۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین ملی شدن صنعت نفت نتیجه یک‌صدایی خواص جامعه بود
کد خبر: ۳۶۷۶۰۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ساعت: ۱۰:۳۷ ↗ لینک کوتاه

فعال سیاسی قزوین:

ملی شدن صنعت نفت نتیجه یک‌صدایی خواص جامعه بود

کارشناس و فعال سیاسی استان قزوین گفت: خواصی چون دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی با اجرای نقش کیفیتی خود توانستند با وجود اختلافات سلیقه‌ای اما در راستای منافع ملی به نقاط اشتراک برسند‌.

ملی شدن صنعت نفت نتیجه یک‌صدایی خواص جامعه بود
حامد کبودوند در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران اظهار کرد: همانگونه که در فضای جامعه به کمیت عوام و حضور فعال مردمی نیاز است، کیفیت و اثرگذاری خواص نیز مهم و ضروری است.
 
وی افزود: خواص می‌توانند نقش کیفیتی و کلیدی در جامعه بگذارند، همانگونه که در ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۲۹ تعداد معدودی از خواص تاثیرگذار و دلسوز که مقبولیت اجتماعی داشتند، توانستند یک اتفاق بزرگ چون ملی شدت صنعت نفت را رقم بزنند.
 
این فعال سیاسی استان قزوین خاطرنشان کرد: خواصی چون آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق با اجرای نقش کیفیتی خود و با روحیه استقلال‌طلبی و عزت‌طلبی که داشتند، توانستند جامعه را اقناع کرده و حرف خود را به کرسی بنشانند.
 
وی ادامه داد: عزم جدی و هماهنگی در جریان به ثمر رساندن ملی شدن نفت نشان داد که با وجود اختلافات سلیقه‌ای و تفکری می‌توان در راستای منافع ملی هم‌نظر و هم‌ قدم شد.

ملی شدن صنعت نفت حاصل یک صدایی خواص بود 

کبودوند تاکید کرد: این اتفاق بزرگ در آن زمان یک جشن بزرگ ملی در راستای استقلال و کوتاه شدن دست اجانب از منابع نفتی بود که خواصی چون مصدق و کاشانی با وجود اختلاف سلیقه پای منافع ملی به حرف مشترک رسیدند.
 
وی بیان کرد: عمده منابع کشور ایران براساس نفت است، اقتصاد ما هنوز هم که هست به نفت و منابع نفتی وابسته است، نفتی که در آن دوران توسط اجانب به غارت برده می‌شد.
 
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: مصدق و کاشانی و آنان که همراهی‌شان می‌کردند، فضای جامعه را به سمتی بردند که عواید نفت به عنوان یکی از بزرگترین منابع ایران به خود ایرانیان بازگردد.
 
وی افزود: بعد از ۷۰ سال هنوز هم بسیاری از کشورهای نفت‌خیز عواید و ‌بخشی از درآمد نفتی خود را به کشورهای استعماری و اروپایی به عنوان خراج بدهند.

بزرگترین قرارداد نفتی کشور توسط دولت سیزدهم رقم خورد

کبودوند با اشاره به قرارداد نفتی ۱۳ میلیارد دلاری دو روز گذشته توسط دولت اظهار کرد: دو روز گذشته قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی آزادگان، آذر ۲، سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان به ارزش ۱۳ میلیارد دلار با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت امضا شد که به عنوان بزرگترین قرارداد نفتی تاریخ کشور محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: با امضای این قرارداد و بر مبنای توانمندی داخلی، ۶۶ شغل ایجاد شده که نشان می‌دهد، در دولت سیزدهم علاوه‌بر افزایش تولید و فروش نفت، موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل و تولید بار اول مهم و با اهمیت است.
 
این فعال سیاسی استان با بیان اینکه خواص جامعه اگر به دنبال منافع ملی باشند، می‌توانند بر سرنوشت کشور اثر بگذارند، تاکید کرد: اکنون نیز اگر تلاش کرده و به این شکوفایی برسیم که برای منافع کشور یکصدا و هم‌جهت شویم، می‌توانیم اتفاقاتی همچون ملی شدن صنعت نفت را رقم بزنیم، همانطور که در صنعت موشکی و هسته‌ای به این مهم دست پیدا کردیم.
 
وی تاکید کرد: آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا از پیشرفت و خودکفایی ایران در تمام عرصه‌ها عصبانی و خشمگین می‌شود، چرا که این اقدامات دست و پای آنان را برای غارت سرمایه‌ها و منابع کشور کوتاه خواهد کرد.
 
کبودوند در پایان گفت: ملی شدن صنعت نفت یکی از این اقدامات بود که آمریکا و هم‌پیمانانش را عصبانی کرد، لذا با کودتای ۲۸ مرداد سعی کرد این تلاش ملی را نافرجام کند، بدون آنکه بفهمد بارقه‌های آن امروز توسط برخی خواص با کیفیت جامعه ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی اجرایی خواهد شد.
 
انتهای خبر/۲۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان