛ خانم‌هایی‌ هستند که در خانه فعالیت می‌کنند و ۹۵ درصد نفرات را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، اکثرا خانم‌های هستند که از بضاعت مالی کمی برخوردار هستند و یا سرپرست خانوار و ... هستند که مجبور هستند کار کنند و درآمد داشته باشند.
 
وی گفت: این شرکت تعاونی سه سال است که راه‌اندازی شده است و این شرکت کاملا حمایتی و پشتیبانی است و بحث توانمندسازی بانوان را انجام می‌دهیم، پس از اینکه بانوان توانمند می‌شوند این پشتبانی و حمایت وجود دارد.
 
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی دستان خلاق آرتین استان تشریح کرد: اولین سایت فروش صنایع دستی در استان قزوین را داریم که تمام مجوزها را دارد و اولین اپلیکشن فروش هم داریم که آن هم دارای همه مجوزها است و بانوانی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند‌ای طریق نرم‌افزارها و سایت محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

مروستی اذعان کرد: از این شرکت یک حجره‌ای در سعدالسلطنه استان وجود دارد که نمونه محصلات این بانوان در آن‌جا وجود دارد و الان که در ایام نوروز هستیم این حجره در حال فعالیت است.
 
وی ابراز کرد: اصلی‌ترین رشته فعالیت بنده که ۱۵ سال است در آن فعالیت می‌کنم؛ سوزن‌دوزی و رودوزی‌های سنتی و الحاقی است، در رو دوزی‌های الحاقی و سنتی، ۱۵۰۰ نوع دوخت در کل کشور وجود دارد که نوع اصلی دوخت بنده که فعالیت می‌کنم مرسع‌دوزی، جواهردوزی و تزئینات حرفه‌ای لباس است که دوخت‌های سنتی را بر روی البسه، پوشاک، کیف و کفش و هر چیزی که مربوط به پوشش باشد پیاده می‌کنیم.
 
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی دستان خلاق آرتین استان اذعان کرد: در این راه خوشبختانه، مدرس تزئینات حرفه‌ای لباس هستم و در شبکه‌های پنج سیما، آموزش و شبکه تهران فعالیت می‌کنم، در دوران کرونا این تدریس را از برنامه ای ایران در شبکه آموزش داشتم و همینطور اکنون در حوزه خودم هم تولید و هم آموزش دارم.
 
مروستی مطرح کرد: کاری که ما در حوزه تزئینات لباس انجام می‌دهیم در دوران عید طرفداران بسیاری دارد و می‌توانیم این دوخت های سنتی را بر روی کالا پیاده کنیم و حتی این دوخت‌ها را بر روی وسائل منزل پیاده می‌کنم که در حوزه‌ سوزن‌دوزی در ایام نوروز بیشترین مشتری‌ را داریم.
 
وی خاطرنشان کرد: در حیطه صنایع دستی مشکلات کاری زیاد است و اولین و اصلی‌ترین مشکلی که می‌توان گفت در این حوزه داریم؛ تهیه مواد اولیه مناسب و مرغوب است چون مواد اولیه را نمی‌توانیم راحت تهیه کنیم و همین موضوع باعث می‌شود قیمت محصولات افزایش یابد و فروش کاهش پیدا کند.
 
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی دستان خلاق آرتین قزوین گفت: در حوزه فروش هم مشکلات مخصوص خود وجود دارد و تولیدکننده‌ها فروش محصولات خودشان را به صورت تک دارند اما این موضوع برای همه قابل درک است که در حوزه تولید صنایع دستی، نمی‌توانیم به عنوان شغل اول به این حوزه نگاه کنیم و بگوییم درآمد عالی داریم، و شاید فقط بتوانیم زندگی خود را بگذرانیم.
 
مروستی یادآور شد: به دلیل درآمد کم به عنوان شغل دوم هم به این حوزه نمی‌شود نگاه کرد و این حوزه به عنوان شغل سوم انتخاب می‌شود، در جلسه‌های که با مسئولین داشتیم گفته‌ایم که علاقه‌ داریم صنایع دستی خانم‌های قزوینی به تولید انبوه برسد و حتی فکر صادرات هم کردیم که به امید خدا بتوانیم این کار را انجام دهیم.
 
وی در پایان بیان کرد: متاسفانه اکثر مسئولین هیچ حمایتی از حوزه صنایع دستی نمی‌کنند، اگر کمکی می‌کردند صنایع دستی استان یک تکانی می‌خورد اما بهایی به حوزه‌های مشاغل خانگی و صنایع دستی نمی‌دهند، در برخی از همایش‌ها هدایایی که داده می‌شود از استان‌های دیگر وارد می‌شود در صورتی که همان محصولات به دست بانوان استان آماده می‌شود.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان